Musorujsag
Élő Eredmények

Váratlanul elfogadva: ezért változnak az autók a 2019-ben

Váratlanul elfogadva: ezért változnak az autók a 2019-ben

Autosport, Motorsport-total, Formula1.com, Reuters
A csapatok többsége ellenezte, Ross Brawnnak mégis meggyőződése, hatékonyak lesznek a 2019-es előzéskönnyítő intézkedések, melyeket nagy meglepetésre fogadtatott el az FIA és a Liberty Media.

Váratlan fordulatként jelentette be kedden az FIA, hogy az F1 Bizottság megszavazta a 2019-re vonatkozó előzéskönnyítő terveket, így a jövő évi autókat aerodinamikailag úgy módosítják, hogy azokkal könnyebb legyen követni a másikat. A szövetség által bejelentett szabálymódosítás értelmében az új gépek első szárnyát kiszélesítik, leegyszerűsítik, és úgy alakítják ki, hogy az első kerekek köré terelve a levegőt, ne keltsen akkora turbulenciát az autó körül, mint jelenleg. Emellett hasonló okból az első kerekek – jelenleg szintén aerodinamikai célokra is használt – fékhűtését is lebutítják, továbbá elmélyítik a hátsó szárnyat, hogy növeljék a DRS hatékonyságát.

Egy példa arra, mekkora az autókról „lelépő” levegő hatása a hátul haladóra:

Előzetesen úgy nézett ki, e változások aligha mennek át az F1 Bizottságon azok után, hogy a csapatok többsége ellenezte őket. A bizottságban 26 tag foglal helyet, és a módosításhoz 18 igen szavazatra volt szükség. Úgy tudni, a tíz istálló közül csak a Williams, a Mercedes, a Sauber és a Force India bólintott rá a változtatásra, miközben eredetileg úgy tűnt, közülük csak a Williams támogatja azt.

A résztvevők előzetesen többféle érvet hoztak föl a reform ellen. Volt, aki azért mondott rá nemet, mert nem győzték meg a kutatások eredményei, mások fölösleges pénzpazarlásnak tekintik, hogy 2019-ben gyökeresen változtassanak az autókon, amelyek 2021-ben úgyis teljesen megújulnak, míg megint mások zsigerből elutasítóak voltak, mert éppen hadban állnak az F1 tulajdonosával.

Éric Boullier, a McLaren versenyigazgatója még pár nappal a szavazás előtt is arról beszélt, fölöslegesnek tartja a 2019-es változtatást a 2021-es tervek ismeretében, ráadásul szerinte nincs is garancia rá, hogy beválik. „Nem hinném, hogy eléggé kiforrott lenne. Mindössze pár héten át tárgyaltunk róla. Tudjuk, mekkora változás jön 2021-ben, nem lenne jobb várni?” – tette föl a kérdést.

Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke szerint sincs értelme máris váltani. „Meglepődnék, ha elfogadnák. Ez egy pillanatfelvétel 2021 előtt, de különálló attól. Jobb lenne mindent úgy hagyni, a hogy van, és tökéletesíteni a 2021-es csomagot, amely mindent magába foglal.”

Christian Horner, Helmut Marko és Cyril Abiteboul (Fotó: XPB) Christian Horner, Helmut Marko és Cyril Abiteboul (Fotó: XPB)

Cyril Abiteboul a Renault részéről úgy vélte, az F1 könnyedén kihúzná a nagy megújulásig a jelen állapotában. „Szerintem az F1 elég jó úgy, ahogy van a következő két évre. Talán lehetne javítani a sportszabályzat révén, hogy javítsunk a show-n, de nem kéne elvonni a figyelmünket a fő célunkról, 2021-ről. Akkor a teljes autót átalakítjuk, más lesz az F1, jön a költségsapka. Az addig hátralévő időre megfelelő a termék.”

Otmar Szafnauer, a Force India ügyvezetője eközben a kiadásaik újbóli megnövekedése miatt aggódott. „Van probléma a hitelességgel, és a bal kéz nem igazán tudja, mint csinál a jobb. Mi lesz, ha nem működik, újra megpróbáljuk? És ha működik, akkor meg 2021-ben jön egy újabb nagy változás? Mi az önző érdekeink alapján azt mondjuk, ez a változás egy csomó pénzbe kerül, és nem engedhetjük meg magunknak, hogy ennyit költsünk.”

2017 előtt meggondolatlanabb volt a sorozat

Az elképzelés legelhivatottabb támogatója a Williams volt. Technikai igazgatójuk, Paddy Lowe – aki a Liberty hasonló irányú kutatásaiban részt vevő Pat Symondsszal együtt a 2009-es szabálymódosítások előtt is tagja volt az Előzési Munkacsoportnak – a paddockban mindenkinél nagyobb lelkesedéssel beszélt a tervekről, kiemelve annak fontosságát, hogy most először az FIA és a FOM teljes egyetértésben, pénzt és időt sem sajnálva kutatja a jobb versenyzés lehetővé tételének módját.

A két vezető a saját mérési eredményeinek bahreini prezentációja után, arra kérte az istállókat, hogy saját CFD-szimulációikkal is ellenőrizzék annak helyességét. A hírek szerint 10-ből 8 csapat ezt meg is tette, és bár így is voltak fenntartások a változtatások hatékonysága kapcsán, a sportági vezetők elégedettek voltak az eredménnyel. „Szerintem elértük a célt. Nem gondolnám, hogy a csapatok közül bárki is más eredményt kapott volna az elemzéshez képest” – nyilatkozta Lowe.

„Az F1 most végre határozottan léphet, és lépnie is kell a sportág érdekében. Volt, aki kritizálta a kapkodást, valamint hogy nem volt elég alapos a kutatás. Igen, valóban lehetett volna több időt fordítani rá, de hiszem, hogy a rövid idő ellenére is sokkal alaposabb munkát végeztünk, mint bármely korábbi másik szabályváltoztatás esetében.”

Paddy Lowe (jobbra) Bob Fernleyvel (Fotó: XPB) Paddy Lowe (jobbra) Bob Fernleyvel (Fotó: XPB)

A rutinos szakember rámutatott: „Ez még az Előzési Munkacsoport 2009-es munkájával is vetekszik, amely ugyan több ideig tartott, de nem állt rendelkezésre ekkora forrás és ennyire kifinomult technológia. Ma a CFD már sokkal hatékonyabb, mint volt akkor. Nyolc csapat használta a kifinomult számítógépes folyadékdinamikai programját. A 2017-es szabályváltozásokat még csak nem is vizsgálták az előzésre gyakorolt hatás szempontjából, mégis boldogan elfogadták őket – és most látjuk az eredményét. Nincs tehát értelme arról beszélni, hogy kockázatos a váltás, vagy hogy nem volt elég alapos a kutatás.”

Ami a 2021-es átfogó megújulást megelőző reform értelmét illeti, ennek kapcsán pedig a Force India helyettes csapatfőnöke, Bob Fernley hívta föl a figyelmet egy elgondolkodtató érvre: szerinte éppen az szól a 2019-es módosítások mellett, hogy azok segítségével előkészíthetik a terepet 2021-nek, amikor muszáj mindennek stimmelnie. „Vegyesek az érzéseim. A tervezett csomag előrelépést jelent, és nem gondolnám, hogy rosszul járnák vele. Lehet, hogy félresiklik, de ha meg sem próbáljuk, akkor elég nagy szégyen érhetne minket 2021-ben. Szóval alapvetően nem ellenzem. Csak nem szeretném, ha pánikreakció lenne Melbourne-re” – fogalmazott előzetesen.

A Liberty-FIA összefogás eddigi legnagyobb sikere

A FOM kutatását koordináló Ross Brawn szerint nincs mitől félni, a 2019-es változtatás be fog válni, és szükség is van rá. „Idén volt pár fantasztikus versenyünk, de ha alaposabban is megvizsgáljuk őket, gyakran a rendkívüli körülményeknek, a biztonsági autónak és más tényezőknek köszönhettük ezt. Mi szeretnénk elérni, hogy a versenyek a biztonsági autó és más történések nélkül is kiválóak lehessenek, és szerintem jó irányba indultunk el. Örömmel látom, hogy az F1 összefogott, és elismerte ennek szükségességét” – nyilatkozta a Reutersnek, már a tervek elfogadtatása után.

Bár azt elismerte, voltak ellenzők is, szerinte ez éppen így viheti előrébb a sportágat. „Ez szerintem így egészséges, hiszen vitázunk bizonyos dolgokról. Több csapat is úgy érezte, hogy inkább 2021-ig kellene várnunk, amikor jön a teljesen átdolgozott csomag. De elegendő számú csapat gondolta úgy, hogy ez a megfelel irány.”

Carlos Sainz és Lance Stroll csatája Bakuban (Fotó: XPB) Carlos Sainz és Lance Stroll csatája Bakuban (Fotó: XPB)

Ami a változás szükségességét illeti, Brawn szerint Baku is remek példát hozott arra, miért kell lépniük már jövőre. „Daniel Ricciardo és Max Verstappen ütközésének volt egy technikai vonatkozása. Miután Daniel megválasztotta az irányt, Max irányt változtatott, blokkolta azt az ívet, és az ausztrál onnantól már csak utas volt. Ricciardo autója annyi leszorítóerőt veszített Verstappen mögött, hogy már nem tudta volna megfékezni. Gyakran úgy beszélünk a leszorítóerőről, mint ami a kanyarodást segíti, pedig az extra tapadásnak a fékezéskor is óriási jelentősége van. Ha eltűnik ez a tapadás, elkerülhetetlenül az történik, ami vasárnap. Ez egy nagyon komoly példa volt, ami megmutatja, miért kell javítani a szabályokon, hogy az autók versenyezhetőbbé váljanak.”

Hogy az autókra és a versenyzés minőségére milyen hatással lesz a mostani döntés, az csak 2019-ben derül ki. Az viszont már most biztos, hogy a szavazásnak van egy nagy nyertese: az FIA-val összetartó Liberty. Az amerikaiak egy sor reformot kívánnak bevezetni a királykategóriában, melyek közül több esetében a csapatok heves ellenállásába ütköztek. A mostani voksolással viszont bizonyították, az ellenzők hangoskodása ellenére is képesek keresztülvinni a terveket a szabályalkotó rendszeren.

Pedig ennek kapcsán volt bennünk bizonytalanság. Chase Carey, az F1 elnöke a mostani szavazás előtt maga is elismerte idegességét, és azt mondta, nem biztos benne, hogy megvalósul, amit akarnak, de muszáj megpróbálniuk. Sikerrel jártak, és ez csak növelheti az önbizalmukat.

Borítókép: Fotó: Red Bull

További tartalmak

Kapcsolódó hírek