Szabálytalan kerékcsere? A Ferrari magyarázkodhatott

A szabálytalanság gyanújába keveredett a Ferrari, miután egy szenzorhibát nevezett meg a bahreini rontott kerékcseréje fő okaként. A csapatnak tisztáznia kellett magát.

Kimi Räikkönen kerékcseréje (Fotó: XPB)

Egy szerelő lábát törte Bahreinben Kimi Räikkönen kerékcseréje során, melynél a finn úgy kapott zöld jelzést, hogy bal hátsó kerekét még le sem vették. Maurizio Arrivabene Kínában azt mondta, emberi, mechanikai és rendszerhiba is közrejátszott a balesetben, ám szavaiból az derült ki, hogy a fő okot egy szenzorprobléma jelentette. Magyarázata szerint a kerék helyzetét vizsgáló szenzor zavarodott össze, és ezért érkezhetett a szabad jelzés az autó azon sarkából is, ahol valójában még nem készültek el a cserével.


Egyes riválisokban mindez felvetette annak gyanúját, hogy a Ferrari eddig szabálytalanul járt el a kerékcseréinél. A szabályzat vonatkozó pontja tudniillik kimondja, hogy a kiengedés folyamatában a szenzoros rendszerek kizárólag passzív szerepet játszhatnak, a végső jelzést embereknek kell kiadniuk. A többiek Arrivabene szavaiból arra következtettek, hogy a Ferrari teljesen automatizálta a szisztémáját.


A Scuderia ezek után kénytelen volt részletes magyarázatot adni a balesetre, melyből kiderült, hogy pontosan mi is történt, és az is, hogy valójában emberi hibák sorozata idézte elő a bajt.




Kerékcsere-gyakorlás a Ferrarinál (Fotó: Ferrari/Twitter) Kerékcsere-gyakorlás a Ferrarinál (Fotó: Ferrari/Twitter)


Az egész láncolat azzal kezdődött, hogy a Ferrari rendszere némiképp eltér a legtöbb csapatétól. Míg a legtöbb esetben a szerelő egy, a pisztolyon elhelyezett gomb megnyomásával ad jelet arra, hogy sikeresen elvégezte a kerékcserét, náluk a kerékkulcson a mozgást érzékelő szenzorok küldik a jelet ugyanerről. Az emberi felügyelet ezt követően kerül a rendszerbe: a kapott jelet a hátsó emelő kezelője figyeli, és ha zöld jelzést érzékel, egy gomb megnyomásával jelez az elöl álló megfigyelőnek, aki végül zöldre váltja a versenyző feje fölött elhelyezett lámpát.


A Ferrari esetében a jobb hátsó keréken dolgozó szerelő elsőre nem találta el pisztolyával a kerékanyát, így az tulajdonképpen érintetlenül a helyén maradt. Ezt korrigálandó újabb kísérletet tett, ám mivel időközben átkapcsolta a kerékkulcsát, az a másik irányba forgott, és lazítás helyett szorította az anyát, mely ezzel még mindig a helyén volt.


A a kulcs forgását mérő szenzor viszont e hibát nem érzékelte, csupán annyit, hogy a kerékkulcs előbb lazított, aztán szorított. Így szerinte a kerékcserére sor került, ezért elküldte a zöld jelzést a hátsó emelő kezelőjének.




Kerékcsere a Ferrarinál (Fotó: Formula1/Twitter) Kerékcsere a Ferrarinál (Fotó: Formula1/Twitter)


Itt jött az újabb emberi hiba: a hátul álló szerelő vélhetően a másik kerékre figyelhetett, így nem érzékelte, hogy jobboldalt még mindig a régi kerék van fenn. Csak a szabad jelzésre hagyatkozott, ezért gombnyomással jelet adott az elöl álló megfigyelőnek, aki szintén nem tudott a hátul történt gondokról, mivel számára az a sarok takarásban volt. Így útnak indította Räikkönent.


A Ferrari erről részletes jelentést küldött az FIA-nak, és a gyanakvó riválisokat is biztosította arról, hogy nem történt szabályszegés. Emellett több ponton is változtatott, a kerékkulcsokra új szenzort és egy helyett két lámpát helyezett, valamint egy harmadik megfigyelőt is alkalmazott.


„Egyes csapatok fordulatmérő és pozíciót érzékelő szenzorokat használnak. Ha valaki csak a fordulatszámot méri, és a kerékanya rosszul kerül föl, a szenzor nem érzékeli a hibát, csak a fordulatot. Ha viszont használnak a pozíciót is figyelő szenzort, az észlelni fogja, ha a kerékanya nem lett a helyére csavarva, és ilyenkor nem érkezhet szabad jelzés” – magyarázta a versenyigazgató, Charlie Whiting.


A Ferrari jelentése kapcsán elmondta: „Nagyon nyitottak voltak, és részletes jelentést küldtek. Ezt azonban nem adhattuk tovább a többi csapatnak, mert az autóról és a boxutcai felszerelésükről is sok részletes információt tartalmazott.”


Whiting a magyarázatot és az ellenintézkedéseket is kielégítőnek tartja, a megszaporodott hibákra pedig szerinte a csapatok rendszerének biztosítása lehet a megoldás. Fölvetődött, talán újra alkalmazni kéne az úgynevezett „nyalókás embereket”, ám szerinte nincs rá bizonyíték, hogy velük javulna a helyzet. Emellett a kerékcserék minimumidejének bevezetését sem tartja jó ötletnek. Véleménye szerint a téves zöld jelzéseket kell kiiktatni, és fontosnak tartja, hogy emberi hibák esetén mindig legyen mód a szabad jelzés kiadásának megszakítására. „Azt kell biztosítanunk, hogy a kezelők ne nyomhassák meg a gombot az előtt, hogy elkészültek volna.”