Musorujsag
Élő Eredmények

Vettel: Kivettek minket a versenyből a biztonsági autó időzítésével

Vettel: Kivettek minket a versenyből a biztonsági autó időzítésével

Race Fans
Nem tartja igazságosnak Sebastian Vettel, hogy a futamot vezetőknek kedvezőtlen időpontban küldte pályára a biztonsági autót, megalapozva ezzel a vereségüket. Charlie Whiting versenyigazgató reagált a kritikájára.

A biztonsági autó gyakran okoz kavarodást a versenyeken, és sok esetben dönti el a győzelem sorsát. Így volt ez már az idei Ausztrál Nagydíjon is, Kínában ugyanakkor talán a megszokottnál is jobban kedvezett a későbbi győztesnek, mint az addig élen állónak, köszönhetően a Valtteri Bottas és Sebastian Vettel szempontjából pocsék időzítésének.

A versenyirányítás a Toro Rossók hajtűkanyarban történt ütközéséből hátramaradt törmelékeket látva a 31. körben küldte be a biztonsági autót, ám a jelzést éppen akkor adta ki, amikor az élen álló páros már elhaladt a boxutca bejárata mellett, a két Red Bull viszont még nem. A győzelmi esélyekről tulajdonképpen ez döntött, hiszen míg Max Verstappent és Daniel Ricciardót az utolsó pillanatban egyszerre hívták ki új gumikért, Bottasnak és Vettelnek már nemcsak az azonnal cserére nem maradt lehetősége, de arra sem, hogy ezt követően bármikor megejtsenek egy újabb kiállást, mivel azzal garantáltan pozíciót vesztettek volna.

Vettel a futam után számon is kérte ezt. „A biztonsági autó időzítése Valtteri és az én szempontomból is rossz volt, mert esélyünk sem volt reagálni. És be sem fagyasztotta a sorrendet. Normál esetben egy versenyt ilyenkor úgy fagyasztanak be, hogy egy-kétszer átszeled a biztonsági autós vonalat, de itt egyből ott volt a biztonsági autó. Ezzel tulajdonképpen minket kivettek a versenyből, és esélyünk sem volt dönteni, hogy menjünk-e új gumikért, vagy kint maradjunk” – panaszkodott a négyszeres bajnok.

Elmondása szerint ha akkor küldik be a biztonsági autót, amikor még nem haladt el a boxkijárat előtt, azonnal a szerelőihez siet.

Pályán a biztonsági autó (Fotó: XPB) Pályán a biztonsági autó (Fotó: XPB)

Kiemelte, nem ez volt az első ilyen vitatható eset, amelyben egy élen álló esélyest  ellehetetlenítettek, mások kezébe „lökve” a lehetőséget. „2014-ben Magyarországon hasonló eset történt, a biztonsági autó ott is akkor jött ki, amikor az élen álló már elhaladt a boxbejárat mellett” – idézte föl Nico Rosberg pechjét, amely megfosztotta őt az addig biztosnak tűnő sikertől. Érdekesség: ebből akkor is Daniel Ricciardo profitált, aki megnyerte a hungaroringi versenyt.

„Én megértem, hogy ha történik valami, arra azonnal reagálni kell, és nem foglalkozhatsz azzal, hogy hol tartanak az autók egymáshoz képest, de két körön át ott volt a törmelék a pályán, így fél perccel hamarabb is behívhatták volna a biztonsági autót, és akkor mindenki maga dönthetett volna a kiállásról” – érvelt Vettel, hozzátéve, azt összességében jogosnak érezte, hogy a pálya megtisztítása miatt beküldték Bernd Mayländert. „A pályabíróknak kellett adni egy másfél-két perces idősávot, hogy letisztítsák a pályát, De véleményem szerint az nem helyes, hogy úgy küldik be, hogy az megváltoztatja a versenyt.”

A versenyirányítás magyarázata

Charlie Whiting versenyigazgató Vettel kritikájára reagálva elmondta, ők minden esetben a biztonságot tartják szem előtt az autó pályára küldésekor, és sosem nézik, hogy kinek hozhat előnyt vagy hátrányt a döntésük.

Ami a pályára késlekedésüket illeti, elmondta: „Arra vártunk, hogy legyen egy nagyobb hézag a forgalomban. A törmelék nagy felületet lefedett, és a pályabírók pályára küldésével szerettem volna megvárni, amíg a biztonsági autó maga köré gyűjti a versenyautókat. Még a biztonsági autós tempónál sem gondolnám, hogy a pályabírók számára biztonságos lenne ilyen távolságból kimenni. Szerettem volna biztosítani, hogy legyen elég hézag, hogy kimehessenek, takaríthassanak, visszatérhessenek, majd miután a vonat elment, újra kimehessenek.”

A két Toro Rosso ütközése (Fotó: Formula1/Twitter) A két Toro Rosso ütközése (Fotó: Formula1/Twitter)

Vettel fölvetette, a vezetők hátrányos helyzetbe hozását azzal is el lehetett volna kerülni, ha– mint Ausztráliában – a valódi biztonsági autó előtt virtuális biztonsági autós fázist léptetnek életbe a tempó visszafogására. Whiting szerint ennek nem lett volna értelme, mivel a VSC csak befagyasztja a távolságokat, nem tömörítette volna össze a mezőnyt, és nem lett volna meg az általa említett „hézag”, miközben a munkásokat pályára küldeni még ilyen lassú tempó mellett is veszélyes lett volna.

A szakember nem érti, miért vitatják a döntésüket. „Rejtély számomra, miért került ez ennyire a középpontba. 2015 óta van virtuális biztonsági autónk, biztonsági autónk meg húsz éve. Tudjuk jól, hogy bármilyen közbeavatkozásnak vannak győztesei és vesztesei, és ha elkezdenénk azon agyalni, hogy ki milyen előnyre tehetne szert, és hogy hogyan lenne jó mindenkinek, akkor nem is maradna időnk semmire. És nem is ez a feladatunk” – hívta fel a figyelmet.

Borítókép: Biztonsági autó a mezőny előtt Kínában (Fotó: Formula1/Twitter)

További tartalmak