Räikkönen elnyomása a Ferrari konstruktőri címébe kerülhet?

A Ferrari már az első versenyeken egyértelmű jelét adta annak, hogy Kimi Räikkönen csak segítője Sebastian Vettelnek – véli Pat Symonds. Úgy érzi, a vörösök a csapatbajnoki címet is hajlandóak feláldozni az egyéni sikerért.

Kimi Räikkönen és Sebastian Vettel (Fotó: XPB)

A Kínai Nagydíjon volt egy elég egyértelmű üzenete Kimi Räikkönen stratégiájának. A finn első etapját addig nyújtotta a csapat, amíg a lágy abroncsain már annyival lassabb volt a többieknél, hogy esélye sem volt a kiállás után maga mögött tartani a három élcsapat öt másik versenyzőjét. A boxfal mégis célravezetőnek érezte elnyújtani az etapját, mögötte ugyanis már közeledett a korábban kereket cserélő Valtteri Bottas és Sebastian Vettel, és Räikkönen így megpróbálhatott segíteni csapattársának.


A versenyt követően több szakértő is megjegyezte, e taktikából egyértelműen kiderült, hogy 2007 bajnoka csak másodhegedűs a Ferrarinál Vettel oldalán, az olasz La Gazzetta dello Sport című lap pedig még éles kritikát is megfogalmazott a Scuderiával szemben, amiért hajlandóak így tönkretenni az egyébként évek óta a legjobb formáját mutató „Jégember” versenyeit.


A manapság Ross Brawn F1-igazgató munkacsoportjában dolgozó Pat Symonds számára is egyértelmű, hogy a Ferrarinál kezdettől fogva le vannak osztva a lapok házon belül, és szerinte így aligha lesz megnyerhető a konstruktőri bajnokság. „Dönteniük kell arról, hogyan viszonyuljanak a versenyekhez. Szerintem nem volt túl szerencsés, ahogyan Räikkönent Kínában használták, hogy csak azért tartották kint olyan sokáig, hogy lassítson le másokat. És az igazat megvallva ez nem is igazán vált be. Amikor az ellenfelek utolérték őt, a gumija már elfogyott, így könnyedén meg tudták őt előzni. Tehát ez nem volt valami nagyszerű stratégiai döntés” – állapította meg.


„Szerintem így nem lehet konstruktőri címet nyerni. Ők nyilvánvalóan úgy érzik, hogy a versenyzők bajnoksága sokkal fontosabb, és úgy döntöttek, arra fognak rámenni.”




Kimi Räikkönen harcol Valtteri Bottasszal, mögöttük Sebastian Vettel (Fotó: XPB) Kimi Räikkönen harcol Valtteri Bottasszal, mögöttük Sebastian Vettel (Fotó: XPB)


Ez persze nem feltétlenül rossz taktika, korábban Symonds csapatai, a Benetton és a Renault is alkalmazta, és összesen 4 egyéni cím lett az eredménye Michael Schumacherrel és Fernando Alonsóval.


Miközben az első három verseny után a Ferrari 1 pontos hátránnyal a második a Mercedes mögött a gyártók tabelláján, egyéniben Vettel 9 pontos előnyben van Lewis Hamiltonnal szemben.



Előjöttek a Mercedes eddig rejtett problémái?


Symonds szerint a Ferrarinak minden esélye megvan arra, hogy végre megtörje a rajta 2007 óta uralkodó átkot, és megszerezze a rég áhított bajnoki trófeát. „Az előszezonban csak reméltük, hogy a Ferrari közel lesz a Mercedeshez, de úgy éreztük, hogy a Mercedesnek vannak tartalékai. Nos, az első versenyek nem éppen ezt mutatták. A Ferrari kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtott, egészen jó az időmérős sebességük és a versenytempójuk is. Erősebbek, mint évek óta bármikor, és minden esélyük megvan egy igazán remek szezonra.”




Valtteri Bottas és Kimi Räikkönen (Fotó: XPB) Valtteri Bottas és Kimi Räikkönen (Fotó: XPB)


A szakember szerint a Mercedes eközben gumiproblémái és rossz stratégiai döntése miatt került máris lépéshátrányba. Symonds úgy látja, korábbról áthozott problémái ezek a csapatnak, melyek azonban kiemelkedő teljesítményre képes autójuk miatt eddig nem mutatkoztak meg olyan élesen, mint manapság.


„Ha múltat nézzük, a Mercedes sosem volt igazán jó a gumikezelésben. Már a hibridkorszak előtt is láttuk ezt, amikor még nem volt meg a motorelőnyük. Ha nem boldogulnak a gumikkal, nem lesz jó versenyük. Ezt a motorelőnyük 2014 és 2016 között viszont eltakarta. Tavaly dívának nevezték az autójukat, és a hullámzó teljesítményük szerintem nem az aerodinamikával és a menetdinamikával magyarázható, a hirtelen tempóvesztés mindig a gumikra vezethető vissza, amiket nem használnak a megfelelő hőmérsékleten.”


„Ami a stratégiát illeti, szintén vannak problémáik. Amikor gyors az autód, és uralod a versenyt, a taktika a kezedre játszik. De mostanság a Mercedes nem mindig volt tökéletes a taktikázás tekintetében. Talán korábban is voltak nem tökéletes döntéseik, ám azokat még elfedte a nagy teljesítményfölényük” – állapította meg a brit mérnök, aki ettől függetlenül úgy véli, nagy kilengései ellenére a Mercedes továbbra is a bajnokság egyik nagy esélyesének számít.