Musorujsag
Élő Eredmények

Kettős Mercedes-sikerrel rajtolt az első F1-es hétvége

Kettős Mercedes-sikerrel rajtolt az első F1-es hétvége

Boxutca
Lewis Hamilton elsőségével rajtolt az Ausztrál Nagydíj hétvégéje. A két Mercedes Max Verstappent előzte meg, a Ferrarik még nem próbálták ki az ultralágy gumit, a McLarennél megint voltak gondok.

Ferrari-motorok hangja zengte be először a melbourne-i pálya célegyenesét: Sebastian Vettel vezetésével rajtolt el a 2018-as F1-es szezon az Ausztrál Nagydíj első szabadedzésén, a németet a lámpák zöldre váltása után Romain Grosjean és Marcus Ericsson követte. Kimi Räikkönen rajtja döcögősebben sikerült: a finnt vissza kellett tolni kicsit, mivel elsőre nem sikerült kifordulnia a garázsból a fal közelsége miatt.

Az edzés első fele ennek ellenére nem a Ferrarikról, hanem két legnagyobb ellenfelükről szólt. Az első mért időt ugyan még Szergej Szirotkin jegyezte, később a Mercedes és a Red Bull versenyzői sajátították ki a legjobb helyeket. Valtteri Bottas ugrott először az élre, aztán egymást váltogatta az első helyen Daniel Ricciardo, Max Verstappen és Lewis Hamilton. A Mercedes az ultralágy keveréken futott, a Red Bullok a lila keverék mellett a szuperlágyat is próbálgatták, hosszú etapjukon hűtőkörök segítségével próbálták szinten tartani abroncsaikat.

A legjobb köridőt 1:26,299-ről fokozatosan 1:24-es eredményekre javították. Ricciardo, Verstappen és Hamilton között sokáig csak századok voltak, a Red Bullnak folyamatosan volt válasza a címvédő eredményeire. Aztán Hamiltoné lett az utolsó szó: az első félóra leteltével 1:24,531-es kört futott, s ezzel 0,4 másodperces előnyre tett szert a második Verstappennel szemben. Ricciardo további 0,1-del követte csapattársát.

Közben mögülük eltűnt Bottas, aki korai körei után visszatért a garázsba. A finn autóján a motorvezérlésen kellett változtatni.

Mercedes a Red Bull ellen: a csapatok már az edzés elején egymásnak estek (Fotó: Formula1/Twitter) Mercedes a Red Bull ellen: a csapatok már az edzés elején egymásnak estek (Fotó: Formula1/Twitter)

A Ferrarik az edzés feléhez érve a 4-5. helyen álltak, Kimi Räikkönen, Sebastian Vettel sorrendben. Kevesebb mint 0,1 másodperc választotta el őket egymástól, ám Hamiltontól 1,3 másodpercre voltak. Első etapjukat ők azonban riválisaikkal ellentétben a lágy gumin teljesítették.

A legjobb tízben ekkor a Force India új csomagját tesztelő Esteban Ocon (7. hely), Sergio Pérez (9.), valamint a renault-s Carlos Sainz (8.) és Lance Stroll (10.) neve tűnt föl.

Adós már csak két versenyző volt az időkkel: Fernando Alonso és Stoffel Vandoorne. A McLaren délelőttje nem indult jól. Bár a belgát több installációs körön is láthattuk, csapattársa az edzés elején kiszállt autójából, mely a tesztekhez hasonlóan újra makacskodott. Az ok is ismerős volt: probléma a kipufogóval…

Lewis Hamilton (Fotó: XPB) Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

Tíz perc némaság után Bottas törte meg a csendet a pályán, aki korrigálva az összképet, az ultralágyon felzárkózott a 2. helyre. Mindössze 46 ezreddel maradt el csapattársa legjobbjától. Utána Stroll és Sainz is gyorsan javított, s egymást váltották a 7. pozícióban, míg újra előmerészkedett Vandoonre is, aki autója borzalmas vezethetőségére panaszkodott. Gyenge 1:29-es körével nem is jutott előrébb a 19. helynél.

Nem sokkal később Hamilton 1:24,147-es körrel erősítette meg vezető pozícióját, később további századokat faragva 1:24,026-nál állt meg, még mindig az ultralágyon. Verstappen szuperlágyas 1:24,771-gyel tartotta magát a harmadik helyen, míg a szintén szuperlágyon leggyorsabb Ricciardo az autója vezethetőségére panaszkodott – a tempós kanyarokban az elejével volt gondja, a kijáratoknál a hátuljával.

A két Ferrari a folytatásban is különcködött. Vettel autójára ugyan felkerült a szuperlágy gumi, Räikkönenén maradt a lágy. Sikerült javítaniuk, de távol maradtak a Mercedestől. Vettel első nekifutásra csúnyán belerontott körébe, aztán 1:25,3-ra javított, de 1:25 alá elsőként Räikkönen férkőzött be kettejük közül. Újabb menetüknek köszönhetően mindketten megelőzték a küszködő Ricciardót, érdekesség, hogy a gyorsabb 2007 bajnoka volt.

20 perc volt még hátra az edzésből, amikor a mezőnyből utolsóként Alonso is gyorskört futott. A spanyol kipufogóhibája miatt az edzés nagy részét elvesztegette, kezdésként viszont legalább felzárkózott a 16. helyre, aztán még tovább javítva előlépett 8.-nak. 1:25,896-os köre 0,1-del maradt el az időközben 7.-nek feljövő Romain Grosjean legjobbjától. Ekkor már a másik McLaren, Vandoorne is előrébb merészkedett a 12., majd a 10. helyre.

Kimi Räikkönen (Fotó: XPB) Kimi Räikkönen (Fotó: XPB)

Az utolsó öt percbe lépve a Ferrarinál az keltett feltűnést, hogy a szerelők sorfalat álltak Kimi Räikkönen garázsa előtt. A finnél a padlólemez került le, ám nagy probléma nem lehetett, hiszen az utolsó percekre mindkét Ferrari a pályára hajtott.

A teszteken a leglágyabb gumikat kevésszer használó Mercedes az első edzés végéig kitartott ultralágy abroncsai mellett, igaz, Hamiltonék a hajrában már a gumi strapabírását tesztelték megtankolt autójukkal, és a szuperlágyakat használó Red Bullok is hasonlóan jártak el. Az állás ennek köszönhetően már nem változott, az év első szabadedzése kettős Mercedes-sikert hozott Lewis Hamilton fölényes vezetésével. A duót Verstappen, valamint a két Ferrari követte, Ricciardónak meg kellett elégednie a 6. hellyel.

Grosjean volt az alsóház legjobbja, akit Alonso, Sainz és Vandoorne követett. A változatos középmezőnyben szoros csata várható, Grosjeant és a 15. Strollt kevesebb mint 1 másodperc választotta el. A sort a 11.-ként rangsorolt csapattársától jócskán elmaradó Brendon Hartley, valamint a Sauber párosa zárta, az első edzést pedig az FIA által kivételesen engedélyezett rajtgyakorlatok, melyekkel a mezőny tesztelte a glória miatt módosított lámpaelhelyezést.

Folytatás magyar idő szerint 6 órakor – a második szabadedzést 5:55-ös kezdéssel az M4 Sport élőben közvetíti.

Ausztrál Nagydíj, 1. szabadedzés – végeredmény:

Versenyző Csapat Idő Különbség Kör
1. Lewis Hamilton Mercedes 1:24,026 27
2. Valtteri Bottas Mercedes 1:24,577 +0,551 29
3. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:24,771 +0,745 26
4. Kimi Räikkönen Ferrari 1:24,875 +0,849 23
5. Sebastian Vettel Ferrari 1:24,995 +0,969 22
6. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:25,063 +1,037 25
7. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:25,730 +1,704 24
8. Fernando Alonso McLaren-Renault 1:25,896 +1,870 16
9. Carlos Sainz Renault 1:25,922 +1,896 23
10. Stoffel Vandoorne McLaren-Renault 1:26,482 +2,456 15
11. Pierre Gasly Toro Rosso-Honda 1:26,494 +2,468 25
12. Szergej Szirotkin Williams-Mercedes 1:26,536 +2,510 25
13. Nico Hülkenberg Renault 1:26,583 +2,557 25
14. Esteban Ocon Force India-Mercedes 1:26,605 +2,579 30
15. Lance Stroll Williams-Mercedes 1:26,636 +2,610 30
16. Sergio Pérez Force India-Mercedes 1:26,767 +2,741 26
17. Kevin Magnussen Haas-Ferrari 1:27,035 +3,009 13
18. Brendon Hartley Toro Rosso-Honda 1:27,745 +3,719 16
19. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:27,964 +3,938 28
20. Charles Leclerc Sauber-Ferrari 1:28,853 +4,827 28

Borítókép: Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

További tartalmak