Musorujsag
Élő Eredmények

Fél másodpercre a Ferraritól – okoz-e meglepetést a Haas?

Fél másodpercre a Ferraritól – okoz-e meglepetést a Haas?

Auto Motor und Sport, Race Fans, Motorsport-Total, Motorsport
A tesztidénynek ők szolgáltatták a legnagyobb meglepetését – de ismételnek-e az évadnyitón is? A Haas óvatosan bizakodó, Romain Grosjean szerint fél másodpercre megközelíthetik a Ferrarit!

A barcelonai tesztek második hetében alaposan meglepte a paddockot a Haas csapata. Az utolsó előtt napon Kevin Magnussen, az utolsó Romain Grosjean is mutatós időt ért el, mellyel azonnal a bajnoki 4. helyért folyó küzdelem egyik esélyesévé léptek elő a McLaren, a Renault és a Force India mellé.

Hogy többről volt szó puszta magamutogató villogásnál, azt több jel is alátámasztja. Magnussen a szuperlágy, Grosjean az ultralágy keveréken érte el legjobb idejét, ráadásul autójukban a számítások szerint nagyjából ugyanannyi üzemanyag lehetett, mint a Ferrariban, amikor a legjobb eredményeiket érték el a hiperlágy gumin. Az igazán meglepő az volt, hogy e különbségeket is belekalkulálva a Haas csupán pár tizedre volt a Scuderiától, ami az előző évekhez képest komoly előrelépést sugall.

Nem véletlen, hogy a Mercedes is agyondicsérte őket. „A Haasra tippelek! Őket egészen elöl fogjuk látni idén” – jósolta Lewis Hamilton. „Az adataink alapján nagyon gyorsnak tűnnek” – állapította meg Toto Wolff. „Remélem is, hogy jók lesznek, mert megérdemlik. Gene Haas igazi vállalkozó, aki mer kockáztatni, Günter Steiner pedig egy őrült, aki mindent belead. Pontosan tudja, hogy mit csinál” – dicsérte a tulajdonost és a csapatfőnököt. A Haasszal emellett közvetlen ellenfelei, a McLaren, a Renault és a Force India is komolyan számolnak.

Günther Steiner örömmel veszi e bókokat. „Ez hízelgő, de realisták maradunk” – nyilatkozta csapata feltűnően népszerű melbourne-i sajtótájékoztatóján. „Óvatosan optimisták vagyunk. Nem kérünk a túl nagy nyomásból a teszteredmények miatt. Tudjuk, hogy sokat kell még dolgozunk a kívánt eredményért, és még nem végeztük el a munkát, nem értünk el semmit. A teszteken nem osztanak pontot vagy trófeákat, az nem időmérő vagy verseny, így csak szombaton tudunk meg többet arról, hol állunk valójában a többiekhez képest. Még ha varázsolsz is, előfordulhat, hogy valaki óriásit varázsol, és így is mögötte találod magad.”

Günther Steiner és Kevin Magnussen (Fotó: XPB) Günther Steiner és Kevin Magnussen (Fotó: XPB)

Versenyzői is hasonlóan óvatosak. Kevin Magnussen rámutatott, Melbourne teljesen más pálya, mint a teszthelyszínként szolgáló Barcelona, más körülményekkel. „Nem tudhatjuk, mennyi jött a pályából, és mennyi az autóból. A pálya jobb volt, de éreztük, hogy az autónk is jobb lett, és ez volt a célunk. Azt is tudjuk azonban, hogy többet kell javulnunk, mint a többieknek. Hogy ez sikerült-e, az majd ezen a hétvégén válik el” – fogalmazott.

A helyzetüket nehezíti, hogy a McLaren és a Force India átfogó újításokkal érkezett Ausztráliába, melyektől jelentős javulást várnak. „A téli teszt egy dolog, a versenyzés már más. Szoros lesz” – tekintett előre Romain Grosjean. „Az ellenfeleink között lesz pár nagy csapat is, és emiatt elképesztő lehet a harmadik szezonunk. Meglátjuk, hogy alakul, de csak a saját munkánkra figyelünk, nem vesszük célba a Mars, a Jupiter és a Neptunusz elérését.”

Fél másodpercre a Ferraritól?

Grosjean ettől függetlenül úgy érzi, versenyképes lesz az autójuk, és van benne akkora potenciál, hogy meglepetést okozzanak vele. „Mi kisebb csapat vagyunk, mint a legtöbben a mezőnyben, a költségvetésünk korlátozott, de megtanuljuk a legtöbbet kihozni belőle, ahogyan a partnereink, a Dallara és a Ferrari is a lehető legjobb munkát végez, hogy segítsen nekünk. A Ferrarinál mindenki a motorról beszél, ami valóban fontos rész, de a felfüggesztésük, a hidraulikus rendszerük, a váltójuk is az. Gene ezért is mondta azt, hogy fél másodpercen belül akar lenni a Ferrarihoz képest. Ez szerintem nem is irreális elvárás” – vélekedett a francia.

Feltűnően jó formájuk a Ferrari segítségén túl több tényezőre vezethető vissza. Az egyik, hogy 2017-ben már egészen korán az új autóra helyezték a hangsúlyt, lemondva a szezonhajrá fejlesztéseiről. Ezen a téren most egész évben megfelelő tempót kell diktálniuk ahhoz, hogy valóban előrelépjenek. „Ez jelenti az egyik legnagyobb kihívást a Haas számára, és ez volt a legnagyobb gyengeségünk az előző két évben” – ismerte el Grosjean. „A gyengeség talán nem a megfelelő szó rá, hiszen tavaly nagyon korán az új autóra helyeztük a hangsúlyt. Májusban már nem volt semmi újdonságunk 2017-re. Nagyon korán átálltunk, de ez tette lehetővé, hogy most egy jó autónk legyen, és hogy jó helyezésekért harcoljunk a konstruktőröknél.”

Romain Grosjean (Fotó: XPB) Romain Grosjean (Fotó: XPB)

Más kérdés, hogy a McLaren vagy a Renault eközben jóval nagyobb költségvetésből, erősebb háttérrel fejleszthet, amivel nem könnyű lépést tartani. Steiner emiatt már annak is örül, hogy olyan alapokról indítják az évüket, amilyenről még soha. „Remek tervünk van, de nem tudom, mire készülnek a többiek. Elkölthetsz sok pénzt, az sem garancia a jó eredményekre, és még ha tíz-húszmilliót is költesz fejlesztésekre, nem biztos, hogy minden egyes millióért kapsz cserébe öt pontot az aerodinmaikai hatékonyság terén. Önmagunkhoz képest jobb tervvel rendelkezünk a fejlesztések tekintetében, és érettebb csapat vagyunk, mint tavaly. De ha azt nem tudom, hogy tartani tudjuk-e a lépést a többiekkel.”

Bizonyítanák, hogy nem stagnálnak

A javulás másik okát a szakemberállományuk megerősítése jelentette. A Haas autója már korábban sem feltétlenül volt lassú, ám a csapat részéről hiányzott a kellő rutin ahhoz, hogy megállapítsák, hogyan hozzák ki a legtöbbet a csomagjukból, s hogyan fejleszthetik azt a leghatékonyabban. Az egyik nagy problémát a gumikezelés jelentette: nem mindig tudták munkára bírni a különböző keverékeket, ami ingadozóvá tette a teljesítményüket.

Idén előrelépést értek el ezen a téren, köszönhetően annak, hogy, hogy a McLarenhez és a Force Indiához hasonlóan ők is alkalmaztak egy korábban a Bridgestone-nak dolgozó gumispecialistát, továbbá egy szimulációs elemzésekhez értő mérnök is érkezett hozzájuk.

„Ez kulcsfontosságú téma volt, amelyre nagy figyelmet fordítottunk. Aerodinamikailag stabil autónk van, amin jobban működnek a gumik. Állandó a leszorítóerőnk, ezen is sokat dolgoztak a fiúk. A gumikat még most is nehéz kiismerni, de már jobban megy. Azt viszont még nem hiszem, hogy már mindent értünk. Minél jobb az autónk, annál jobban eltalálod a működési tartományt” – ecsetelte Steiner.

Jó előjel, hogy a versenyzők elégedettek az autó vezethetőségével és egyensúlyával. Elmondásuk szerint könnyű boldogulni a VF-18-cal, sőt, Romain Grosjean még az új Carbon Industries-fékekkel is elégedettnek tűnik, s megvan az önbizalma is a volánnál.

Kevin Magnussen (Fotó: XPB) Kevin Magnussen (Fotó: XPB)

Ami a reális esélyeket illeti, Grosjean tudja, a top 10-be kerülés lehet a legfőbb céljuk. „Van két Ferrari, két Mercedes, két Red Bull, ez máris hat pozíció. A Q3-ban így még négy hely marad kiadó. Ez nem túl sok, és kihívás egy kis csapat számára, de bármi megtörténhet. A célunk, hogy olyan erős alapokról indítsunk, mint Barcelonában, hogy jól érezzük magunkat az auóban, hogy következetesek legyünk, hogy működjenek a gumik. Ha ez meglesz, lehet esélyünk a Q3-ra.”

Ami pedig az év egészét illeti, a cél, hogy önmagukhoz képest előrelépjenek. Pontok tekintetében mindenképp, de ha lehet, helyezésben is.

A Haas második évében ugyanúgy 8. lett a konstruktőrök versenyében, mint debütálásakor, de több pontot szerezett. Steiner szeretné, ha idén a bajnoki pozíciójuk is javulna. „Ez is jó eredmény volt a második évben, de végső soron ez is csak a nyolcadik hely. Kívülről úgy tűnhet, hogy stagnálunk, de nem így van. Most szeretnénk elérni, hogy ez láthatóvá is váljon.”

Pár meglepetéseredmény nem is lenne rossz kezdés a bizonyításhoz.

Borítókép: Romain Grosjean (Fotó: XPB)

További tartalmak