Musorujsag
Élő Eredmények

Küzdelem a több előzésért: Ross Brawn terve

Küzdelem a több előzésért: Ross Brawn terve

Motorsport-Total, Auto Motor und Sport, Crash
Komplex probléma az F1-es előzések hiánya, ezért nincs is rá rövid távú megoldás. Ross Brawn elmagyarázta, milyen átfogó szemléletmóddal próbálnak javítani a helyzeten. Ha munkájuk eredményes lesz, akkor megéri várni rá.

Mindössze öt előzés Ausztráliában, 47%-kal kevesebb pozíciócsere 2017-ben – a számok egyértelműen igazolják a tavaly életbe lépő aerodinamikai szabályrendszer megalkotásakor felmerülő aggályokat: lehet, hogy szebbek és gyorsabbak lettek az autók, s nehezebb vezetni őket, ám a csatákat csak ellehetetlenítik.

Mario Andretti a közelmúltban meg is jegyezte: az F1 kihagyott egy remek ziccert a megújulással. Eközben a tengerentúlon az IndyCar élt a lehetőséggel, és az újonnan megalkotott autója nemcsak szebbé vált, de a versenyzéssel kapcsolatos problémákra is megoldásokat kerestek vele. „Az IndyCar remek munkát végzett a változtatásokkal. Az autók az új aerodinamikával eredetibbé váltak, olyanná, amilyet látni akarunk. Ők megcsinálták, amit a Forma–1 elhibázott.”

„Csökkentették a leszorítóerőt, és a szívóhatást növelték, mert az nem generál turbulenciát. A kisebb szárnyakkal viszont most közel maradhatsz a másikhoz, és ez előzésekhez vezet. Az F1 ezt elszúrta, mert hiába adott hozzá a mechanikai tapadáshoz, a széles gumikkal a tömeg és a turbulencia is nőtt. És nagyobbak lettek a szárnyak, rövidültek a féktávok, ami szinte esélyt sem ad az előzésekre. Igen, a DRS ott van, és nagyobb szükség van rá most, de azt sem használhatod, amíg nem vagy egyenesben” – elemezte a helyzetet.

Az IndyCarnak egy ilyen helyzetben azonban van egy nagy előnye a Forma–1-gyel szemben: egységesített karosszériát használnak, a szabályokat a szervezők alkotják, a csapatok nem gáncsoskodnak, s e rugalmas rendszerben könnyű egy irányba húzni, sportági célokat megvalósítani.

Sebastian Vettel, Mario Andretti (Fotó: FIA/DPI) Sebastian Vettel, Mario Andretti (Fotó: FIA/DPI)

Az F1-ben más a helyzet, az autók változatosabbak, a csapatok pedig kimondott ellenzői az egységesítési törekvéseknek, mely miatt már akkor támadták a Liberty Mediát, mielőtt az még bármit is tett volna.

Charlie Whiting az 5 előzést hozó Ausztrál Nagydíj után mindazonáltal Ross Brawnhoz hasonlóan hangsúlyozta, már dolgoznak a helyzet javításán. „Zajlik egy program, az FIA és a FOM közösen tervezi a 2021-es autót. Az elképzelés, hogy egy olyan autót fejlesztünk, mellyel könnyebb követni a másikat, mint volt a múltban. Ez nem egyszerű projekt. Ha könnyű lenne, akkor már a múltban elvégeztük volna. De kézben tartjuk, és ez a fő célunk 2021-re” – nyilatkozta a versenyigazgató az előzésprojektjükről.

Nico Rosberg szerint muszáj is javítani a jelenlegi helyzeten. „Ez teszi a Forma–1-et izgalmassá. A legnagyobb gond az autók aerodinamikája. Az elmúlt években talán visszalépést tettünk, mert az aerodinamika extrémebbé vált, még érzékenyebb lett. Emiatt nehéz követni a másikat. A hátul haladó rendkívüli turbulenciát érez, így az autója nem működik megfelelően. Nincs tapadás, és már nem is tudsz közelebb kerülni. Muszáj lenne javítani, de tudom, hogy ez nagyon összetett probléma.”

Ross Brawn elmondta, 2021 előtt már csak azért sem lehetséges a változás, mert – amellett, hogy a szabályok most adottak – a megoldás megtalálásához is sok idő kell. Ő már munkába állásakor hangoztatta: nem a gyors megoldást tartja fontosnak, hanem azt, hogy ha előállnak megoldással, az biztosan jó legyen.

A félmegoldás nála szóba sem jöhet. Az Auto Motor und Sportnak kiemelte, a fő céljuk, hogy úgy érjenek el több előzést, hogy az a tempó rovására se menjen. „A fő oka a jó köridőnek az aerodinamika. A tapadás elképesztő szinten van. Egyesek úgy vélik, hogy az aerodinamikát kellene lebutítani, és egyszerűen feltenni a széles gumikat. Én viszont nem mennék ilyen messzire. Nem minden rossz az aerodinamika terén. Lehetséges hangsúlyosnak megtartani az aerodinamikát úgy, hogy annak ne legyenek hátulütői, és ne forduljon a visszájára.”

Carlos Sainz az első kanyarban (Fotó: XPB) Carlos Sainz a a McLarenek előtt (Fotó: XPB)

Ami kutatásaikat illeti, hozzátette: „Az elemzéseinkre alapozva úgy véljük, hogy bizonyos szabályokkal lehet csökkenteni ezt a hatást. Ez alapján javaslatokat fogunk tenni a csapatoknak. Ha ma két másodperces távolságból érzed a tapadásvesztést egy autó mögött, már azzal sokat javulna a helyzet, ha ezt a távolságot meg tudnánk felezni.”

„Minden archívumunkat átkutattuk, és megszámoltuk az előzéseket. Voltak évek, amikor több, és voltak, amikor kevesebb előzés volt. Azt viszont felismertük, hogy a puszta számok önmagukban nem sokat jelentenek. Ha a hátul haladó a DRS-ét nyitja, majd elmegy a másik mellett, azt vajon lehet igazi előzésnek tekinteni? Ha két autó egymás mellett halad egy kanyarban, az már egy izgalmas manőver, melynél még az is mindegy, hogy sikerült-e az előzés, vagy sem.”

Elemzésük azonban nem korlátozódik csak az autók aerodinamikájára. „Próbáljuk a versenyeket, a versenypályákat, a versenyhelyzeteket, az autók dizájnját is figyelembe venni a különböző párharcok esetén, hogy ebből egy mintát kapjunk, és rájöjjünk, mi miért alakult úgy. Természetesen a pályáknak is nagy szerepük van, fontos, hogy milyen szélesek, milyenek a kanyarjai. Vannak kanyarkombinációk, amelyeknél a követő versenyző olyan ívre kényszerítheti a másikat, hogy később meg tudja őt előzni. Ha meglesz az elemzés, a pályák építésénél is figyelhetünk ilyesmikre” – magyarázta a brit szakember.

Szavaiból következik, hogy talán nem is baj, hogy nem rövid távú megoldást keresnek. A pályák felülvizsgálata és esetleges módosítása ugyanúgy évekig tartó folyamatnak ígérkezik, mint az ideális aerodinamika megalkotása.

Borítókép: Ross Brawn (Fotó: XPB)

További tartalmak