Gyorsaság és merészség: így trükközte ki a Red Bull a többieket

A Red Bull bátor volt, a Mercedes inkább biztosra ment. De számon kérhető-e a csillagosokon Lewis Hamilton taktikája? Vagy csak az ellenfélnek volt nagy mázlija? És kik nyertek még a biztonsági autóval?

Daniel Ricciardo kifékezi Lewis Hamiltont (Fotó: XPB)

Sorozatban harmadszor zár úgy egy versenyt a Mercedes, hogy utólag kérdőre vonják a stratégiájuk miatt. Míg Ausztráliában és Bahreinben inkább az előzetes kalkulációikkal volt probléma, Kínában némi kockázatvállalás hiányzott.


Ha csak Valtteri Bottas versenyét nézzük, elmondható, a győzelem a biztonsági autó szerencsétlen időzítése miatt csúszott ki a kezükből. A Ferrarival ellentétben a csillagosoknak ugyanakkor még így is lett volna esélyük menteni a menthetőt, mivel a tempó visszafogásának idején Lewis Hamiltont ők ugyanúgy behívhatták volna új gumikért, ahogyan azt a Red Bull egyszerre két autójával is tette. Ebben az esetben lett volna egy, az osztrákokéhoz hasonló tempóra képes autójuk a pályán, az egyik Red Bullt  maguk mögött tarthatták volna, és Hamilton ugyanúgy az élre törhetett volna, mint tette azt a győztes Daniel Ricciardo.


De miért nem váltottak ők vagy a Ferrari, ha a Red Bull megtette?



A Mercedes magyarázata


„Ez már nem számít, megtörtént, továbbléptünk” – kommentálta a kihagyott lehetőséget Hamilton a verseny után, hozzátéve: „Jól döntött a csapat, mert Kimi mögé estem volna vissza, és akkor még nem tudhattuk, hogy lesznek balesetek. Abban a pillanatban tehát ez jó döntésnek számított.”


Toto Wolff is azt mondta, a döntés csak utólag tűnik hibásnak. „Mi akkor azt gondoltuk, hogy a pályán elfoglalt helyezés fontosabb. Az első etap során kiderült, hogy nehéz előzni. Lewis közepes keverékű gumija pedig még csak tíz kört teljesített, és a számításaink azt mondták, hogy fogják bírni a végéig. Úgy véltük, a lágy gumi nem jelentene akkora tempóelőnyt.”




Valtteri Bottas és Daniel Ricciardo (Fotó: XPB) Valtteri Bottas (Fotó: XPB)


Mint kiderült, nagyon is jelentett, ráadásul a közepes gumikkal is volt gondjuk, mint az Valtteri Bottas jobb hátsóján látható volt. „Nagyobb volt a különbség, és visszatekintve már azt mondjuk, a második kiállás lett volna a jó taktika. De a csapatban – engem is beleértve – senki sem gondolta azt, hogy ez lesz a helyes út.”


A másik három ellenfél esetében egyszerűbb a magyarázat arra, miért nem cseréltek. Valtteri Bottas és Sebastian Vettel már elhaladt a boxbejárat mellett, amikor megérkezett a biztonsági autó, míg Max Verstappenék még csak a hajtűben jártak akkor, így volt pár másodpercük reagálni.


Hamilton akkor közel 3 másodpercre volt Verstappentől, Räikkönen pedig 11,2 másodperces hátránnyal Ricciardó mögött. A finnek volt tehát a legtöbb gondolkodási ideje, ám mivel ő 4 körrel korábban kapott friss közepes gumit, esetében nem tűnt olyan fontosnak és hasznosnak a csere.


A Mercedes mérnöke, Andrew Shovlin szintén a pozíció védelmével indokolta döntésüket. „Tudtuk, hogy Valtteri marad a pályán, hogy megtarthassuk a vezető helyet, és úgy döntöttünk, Lewist sem hívjuk ki, mert azzal nemcsak Ricciardóval szemben veszítene helyet, hanem Räikkönennel is. A verseny elején nem lehetett előzni, ezért abból indultunk ki, hogy hátrány lenne elveszteni ezeket a pozíciókat.”


Wolff később ugyanakkor beismerte, a kockázatkerülésük hátterében más is állt. „Túlságosan a Ferrarira összpontosítottunk, a Ferrari pedig a jelek szerint ránk. Eltűnt a radarunkról a Red Bull. Most hat versenyző nyerhet futamot, és így könnyebb taktikai hibákat elkövetni, mert sokkal több változót kell figyelembe venni” – magyarázta a sportigazgató.



A Red Bull már előre eldöntötte, hogy merész lesz


Hogy miért nem lehet olyan egyértelműen hibáztatni őket, az abból is kiderül, hogy a Red Bull bevallotta, nem volt túl biztos a dolgában, és kockázatos döntést hozott a kerékcserével, melynek sikerére csak ötven százalék esélyt adtak.  Hogy vállalják a kockázatot, azt viszont már a verseny előtt elhatározták – és ez részben éppen annak köszönhető, hogy hátrányban voltak, és nem voltak olyan jók az esélyeik.


„Max esetében a verseny ezen szakaszában nyitott kérdés volt, hogy egy vagy két kiállás legyen-e. Danielnél viszont agresszívek voltunk, és a két kiállás mellett döntöttünk. Az ő esetében nem volt vesztenivalónk” – mondta Christian Horner, arra utalva, hogy Ricciardo a biztonsági időszak előtt csak az 5. helyen állt, míg Verstappennél a dobogó volt a tét. „Amikor beküldték a biztonsági autót, úgy döntöttünk, megpróbáljuk a kettős kerékcserét, mert a fiúk első alkalommal remekül megoldották. Ezúttal viszont később jött a döntés, főleg Max esetében, aki már a hajtű kijáratánál járt ekkor. De összejött.”




Pályán a biztonsági autó (Fotó: XPB) Pályán a biztonsági autó (Fotó: XPB)


A Red Bull kevésbé tartott a pozícióvesztés veszélyétől, mint két riválisa, és a kerékcserékkel  mindkét autójuk csak egy-egy helyet csúszott hátra: Verstappen Hamilton mögé került, Ricciardo pedig Räikkönen mögé. „De volt hátra huszonkét-huszonhárom körünk a jobb gumikon, miközben a többiek abroncsai már tizenkét-tizennégy kör óta fent voltak.”


Helmut Marko tanácsadó elárulta, mi állt a villámgyors döntésük hátterében. „Már a verseny előtt beszéltünk arról, hogy ha a megfelelő időben jön a biztonsági autó, másodszor is kereket fogunk cserélni.”


A végső döntést végül Horner hozta meg, aki úgy vélte, megéri kockáztatni. A brit csapatfőnököt egyébként meglepte, hogy Hamilton kint maradt. „Nem tudom, hogy mondták-e neki, hogy a pozíciószerzés érdekében csinálja az ellenkezőjét annak, amit Max.”



Nem mindenkinek jött be a kockázatvállalás


A biztonsági autós kerékcsere azonban nem csak az élcsapatok számára kínált esélyt (vagy jelentett érvágást). Hátrébb is voltak versenyzők, akik profitálni próbáltak belőle. A Renault és a Force India a Red Bull példáját követve mindkét versenyzőjét a boxba hívta. Nico Hülkenberg és Carlos Sainz ugyanabban a körben kapott új gumit, és Esteban Ocon is akkor, a 31. körben ejtette meg kiállását, míg Sergio Pérez egy körrel később, mivel csapata nem akart kapkodni.


Hogy mennyire nem volt egyértelmű a választás, azt az ő versenyük alakulása is igazolta. A Renault-nak sikerült javítania, Hülkenberg a balesetekből is profitálva bejött hatodiknak. A Force India viszont hiába előzte meg Stoffel Vandoorne-t és Lance Strollt, a pontzónáig már nem jutottak el, mivel Kevin Magnussen a közepes gumin sikeresen kitartott.




Daniel Ricciardo (Fotó: XPB) Daniel Ricciardo (Fotó: XPB)


Eközben Fernando Alonsónak kiállás nélkül sikerült előnyt kovácsolnia a biztonsági autóból. Neki az volt a szerencséje, hogy egy körrel a Toro Rossók ütközése előtt állt ki, így amikor Sainz és a Force Indiák új gumikért siettek, ő pozíciót nyert, utána pedig nem volt nagy a tempókülönbség, mivel abroncsai szintén jó állapotban voltak. Esetében a Mercedes-elméletnek megfelelően a pályán elfoglalt hely volt a fontosabb.


És ha azt nézzük, hogy Max Verstappen a hajrában már nem tudta igazán támadni Kimi Räikkönent és Valtteri Bottast, megállapítható, annyira azért mégsem volt könnyű az előzés.


A Mercedest mindezek alapján legfeljebb amiatt érheti vád, hogy sem volt igazán merész, és a biztosabbnak tűnő utat választotta, miközben a Red Bull mert, aztán nyert.


Toto Wolff ettől függetlenül továbbra is kiáll stratégái mellett. „Nagyon rugalmasak vagyunk, és remek a stratégiai csapatunk. Elég megnézni Valtteri elévágását (Vettel ellen az első kerékcserénél – a szerk.), az is kiválóan működött. A Red Bull nagyon merész döntést hozott azzal, hogy mindkét autóját kivitte a lágy gumikért. Jól tették, hogy így döntöttek, és száz százalékig igazuk volt.”