Már délelőtt sem volt könnyű boldogulni a gumikkal a csúszós bakui aszfalton, a helyi idő szerint 17 órakor rajtoló edzésre viszont még jelentősen változtak is a körülmények, és a befelhősödött ég alatt 10 fokot csökkent az aszfalt hőmérséklete. Tekintve, hogy egész hétvégén ez várhat a mezőnyre, a délutáni gyakorlás remek lehetőséget kínált az alkalmazkodóképesség tesztelésére.
No meg az első edzésen elkövetett hibák javítására. Az első 90 perc több résztvevőnek is korábban véget ért a kockás zászlónál. A Renault versenyzőinek programját helyette a kockás gumik szakították félbe – ők már az első percektől a pályán is voltak. A műszaki gondokkal bajlódó Kimi Räikkönen és a balesetező Max Verstappen ezzel szemben várakozni kényszerült. Mindkét csapat szerelői szorgosan dolgoztak az autókon. Mint kiderült, a Ferrarinál a nagyobb tapadás érdekében kellett módosítani az autó hátulján, és eközben a váltót is ki kellett szerelni, noha az nem hibásodott meg. A Red Bullnál eközben a vártnál hosszabbra nyúltak a munkálatok, és még a rajt után is dolgoztak a korábbi baleset okoztak károk helyrehozásán.
Már az első félórában több vezetői hibát láthattunk. Az egyik elsőt Sebastian Vettel követte el, aki nagy blokkolással tette kockássá a szuperlágy gumiját. Őt is felülmúlta dupla blokkolásával Lance Stroll, de megjárta a bukóteret Valtteri Bottas, Sergio Pérez és a kicsúszások számában talán már csúcstartó Brendon Hartley is.
A pályán a biztos pontot továbbra is a kiváló formát mutató Daniel Ricciardo jelentette, aki 1:43,947 másodperces körrel állt a mezőny élére a szuperlágy gumin. Később ugyanezen etapján még futott egy lila középső szektort is, ám az a köre végül 2 századdal elmaradt az előzőtől.
Mögé a lágy gumin Lewis Hamilton zárkózott föl másodiknak. A brit a sárga Pirellin 1:44,196 másodperces időt futott. Mivel a többség ennél puhább típuson kezdett, eredményét Kimi Räikkönenéhez volt érdemes mérni, aki valamivel később szintén a lágyon teljesítette első időit, és 1:44,333-es eredményt ért el. Rajtuk kívül a két Force India próbálkozott még a lágy típussal, és mindketten a legjobb 7-ben voltak, ami már előrevetítette, a gumik terén várható némi kavarodás Bakuban, ahol az egyes csapatok és versenyzők más-más típuson boldogulnak jól, és az egyes keverékek között kisebbek a különbségek, mint normál esetben.
Ricciardo hosszúra nyújtott szuperlágyas etapján azt is bizonyította, hogy egy-egy szetten több repülőkör is teljesíthető, és még a sokadik nekifutásra is lehet javítani. Az ausztrálnak is sikerült, hiszen a 9. körében 1:43,512-re vitte le az első időt.
Az első edzésen halovány Ferrari a második másfél órát sem kezdte meggyőzően. Sebastian Vettel a szuperlágy gumin jócskán, 1,3 másodperccel elmaradt a Red Bulltól, amivel az első félóra végén csak a 11. helyen tanyázott. Még Max Verstappen is előtte volt, pedig némiképp elfékezett piros gumin futott. A holland20 perc elteltével léphetett először pályára, ám már a legelső repülőkörében nagy füst kíséretében csúszott ki a 4-es kanyar bukóterébe. Apja a száját harapdálva nézte a jelentet. Aztán végül csak sikerült belelendülnie, és 1:43,992-vel felzárkózott csapattársa mögé.
Az ultralágyas körök sorát Valtteri Bottas nyitotta. Csapattársa még a lágyakat nyüstölte, amikor ő közelebb lépett Ricciardóhoz, később pedig az élmezőny többi tagja is a lila Pirellikre váltott, így végre hitelesebb képet kaphattunk az erőviszonyokról.
Ricciardo tovább gyorsult a legpuhább keveréken, háromszor is megjavította legjobbját, és 1:42,765-tel állította föl a nap leggyorsabb körét. Verstappen 0,116-del maradt el tőle, ám kettejük közé beférkőzött Räikkönen, aki a Ferrari becsületét megmentve csak 0,069-del maradt el a kínai győztestől.
Mögöttük a két Mercedes Bottas, Hamilton sorrendben következett, 7-8 tizedes hátránnyal. Hamilton ugyan több lila első szektort is futott, a középső szakaszon rendre elfékezte magát, így nem tudott javítani, megrekedt csapattársa mögött az 5. helyen.
Nála is gyengébben ment a bajnoki éllovas Vettelnek, aki az ultralágy feltételével 1:44,127-re gyorsult. A 11. helyről ő is egy hiba miatt nem tudott előrébb lépni. Egy későbbi próbálkozásakor egyéni legjobb első szektorig ugyan eljutott, de a pálya második harmadában hibázott, a bukótérbe futott, így meg kellett szakítania körét.
Bizakodni most csapattársa jó eredménye van csak oka. A helyzet mindenesetre ismerős lehet számára: az előző három hétvégén is Räikkönen kezdett jobban pénteken, miközben ő csak küszködött. Nagy kérdés, ezúttal is sikerül-e fordítania szombatig.
A négyszeres bajnok gyengélkedésével a középmezőny élére álló Fernando Alonsónak a 6. hely jutott, ő Esteban Ocont, Carlos Sainzot, Kevin Magnussent és Nico Hülkenberget előzte meg. Érdekesség, hogy a másik McLarennel Stoffel Vandoorne ismét fényévekre volt csapattársától: a belgának a 19. hely jutott, és csak a váltógondja miatt 9 kört teljesítő Marcus Ericssont előzte meg.
Ahogy az edzés hajrájában a versenyzők átálltak a versenyszimulációkra, úgy csökkent a pályaelhagyós és blokkolós hibák száma. A figyelem középpontjába a gumik működése került, amivel többeknek meggyűlt a baja. A leglátványosabban a Renault-k szenvedtek, náluk mindkét versenyző erőteljes szemcsésedésre panaszkodott, amit a hátsó abroncsaikon szemmel is látni lehetett.
De a köridőkön is megmutatkozott ez a probléma, még a gumikezelés terén eddig jeleskedő Red Bullnál is, ahol Ricciardo tempója az ultralágyon látványosan visszaesett az első körökhöz képest. Ilyen szempontból Vettel és a Ferrari valamivel jobb benyomást tett, mint egy körön, a német kicsivel kiegyensúlyozottabb időkre volt képes. A Mercedes eközben átlagban körönként 1 teljes másodpercet kapott riválisaitól a legpuhább típuson.
A csúszós, sima aszfalt és a folyton változó körülmények miatt egyelőre tehát a gumik játsszák a főszerepet a rendhagyó bakui pályán, ahol egy körön azok előkészítése, hosszú távon pedig a tartósításuk határozza meg az erősorrendet.
Érdekes lesz látni, hová lyukadunk ki szombaton és vasárnap, a legjobbnak pillanatnyilag azonban a Red Bull kilátásai tűnnek. Szépséghiba, hogy a megbízhatóság miatt megint rághatják a körmüket. Verstappen autója legalábbis az utolsó percekben lelassult, a Renault-motor pedig furcsa hangot kiadva dörmögött mögötte. A peches holland ugyan vissza tudott térni a boxba, egyelőre kérdéses, mennyire súlyos a gond.
Az Azeri Nagydíj programja szombaton 11:55-kor a 3. szabadedzés élő közvetítésével folytatódik az M4 Sporton és az M4 Sport.hu-n, aztán 14:45-től jön az időmérő edzés felvezető műsora. Fél szemmel emellett a WTCR hungaroringi eseményeit is érdemes lesz figyelni, a szombati első futamot 15:25-ös kezdéssel élőben online közvetítjük.
Azeri Nagydíj, 2. szabadedzés – végeredmény:
Versenyző | Csapat | Idő | Különbség | Kör | |
1. | Daniel Ricciardo | Red Bull-TAG Heuer | 1:42,795 | 35 | |
2. | Kimi Räikkönen | Ferrari | 1:42,864 | +0,069 | 33 |
3. | Max Verstappen | Red Bull-TAG Heuer | 1:42,911 | +0,116 | 27 |
4. | Valtteri Bottas | Mercedes | 1:43,570 | +0,775 | 25 |
5. | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:43,603 | +0,808 | 31 |
6. | Fernando Alonso | McLaren-Renault | 1:43,700 | +0,905 | 34 |
7. | Esteban Ocon | Force India-Mercedes | 1:43,814 | +1,019 | 30 |
8. | Carlos Sainz | Renault | 1:43,834 | +1,039 | 36 |
9. | Kevin Magnussen | Haas-Ferrari | 1:43,977 | +1,182 | 29 |
10. | Nico Hülkenberg | Renault | 1:44,091 | +1,296 | 33 |
11. | Sebastian Vettel | Ferrari | 1:44,127 | +1,332 | 38 |
12. | Sergio Pérez | Force India-Mercedes | 1:44,142 | +1,347 | 31 |
13. | Romain Grosjean | Haas-Ferrari | 1:44,425 | +1,630 | 27 |
14. | Lance Stroll | Williams-Mercedes | 1:44,459 | +1,664 | 31 |
15. | Pierre Gasly | Toro Rosso-Honda | 1:44,712 | +1,917 | 39 |
16. | Charles Leclerc | Sauber-Ferrari | 1:44,940 | +2,145 | 30 |
17. | Szergej Szirotkin | Williams-Mercedes | 1:45,007 | +2,212 | 33 |
18. | Brendon Hartley | Toro Rosso-Honda | 1:45,051 | +2,256 | 36 |
19. | Stoffel Vandoorne | McLaren-Renault | 1:45,288 | +2,493 | 29 |
20. | Marcus Ericsson | Sauber-Ferrari | 1:46,042 | +3,247 | 9 |