Az agresszív manőverei és ütközései miatt emlékezetessé váló Maldonado 2011 és 2015 között 95 F1-es futamon indult a Williams és a Lotus színeiben. Legszebb eredményét a 2012-es Spanyol Nagydíjon ért el, ahol az első helyről rajtolhatott és ahol a győzelmet is megszerezte. F1-es pályafutásának a szponzori pénzek körüli bizonytalanság vetett véget 2016 elején.
Eredetileg azt a szezont a Renault gyári csapatánál töltött volna, támogatói azonban nem tudtak időben fizetni, így elveszítette ülését, amit végül Kevin Magnussen kapott. A visszatérésről azóta ő maga is beszélt, az elmúlt két évben viszont egy komolyabb versenyen sem vett részt.
Ez alatt az idő alatt fölmerült, hogy esetleg Amerikában kezdene új fejezetet, szó esett arról, hogy az F1-be térne vissza (állítása szerint erre lehetősége is volt, de az ajánlat nem nyerte el tetszését), legutóbb pedig arról cikkeztek, hogy a WTCC helyét átvevő túraautó-világkupában (WTCR) szerepelhet majd. A versenyzéshez azonban végül a WEC LMP2-es kategóriájában tér vissza.
Itt egy francia-amerikai alakulat, a DragonSpeed Oreca 07-esét vezeti majd a korábbi Cham Car versenyzővel, Roberto Gonzálezzel és egy harmadik, még meg nem nevezett csapattárssal felváltva. Az istállót vezető Elton Julian elmondta, Esteban Gutiérrez személyében egy másik egykori F1-es pilótát szeretett volna igazolni Maldonado és González mellé, a mexikói azonban inkább a Mercedesnél folytatott szimulátoros munkájára szeretne összpontosítani.
A venezuelaival kapcsolatban Julian megjegyezte: „Egy ideje érdeklődtem már Pastor iránt, most pedig a megfelelő csomagot is felajánlhattam neki. Az a legfontosabb, hogy egy olyan csapatot állítsunk össze, amivel harcolhatunk a bajnoki cím megszerzéséért. Ez volt az oka annak, hogy érdeklődtem iránta” – mondta a Motorsportnak.