Lepipálták az F1-et: megdöntötte Hamilton pályacsúcsát a Porsche!

Gyorsabb a Forma–1-nél! Lewis Hamilton tavalyi pályacsúcsát adta át a Porsche LMP1-es sportautójával Spában.

Fotó: Porsche

A Porsche a múlt évben döntött úgy, hogy leállítja rendkívül sikeres sportautóprogramját. 919 Hybrid elnevezésű LMP1-es autóját ezzel hivatalosan „nyugdíjazta”. Ám az túl jó és sikeres volt ahhoz, hogy csak egy múzeumban porosodjon, így egy izgalmas programba kezdtek. Elhatározták, hogy pályacsúcsokat vesznek ostrom alá – és nem LMP1-eseket, a valaha futott legjobb köridőet!


Első körben az F1-es futamot is vendégül látó Spa-Francorchampsba látogattak el, ahol Neel Janival a volánnál máris sikerrel jártak. Átalakított autójukkal 1:41,770 másodperc alatt értek körbe a 7 kilométeres pályán, s ezzel 0,783 másodperccel túlszárnyalták Lewis Hamilton tavalyi, pályacsúcsot jelentő pole-idejét. Jani csúcssebessége 359 km/óra volt, átlagsebessége pedig 245,1 km/óra.


Az ő helyzetük persze könnyebb volt, mint Hamiltonéké 2017-ben: őket semmilyen korlátozás nem kötötte, mérnökeik elengedhették magukat, és rámehettek a minél nagyobb teljesítményre. Ennek jegyében bár ugyanazt az erőforrást használták, amit 2017-ben, a maximálisan visszanyerhető energiát 6,37-ről 8,49 megajoule-ra emelték, amivel 40 lóerős javulást értek el. Emellett V4-es erőforrásuk üzemanyag-használata sem volt korlátozva, és összességében 500-ról 720 lóerősre javult a teljesítményük. Ez együttesen 1160 lóerős teljesítményt jelentett.




Fotó: Porsche Fotó: Porsche


Az aerodinamikát is módosították, hatékonyabb diffúzorral, hátsó szárnnyal szerelték föl a fehér masinát, és úgynevezett aktív aerodinamikát is használtak, azaz a versenyző menet közben változtathatta a diffúzor állását. E trükkökkel autójuk 53%-kal nagyobb leszorítóerőt termelt, és 66%-kal hatékonyabb volt aktív önmagához képest.


A gépet a mérnökök 39 kilogrammal könnyebbé is tették, kiszerelve belőle a célhoz fölösleges dolgokat, mint amilyen a fényszóró, a légkondicionáló, az ablaktörlő és több elektronikai eszköz, szenzor.


Mindezek mellé a Michelin a korábbi dimenziókat megtartó, de új keverékű, nagyobb tapadást biztosító speciális gumikat gyártott a Porsche részére, melyeknél nem kellett figyelniük a biztonsági akadályokra.


„A 919 Evo brutálisan lenyűgöző” – nyilatkozta lelkesen Jani. „Ez a leggyorsabb autó, amit valaha vezettem. A tapadása új dimenziókat nyitott meg előttem, el sem tudtam képzelni ezt korábban. A tempó olyan magas egy körön, hogy nagyon más reakcióidőkre van szükség, mint amihez hozzászoktam a WEC-ben. Nemcsak jobbak voltunk a 2017-es F1-es pole-nál, de a mostani köridőnk tizenkét másodperccel jobb volt a WEC-ben szerzett tavalyi pole-unknál is! Már az első délelőtti körön tudtam, hogy szuper lesz az autó teljesítménye. A mérnökök kiválóan állították be az autót, és a Michelin abroncsai is szenzációsak voltak. Köszönöm ezt az élményt a Porschénak!”




Neel Jani és a Porsche rekorddöntő csapata  (Fotó: Porsche) Neel Jani és a Porsche rekorddöntő csapata (Fotó: Porsche)


Andreas Seidl csapatfőnök büszke arra, hogy övék a valaha volt leggyorsabb autó Spában. „Ez egy plusz siker az LMP-csapatunk számára, büszke nap a mérnökök szempontjából. Gratulálok Neelnek és az egész csapatnak az eredményhez! Valamennyi 2017-es LMP1-es versenyzőnk hozzájárult ehhez a projekthez. A célunk, hogy a korlátozások feloldásával megmutassuk, mire képes a Porsche 919 Hybrid.”


Autójuk 2015 és 2017 között három alkalommal nyerte meg az egyéni és a konstruktőri világbajnoki címet, emellett háromszor diadalmaskodott a Le Mans-i 24 órás versenyen is.


„Egy mérnöki álom valósult meg számunkra” – nyilatkozta Stephen Mitas vezető mérnök. „Négy éven át fejlesztettük és versenyeztettük az autót, a fiúk szoros kapcsolatban állnak vele. Mind tudtuk, hogy nem számít, mennyire volt sikeres a 919 Hybrid, sosem mutathatta meg igazán a valós képességeit. Valójában még ezzel az Evo-verzióval sem aknáztuk ki maximálisan a technikai potenciálját. Ezúttal viszont nem kötöttek minket a szabályok és a források, és kielégítő volt látni, hogy amit csináltunk, azzal meg tudtuk dönteni a Forma–1-es rekordot.”


És ezzel még nincs vége a Porsche új kalandjának. A 919-es autó úgynevezett „Tiszteletturnéra” indul, melynek keretében a májusi nürburgringi 24 órás előtt bemutatóköröket fog teljesíteni a híres Norschleifén, ott lesz Godwoodban, a Brands Hatch-i Porsche-fesztiválon, valamint láthatjuk még Laguna Secában is.



Képgaléria:


Fotó: Porsche