Miközben a Forma–1-et mostanság leginkább a 2021-re tervezett szabályváltozások foglalkoztatják, a csapatoknak április végéig a 2019-re tervezett változtatásokról is egyeztetniük kell, mivel azt követően már csak teljes egyetértésben lesz mód újítani. A Stratégiai Csoport április 17-én tartja soros ülését, melyen az Auto Motor und Sport szerint az egyik legfőbb témát az üzemanyag-fogyasztás korlátozásának feloldása fogja jelenteni.
A benzinspórolás 2014 óta jellemző problémája a királykategóriának. Az FIA akkor vezette be a versenyenkénti 105 kilogrammos maximális határt, a versenyzők és a szurkolók pedig azóta panaszkodnak folyamatosan arra, hogy e korlátozás sok esetben megöli a valódi versengést, és határokat feszegető száguldás helyett óvatos takarékoskodásra kényszeríti a résztvevőket.
A csapatok körében most erre reagálva vetődött fel, hogy a következő szezontól változtatni kéne, így a Stratégiai Csoport jövő héten várhatóan szavazásra bocsátja a 105 kilogrammos üzemanyaglimit eltörlését. Az istállók többsége állítólag támogatná a javaslatot. Hogy a gazdaságos F1-imázst pártoló FIA mit szól hozzá, az egyelőre nem derült ki, ám erre is kínálnak megoldást. Hogy a limit eltüntetésével se növekedjen jelentősen az autók fogyasztása, a 100 kilogramm/órás maximális üzemanyag-átfolyási sebességet megtartanák.
A motorok hatékonyságán így is nagy maradna a hangsúly, hiszen minél kevesebb benzinnel boldogul egy autó, annál kevesebb súlyt kell cipelnie a versenyen. A lazítás ezzel egy időben csökkentené az úgynevezett „vitorlázások” számát, melynek során a versenyző még a féktáv előtt lelép a gázról, hogy takarékoskodjon.
A benzinspórolás 2018-ban újra komolyabb problémává vált a csapatok számára, köszönhetően az 5%-kal megnőtt leszorítóerejű autók nagyobb légellenállásának, valamint a glória révén tovább növelt tömegnek. Ez már az első hétvégéken is éreztette hatását. Nico Hülkenberg Ausztráliában beszélt arról, hogy a biztonsági autós fázis ellenére is komolyan vissza kellett fognia a tempóját, hogy eljusson a célig. Sebastian Vettel állítólag már a bahreini harmadik körben is „vitorlázott”, a Mercedesnél részben ezzel indokolták, hogy miért fogták vissza versenyzőiket Melbourne-ben, míg Fernando Alonso Kínában elismerte, egy hete azért köröztette le magát, hogy megspóroljon egy kört, és ne legyen gond az üzemanyag mennyiségével.
A hatékonyság terén továbbra is élen járó Mercedes számításai szerint idén nem elég a 105 kilogrammos határ, ahhoz, hogy a teljes verseny idején teljes gőzzel mehessenek a résztvevők, legalább 109 kilogrammra kéne emelni a fogyasztási maximumot.
És mi lesz az előzésekkel?
A Stratégiai Csoport következő ülésén a benzintémán túl más 2019-es változtatásokról is értekezik. Úgy tudni, a versenyzők 80 kilogrammos tömegminimumának bevezetése már csak formaság, de hátsó szárny véglapjainak és az oldalsó terelőelemeknek a leegyszerűsítésében is megvan az egyetértés. Ezeket a szponzorfeliratok jobb láthatósága indokolja.
A szövetség a közelmúltban az előzés megkönnyítésére is tett javaslatokat, például az első és a hátsó légterelők kialakításának megváltoztatását kérte. A csapatok ezt a bahreini megbeszélésen nem támogatták, így kevés esély mutatkozik a drámai változtatásra, mivel az érintettek nem szívesen kezdenének olyan új elemek fejlesztésébe, amelyeket 2020 után már úgysem fognak használni a várható nagyobb aerodinamikai szabályváltozások miatt.
A Renault általános technikai igazgatója, Bob Bell A Race Fans blognak ugyanakkor azt mondta, még nincs minden veszve az előzések terén sem. „Még van időnk a megállapodásra. Nem tudom, hogy milyen irányt választunk, vagy hogy meg fog-e történni. Pár szóba került ötlet és elképzelés már a következő évben megvalósítható lenne. A szárnyak egyszerűsítéséről, a hátsó légterelő megnöveléséről és a DRS-hatás javításáról van szó. Ezek megvalósíthatók” – vélekedett.
Ha nem foglalkoznak az április 30-ai határidővel, Bell szerint a nem alapvető változások, így a szárnyak módosítása esetén akár a nyárig is elhúzhatják a döntést. Az ennél komolyabb változás esetén több időre lenne szükségük.
Az Auto Motor und Sport eközben úgy tudja, a csapatok egy része szerint az előzés problémáját az aktív felfüggesztés már sokszor elvetett visszatérésével lehetne a legegyszerűbben megoldani, mely segítene a forgalomba kerülő autó teljesítményének optimalizálásában. Állítólag ez is a napirendi pontok között szerepel.