Elemzés: túlgondolkodja és elóvatoskodja a győzelmeit a Mercedes?

Nyert helyzetből bukott el két győzelmet, így idén még nyeretlen a Mercedes. Lassú reakció, problémás kommunikáció, túlzott óvatosság – a csapatnak van miből okulnia.

Valtteri Bottas (Fotó: MTI/EPA)

A Mercedes 2018 is pokoli gyorsnak tűnik, ám mintha valahogy ezúttal a csapat nem tudná tartani a lépést az autójával. A 2014 óta uralkodó csillagosokkal most először fordul elő a hibridérában, hogy két futam után nyeretlenül állnak. A legbosszantóbb számukra viszont az, hogy könnyedén állhatnának két győzelemmel is, ha nem akadozik a gépezetük, és nincsenek mindkét versenyzőiknél korai megbízhatósági gondok, kényszerű váltócserék.


„Sorozatban két versenyünk szólt az egyik autónkkal a kármentésről, miközben a másikkal győzelmet vesztettünk el. Mindkét futamon minimális különbség döntött, de ez nem teszi jobbá a helyzetet, inkább csak még bosszantóbbá” – nyilatkozta elégedetlenül Toto Wolff csapatvezető, aki elismeri, mindkét vereségükben kulcsszerepe volt a gárda döcögős működésének.


„A küzdelem nagyon szoros idén, és Melbourne-ben már emlékeztettek minket arra, hogy nincs hely a tökéletlenségre és a hibákra ebben a harcban. Miközben Bahreinben teljesen más versenyen, más okok miatt vesztettünk, az üzenet számunkra ugyanaz maradt: ahhoz, hogy idén nyerni tudjunk, muszáj a legjobb formánkat nyújtanunk.”


Így ejtették magukat csapdába


A vereség oka valóban eltérő volt Ausztráliában és Bahreinben, ám ha jobban megvizsgáljuk, volt közöttük párhuzam. Az idénynyitón a problémát az jelentette, hogy az úgynevezett deltaidőt számoló stratégiai programjukba pontatlan adatot tápláltak, és nem vették számításba, hogy a virtuális biztonsági autós fázisban a boxutca bejáratának elejére fölfestett 1. biztonsági autós vonal után Sebastian Vettel az általuk gondoltnál gyorsabb tempóban száguldhat. Ők saját pénteki adataikra alapoztak, 2,4 másodperccel számolták el magukat, és ez döntött a győzelemről. Bahreinben eközben az okozott zűrzavart, hogy nem tudták megállapítani, a Ferrari egy vagy két kiállással tervezi-e teljesíteni a versenytávot.




Lewis Hamilton (Fotó: XPB) Lewis Hamilton (Fotó: XPB)


A közös a két esetben, hogy mindkétszer a kezükben volt a győzelem, és mindkétszer elkerülhették volna a bajt, ha a verseny közepén a mérnökök nem fogják túlságosan vissza versenyzőiket, s helyette hagyják őket nagyobb tempót futni. A szándékos lassításnak mindkétszer taktikai oka volt: a gumikat akarták beosztani és óvni a hajrára. Melbourne-ben Hamiltonnál csak puszta óvatosságból, Bahreinben Bottasnál pedig azért, mert egyszerre két forgatókönyv ellen (Vettel egy és két kiállása) kellett védekezniük.


E két eset felveti a kérdést, nem biztosítják-e túl magukat a versenyeken, és nem kap-e náluk túl nagy hangsúlyt a stratégiai számolgatás, amit Hamilton már Ausztráliában is pedzegetett.


Szahírban a két szék közt a pad alá estek, ami James Allison technikai igazgató szerint a gyorsabb reakciójukkal elkerülhető lett volna. „Talán egy kissé lassan fogtuk föl annak veszélyét, hogy Sebastian vallójában végigmegy a lágy gumin” – magyarázta csapata versenyelemző videóban. „Ha egy kicsit gyorsabban reagáltunk volna, talán nagyobb nyomást helyeztünk volna rá a harmincötödik és a negyvenötödik kör között, és talán jobb lett volna a végeredmény.”


Ha megnézzük az általa említett versenyszakasz különbségeit, világossá válik, miről beszél. A 21. körben megejtett kerékcseréje után a pályára visszatérve Bottas 7,7 másodpercre volt Vetteltől. A 30. körben 4 másodperc köré ment le a különbség, amit Bottas a 34. körig tartott is. Toto Wolff ennek kapcsán jegyezte meg: e differenciát és versenyzőjük tempóját látva ekkor „kilencven százalékig biztosak voltunk a győzelmünkben”.


Olyannyira, hogy tanácsukra Bottas ekkor visszavett (a gumik túlmelegedése miatt), és a 40. körre Vettel újra 7,5 másodpercre elhúzott tőle. A finn csak a 45. körben kezdte el ismét csökkenteni a távolságot, ám mivel a forgalom is hátráltatta, 1 másodpercen belülre csak az utolsó előtti körben került, így tulajdonképpen két lehetősége maradt az előzésre. Az már túl későn jött és túl kevés volt.


Allison: „Arra számítottunk, hogy Vettel újra ki fog állni, de nagyon-nagyon jól beosztotta a gumikat a célig. Valtterinek sikerült felzárkóznia Vettelre, három körrel a vége előtt keményen toltuk őt, de nem voltunk elég jók az előzéshez. Talán ha egy-két körrel hosszabb lett volna a verseny, más lett volna az eredmény. Túl későre hagytuk a támadásunkat, és nem tudtuk megnyerni ezt a versenyt.”




Sebastian Vettel és Valtteri Bottas (Fotó: MTI/EPA) Sebastian Vettel és Valtteri Bottas (Fotó: MTI/EPA)


Hogy miért feszítették ennyire túl a húrt, arra stratégáik adtak magyarázatot: ha Vettel mégis kiállt volna, a szuperlágy gumin támadásba lendült volna, és megpróbálta volna lehagyni a két Mercedest. „A legjobb kompromisszumot kellett megtalálnunk, hogy védekezzünk Vettel mindkét taktikai variációja ellen” – mondta egyik mérnökük az Auto Motor und Sportnak. „Ha kétszer állt volna ki, a végén szükségünk lett volna a jó állapotú gumikra a védekezéshez. Ezért nem akartuk, hogy Bottas túl korán túl agresszív legyen. Másfelől a megfelelő időpontban kellett felzárkóznunk Vettelre ahhoz, hogy elég időnk legyen a támadásra. Mi inkább hajlottunk arra, hogy úgyis kiállnak még egyszer, ezért fogtuk vissza Valtterit, hogy maradjon még tartalék a gumijában. Visszatekintve inkább azzal kellett volna kezdenünk, hogy csökkentjük a különbséget Vettellel szemben” – ismerték be.


A Mercedes abból indult ki, hogy a lágy gumi maximum 30 kört bír. Aztán amikor megvizsgálták Hamilton lecserélt lágy keverékét, már tudták, Vettel meg tudja csinálni. „Vettel remek munkát végzett a gumik életben tartásával, ennek ellenére a Valtterivel szembeni tempókülönbség láttán nem hittük volna, hogy tartani tudja a helyét. Vettel igazi bajnokként versenyzett.”


Akadozó bajnoki gépezet


Bár fölvetődött, hogy a hátsó gumik túlmelegedésével bajlódó Mercedes pénteki hosszú etapjain tapasztalt problémái miatt aggódott ennyire, Allison azt cáfolta, hogy komolyabb problémájuk volt a gumikezeléssel. Egyszerűen csak tartalékolni akartak. „A gumihasználat az idei autónkkal egészen jó volt, valójában jobb is, mint a mezőnyé. Azt nem tudom, hogy a lágyon is elmentünk volna-e a célig, az ilyesmi csak úgy derült volna ki, ha megpróbáljuk. De szerintem sikerült volna, mert az autónk remekül óvta a gumikat az eddigi versenyeken.”


Mindez persze még nem teszi jobbá a helyzetüket. A Mercedes-mérnökök elismerik, most sem dolgoztak kellő hatékonysággal. „Túl sok lehetőséget hagytunk veszni. Kezdődött Lewis váltócseréjével. Ha két autónk lett volna elöl, nagyobb nyomást tudtunk volna gyakorolni a Ferrarira. Aztán Valtteri teljesíthette volna az időmérőt a lágy gumin is, úgy nagyobb lett volna a mozgásterünk az egy kiállással. Valtteri a forgalomban is veszített két és fél másodpercet Vettellel szemben, ami hiányzott a végén. És menedzselhettük volna jobban is Valtteri tempóját, mielőtt világossá vált, hogy a Ferrari hagyja végigmenni Vettelt” – sorolták mellényúlásaikat.




Sebastian Vettel és Valtteri Bottas (Fotó: MTI/EPA) Sebastian Vettel és Valtteri Bottas (Fotó: MTI/EPA)


Lewis Hamilton is érzi, hogy akadozik a gépezetük, és szerinte a verseny alatti kommunikációval is vannak gondjaik. Ő már Ausztráliában sem igazán látta át a taktikai helyzetet, és Bahreinben is folyamatos tájékoztatásért könyörgött mérnökének. Helyzetét most a rádióadás akadozása is nehezítette: a boxfal nem hallotta őt rendesen. Ám a nagyobb zavart a mérnökök hezitálása indukálta. „Nehéz volt kitalálni, hogy mennyire kéne nyomnom az elején. Egyszer azt mondták, hogy a ferrarisok kétszer fognak kiállni, és esély sincs arra, hogy elmenjenek a végéig egy kiállással. Aztán óvnom kellett a gumikat. Vagy arra az esetre, hátha Vettel a végén utolér, és harcolnom kell vele, vagy arra, hogy az egy kiállásuk esetén fel tudjak zárkózni a végén. A rádió nem működött rendesen, és a pillanat hevében nem igazán tudtam, milyen információt kéne adnom. Ők nem hallottak engem, és hallottam őket.”


A brit szerint egyszerű a tanulság: „Le fogunk ülni, hogy átbeszéljük ezt a két versenyt. A különböző versenyzők különböző információkra vágynak. Nekem nincs szükségem egy tonnányira, de van, hogy többre vágyom. Meg fogjuk beszélni, és javítani fogunk ezen.”


Több baki nem fér bele


Erre szükségük is lesz, ha fordítani akarnak a vörösök ellen. Hamilton tudja, jelen helyzetben nincs tér a baklövésekre. „Minimális a különbség, ami felnagyítja a megfelelő kommunikáció jelentőségét, és ezeket az apróságokat, melyek döntőek lehetnek. Ha megnézzük, Ausztráliában is volt, amit másképp csinálhattunk volna a győzelem érdekében. És szerintem most Valtteri esetében sem volt minden ideális. Nem veszíthetünk ilyen versenyeket a Ferrari ellen, össze kell szednünk magunkat, mert nem csak az autónak, a csapatnak is jól kell működnie a versenyeken.”


Toto Wolff is hasonlóképpen vélekedik, s kiemelte, a címvédés csakis tökéletes csapatmunka révén valósítható meg. „Szerintem megfelelően reagáltunk a verseny után. Nem voltunk elégedettek a kettős dobogóval, helyette inkább elismertük, hogy a második-harmadik hely csak az elvárható minimum volt részünkről. Szerencsére most oda-vissza versenyek jönnek, és Sanghaj erős pályánk volt a múltban, ezért reméljük, hogy helyre tudjuk tenni az előző hetek hibáit, és a Mercedeshez méltó teljesítménnyel állunk elő” – tekintett a hétvége elébe az osztrák csapatvezető.