A sikertől a közönyig: hol siklott félre a Red Bull-Renault?

Nem lenne ellenére a Renault-nak, ha a Red Bull 2019-től hátat fordítana nekik. Cyril Abiteboul elmondta, miért és mikor siklott félre a korábban sikeres kapcsolatuk.

Christian Horner, Helmut Marko és Cyril Abiteboul (Fotó: XPB)

Amennyiben a Red Bull enged a Renault nyomásának, még ebben a hónapban kiderülhet, mely gyártó erőforrásait fogják használni 2019-ben és 2020-ban. A franciák május 31-éig adtak haladékot partnerüknek a döntés meghozatalára, és bár Helmut Markóék már megkezdték a hivatalos tárgyalásokat a Hondával is, egyelőre kérdéses, születik-e végleges döntés a folytatásról a hó végéig. Úgy tudni, a Red Bull inkább megvárná a június eleji kanadai fejlesztéseket, ám Cyril Abiteboul, a Renault F1-es programjának ügyvezetője egyértelművé tette: nem biztos, hogy akkor még nyitva lesz az ajtajuk előttük.


Már a múlt évben híre ment, hogy a McLarennel három évre szóló megállapodást kötő Renault 2019-től nem feltétlenül ragaszkodna a Red Bull-kapcsolat folytatásához. Bár Abiteboulék azóta többször jelezték, hogy ha a másik fél úgy akarja, továbbra is biztosítanak számukra motort, az ESPN-nek adott interjújában most azt is világossá tette, számukra tulajdonképpen teljesen mindegy, hogy elveszítik-e az osztrák partnerüket.


„Fontos, hogy legyen egy partnercsapatunk, két partnert nem szeretnénk elveszíteni. De ezért is írtunk alá hosszú távú, 2020-ig szóló megállapodást a McLarennel. Már most egyeztetünk velük arról, mi történhetne ezt követően, mert mindketten úgy érezzük, hogy nagy dolgokat érhetünk el közösen. Az viszont nem lenne gond, ha kettőről egyre csökkenne a partnereink száma” – állapította meg.




Renault, Red Bull (Fotó: XPB) Fotó: XPB


Bár a Red Bull és a Renault kapcsolata nagy múltra tekint vissza, s a csapat 2007 óta használja a rombuszjelzéssel ellátott erőforrásokat, e ragaszkodás hiányának azért bőven van előzménye. 2015-ös viharos majdnem-válásuk óta viszonyuk távolságtartóbb. A kék autókba épített V6-ost azóta hivatalosan nem is Renault-motornak, hanem TAG Heuernek nevezik, a Red Bull emellett folyamatosan elégedetlenkedik a franciák munkájával, a gyártó pedig ma már gyári csapattal rendelkezik, így egyre kevésbé érzi előnyösnek, hogy hozzájuk van láncolva egy kritikus, a boltot sokszor inkább rontó gárda is.


Bár már a sorozatban megnyert négy bajnokság idején is hallhattunk panaszt a Renault-tól, miszerint nem kapnak elég figyelmet és elismerést a sikerek után a Red Bull mellett, e kapcsolatot Abiteboul szerint valójában a hibridérára való nem megfelelő felkészülésük vitte rossz irányba. „Nem láttuk át és mértük fel a 2014-es szabályok összetettségét, sem azt, hogy a beszállító és a partner viszonyát ez az új szabály teljesen ellehetetleníti. A Mercedes és a Ferrari ebből kovácsolt előnyt: ők nagy csapatok, nagy gyárakkal, jól finanszírozva, jó emberekkel, de főleg abból profitáltak, hogy teljes egységet alkotnak a részlegeik. Ez nálunk hiányzott – a Red Bull és a Renault sem látta ezt előre. Ez volt az alapvető hiba, amit nem vettünk észre, amire nem reagáltunk, és amit nem javítottunk ki. Egy kissé önelégültek voltunk a választott modellünk kapcsán, pedig az nem volt fenntartható és működésre bírható az új szabályrendszerben” – ismerte el önkritikusan a szakember.


Abiteboul korábban arról is beszélt, hogy a Renault motorrészlege sem volt eléggé jól felszerelt az átálláshoz, és hogy viry-chatilloni motorbázisukat is túlzottan elhanyagolták azt követően, hogy Flavio Briatore a motorok 2006 végi befagyasztása után már nem érezte szükségét az ottani fejlesztéseknek. Ez a hátrány a 2014-es hibriderőforrásaik minőségében mutatkozott meg.




Christian Horner és Cyril Abiteboul nem csak vízipisztollyal lövöldözött egymásra az elmúlt években... (Fotó: XPB) Christian Horner és Cyril Abiteboul nem csak vízipisztollyal lövöldözött egymásra az elmúlt években... (Fotó: XPB)


A Red Bull gyakran vágja a Renault fejéhez, hogy nem elég jó a motorj uk teljesítménye, sem a megbízhatósága, emellett mostanában leginkább az speciális időmérős motorbeállításokat hiányolják, mely komoly hátrány számukra a Mercedesszel és a Ferrarival szemben. Abiteboul nem tagadja e hiányosságok meglétét, ám úgy véli, hogy azok is mind csak következményei a 2014 előtti rossz választásuknak, az összehangoltság hiányának, továbbá annak, hogy a Red Bull oldalán egy ideig a versenypályától kissé elszigetelődve, amolyan háttértámogatóként dolgoztak.


„Azzal, hogy mi nekik csak a beszállítójuk maradtunk, ők pedig nekünk csak a partnereink, aláástuk Viry, a motorgyárunk kapacitását is, mert nem voltunk elég szoros kapcsolatban a versenyzéssel. Az olajégetéstől az időmérős motormódokig sok mindenen vitáztunk, de ezek mind a következményei voltak annak, ahogyan a Red Bull-lal együttműködtünk, a közvetlen következményei annak a ténynek, hogy elszalasztottuk a lehetőségét a gyári együttműködésnek, vagy hogy egységes csapatot alkossunk egy minket csak partnernek tekintő gárdával. Az egyik legfőbb oka a lépéshátrányunknak, hogy elvesztettük a közvetlen kapcsolatot a versenyzéssel, és mi most a gyári csapatunkkal ezt próbáljuk helyrehozni” – magyarázta Abiteboul.


Innen nézve érthető, miért nem ragaszkodnak már annyira a Red Bull-lal közös folytatáshoz. Az osztrákoktól való eltávolodással és Enstone visszavételével ők már meghozták a döntést: 2014 óta meglévő gondjaikra egyedül, saját módszerrel, saját csapatuk révén, a Red Bulltól és az ő nyomásgyakorlásuktól függetlenül szeretnék megtalálni a megoldást.


Most inkább csak az a kérdés, Milton Keynes elhiszi-e nekik, hogy meglesz a munkájuk a gyümölcse, és meg akarja-e kóstolni azt.