Spanyol Nagydíj, előzetes: hoz-e változást az európai szezonnyitó?

A hétvégi Spanyol Nagydíjjal kezdetét veszi a Forma–1 európai szezonja, és vele együtt egy őrült fejlesztési verseny. Az újítások mellett Barcelonában az egykörös tempóra és a módosított gumikra kerülhet a hangsúly. Nézzük, mire számíthatunk!

Sebastian Vettel és Lewis Hamilton 2017-es barcelonai küzdelme (Fotó: XPB)

Ismét a Circuit de Catalunyára költözik a Forma–1 mezőnye. Míg a legtöbb pálya esetében ez az évenkénti egy látogatást jelenti, Barcelona igazi otthona a mezőnynek, hiszen általában a téli tesztheteket is ott töltik, filmes napokon gyakran ott járatják be autójukat, és ott készítik fel őket az új idényre. Ennélfogva kevés olyan pálya van, amit jobban ismernek a spanyolnál, az pedig csak még különlegesebbé teszi a helyszínt, hogy karakteréből adódóan az egyik legideálisabb erőpróbát jelenti az autók és kiváltképp azok aerodinamikai működése szempontjából.


Részben ez, részben az európai gyárakhoz való közelség az oka annak, hogy az istállók többsége éppen a spanyolországi hétvégére időzíti első átfogó fejlesztési csomagjának érkezését. A sok újítás ugyan nem minden esetben hoz jelentős változást az erőviszonyokban, mégis egyfajta indikátora annak, mire számíthatunk a nyári időszakban a csapatoktól.


Max Verstappen nem véletlenül jelentette ki: „Ez egy döntő szakasza lehet a szezonnak. Kíváncsian várom, ki hogyan fog teljesíteni.”


„Az európai szezonkezdés az az időszak, amikor a csapatok nagy újításokat kezdenek el föltenni az autóikra” – magyarázta a futam jelentősége kapcsán Toto Wolff, a Mercedes csapatvezetője. „Ez az első állomása a nagy fejlesztési versenynek, amely aztán a szezon végéig meg sem áll. Érdekes lesz látni, hogy melyik csapat mennyi pluszteljesítményt talál a fejlesztéseivel, és ennek az erősorrendre is lesz hatása – az élen és a középmezőnyben egyaránt.”


Ami az esélyeket illeti, Barcelona a hatékony aerodinamikát igénylő, tempós kanyarjaival elméletben kedvez az előző hetekben kissé bizonytalanná váló Mercedesnek. „A Mercedes Barcelonában mindenkinek oda fog pörkölni. Szerintem az autójuk tökéletesen illik a pályához. A normál versenypályák, ahol melegebb van, és jobban kell óvni a hátsó gumikat, szerintem idén a Mercedes felségterületei lesznek” – jósolta előzetesen Alexander Wurz.




Lewis Hamilton a barcelonai teszten (Fotó: Mercedes) Valtteri Bottas a barcelonai teszten (Fotó: Mercedes)


Más kérdés, hogy idén a jóslatok eddig kevésszer bizonyultak pontosnak, hiszen előzetesen Kína után Azerbajdzsánt is Mercedes-pályának nevezték a hosszú egyenesek és a hűvösebb időjárás miatt, és bár Hamilton Bakuban nyerni tudott, valójában ott és Sanghajban is sokat szenvedett, és nem az övé volt a leggyorsabb autó.


Wolffék már csak emiatt is egyfajta vizsgaként tekintenek a hétvégére. „Barcelona érdekes lesz. A teszteken ott mi voltunk a leggyorsabbak, de most kiderül, hogy a tempónk változott-e a többiekéhez képest, vagy inkább az volt pályaspecifikus teljesítmény.”


Az élcsapatok várhatóan valamennyien visznek újításokat a katalán pályára. A Mercedes télen valóban remek formát mutatott a helyszínen, míg a Ferrarinak a versenyszimulációk során voltak gondjai a fogyasztással. Ami a Red Bullt illeti, az első győzelmét éppen Barcelonában arató Verstappen szerint jó esélyük nyílhat a javításra a bakui balesetük után. „Hiszem, hogy a mi autónk nagyon gyors, még ha a végsebességén lehetne is javítani. Remélhetőleg ez sikerül is. Barcelonában mindenki sok kört teljesített a télen, most ki fog derülni, hogy mennyit fejlődtek az autók. Sok újításunk lesz, melyekkel remélhetőleg közelebb kerülhetnünk az élmezőnyhöz – még ha mindenki más is hoz fejlesztéseket.”


Az időmérő mindenekfelett?


Barcelona vonalvezetéséből adódóan nem éppen az előzési lehetőségeiről és a sok pozíciócseréről híres. A fő előzési pontot a célegyenes kínálná, ám sem a rá vezető utolsó, sem az első kanyar nem feltétlenül segíti elő a pozíciócseréket. Az utolsó kanyar túlságosan gyors, és túlságosan meghatározó benne az aerodinamikai leszorítóerő ahhoz, hogy a hátul haladó ne maradjon le benne. Emiatt sokszor még a DRS sem elég e hátrány célegyenesben történő ledolgozásához. Az első kanyar eközben egyetlen íven vehető be jól, ráadásul egy szintén tempós jobbosba visz, ahol ismét az aerodinamikáé a főszerep.


Ilyen körülmények között nagy szerep juthat a DRS-nek, amely lényegében tavaly Sebastian Vettel és Lewis Hamilton 1. helyért folyó küzdelmét is eldöntötte a brit javára. Hamilton két hete kijelentette, ezen a téren (is) a Ferrari a legjobb: hogy 2018-ban a vörös autók az egyenesek urai, az nemcsak a motorjuk fejlődésének, hanem hatékony hátsó szárnyuknak is köszönhető.




Grafika: Pirelli Grafika: Pirelli


Barcelonában eddig 27 versenyt rendeztek, és mindössze háromszor fordult elő, hogy nem az első sorból rajtolók valamelyike nyert. A csúcsot ilyen szempontból Fernando Alonso tartja, aki 2013-ban egyedüliként tudott a top 3-on kívülről, az ötödik helyről rajtolva diadalmaskodni. 2016-ban Verstappen a 4. helyről indult, és a Mercedesek kettős ütközéséből profitálva nyert, míg Michael Schumacher 1996-ban esős körülmények között aratta pályafutása egyik legnagyobb – és első ferraris – győzelmét a 3. kockából. Minden más esetben az első két rajthelyről indulók nyerték a versenyt, 4 alkalommal a második, 20-szor az első kocka tulajdonosa.


Mindez elég bizonyíték arra, milyen nagy jelentőséggel bír Barcelonában az időmérő edzés és a rajtsorrend. „Az európai szezont olyan versenyekkel indítjuk, mint a spanyol és a monacói, amelyek nemcsak nagyban eltérő pályák az eddigiektől, de nehéz rajtuk előzni is. Emiatt a pályán elfoglalt pozíció még fontosabb lesz a jó eredmény eléréséhez, így minden csapat keményen fog dolgozni, hogy az utolsó tizedet is kipréselje az autójából az időmérőn” – jósolta Toto Wolff.


Innen nézve az elmúlt három szombaton verhetetlen, két alkalommal a teljes első sort kibérlő Ferrarinak áll a zászló. „A nyers tempó tekintetében a Ferrari egyértelműen jobb nálunk. Kiemelkednek. A versenyen még tudjuk tartani velük a lépést, de az időmérős tempónk nem elég jó az övékéhez viszonyítva” – hangzott Hamilton, a Spanyol Nagydíj szempontjából számukra nem túl biztató megállapítása.




Sebastian Vettel (Fotó: XPB) Sebastian Vettel (Fotó: XPB)


Ilyen szempontból a Red Bull sem lehet túl bizakodó. Autójuk a Renault-motor speciális időmérős beállításának hiánya, valamint a kíméletes gumikezelése miatt egyáltalán nem számít acélosnak egy körön. És azt már első versenyek megmutatták: hiába a többiekével vetekedő versenytempójuk, a rosszabb rajthelyezések miatt ebből kevésszer tudnak profitálni.


Sebastian Vettelék kvalifikációs dominanciájának folytatódására ugyanakkor így sincs garancia, Spanyolországban két tényező is alaposan megkeverheti a kártyákat az időmérőn.  Az egyik az FIA által tovább szigorított olajégetős szabály, amely a feltételezések szerint kimondottan az időmérőn továbbra is efféle trükkből profitáló Scuderia ellen irányul. Vajon a plusz olajtank használatának és az olajrendszer még szigorúbb átvizsgálásának következtében lesz visszaesés a vörös autók egykörös tempójában?


Nem kizárt, hogy a választ meg sem kapjuk szombaton, a másik befolyásoló tényezőt ugyanis az eső jelentheti. Miközben péntekre 20 fokos, napos és száraz időt jósolnak, jelen állás szerint éppen a kvalifikáción a legnagyobb az esély a csapadékra. Az eső érkezését szombat délutánra jósolják, az időmérő idején 70%-os valószínűséggel. Ez egyből mindent megváltoztathat, kiváltképp úgy, hogy a Ferrarik az utóbbi időben nem muzsikáltak igazán jól a vízen.


Új aszfalt, új gumik – teljesen más verseny?


A verseny napjára aztán már újra száraz időt ígérnek, így a rajthelyezések mellett a taktikázásra is nagy hangsúly kerülhet, amit az idén többször, többek számára problémásnak bizonyuló gumik fognak meghatározni. A Pirelli Barcelonában az eddig használtnál 0,4 centiméterrel vékonyabb gumiréteggel ellátott abroncsokat bocsát a csapatok rendelkezésére, hogy ezzel csökkentse a télen már problémákat okozó hólyagosodás mértékét. Feltételezések szerint ez a Mercedes malmára hajthatja a vizet azok után, hogy a teszteken éppen a csillagosok szenvedtek legjobban a hólyagosodással.


A gumikezelésre az új, rendkívül jól tapadó, de nagyon sima aszfalt is nagy hatással lesz. A téli újraaszfaltozás jelentősen megnövelte a kanyartempót, ami ugyan még nagyobb terhelést jelent a kerekek szempontjából, ám a sima felület miatt a gumik felmelegítése nem lesz egyszerű.


A helyzetet tovább nehezítheti, hogy a Pirelli a tavalyinál kettővel puhább keverékeket visz magával. „Agresszíven választottunk gumikat, hiszen a közepest, a lágyat és a szuperlágyat neveztük meg, és utóbbi tavaly még ultralágy volt” – tekintett előre Mario Isola sportigazgató. „Másfajta versenyre számítunk, mint a múltban. A gumik vastagságát azért csökkentettük, mert az elhasználódás mértéke nem jelent problémát. A kisebb elhasználódás miatt elnyújthatók lesznek az etapok, függően attól, ki hogyan kezeli a helyzetet. Az új aszfalttal mind az elhasználódás, mind a kopás csökkent, de mivel a gumik fölmelegedhetnek, nincs kizárva, hogy lesznek, akik hólyagosodást fognak tapasztalni.”


Még egy bizonytalansági tényező, mely csak színesítheti a képet.


A versenyzők és csapatok gumikiosztása:




Grafika: Pirelli Grafika: Pirelli


És mi újság a középmezőnyben?


Az első négy verseny nemcsak az élmezőnyben, a sűrűjében is izgalmasan alakult. Szinte nincs olyan hétvége, amelyen ugyanazon csapatok küzdenének egymással a nagyok által hátrahagyott nagy pontokért. Ausztrália a Haas, Bahrein a Toro Rosso tündökléséről szólt, Kínában a Renault volt az egyértelmű negyedik erő, míg Bakuban a meglepetésdobogót elérő Force India lépett elő azzá. Mindeközben a szombatról vasárnapra nagyot javuló, a többiek hibáit is jól kihasználó McLaren is folyamatosan ott a pontszerzők között.


A középmezőny csapatai közül hárman különösen nagy előrelépést remélnek a barcelonai fejlesztéseiktől: a McLarenről, a Force Indiáról és a Williamsről is elmondható, valójában fogják csak véglegesíteni az „igazi” 2018-as autójukat.


Woking esetében már B-autót szokás emlegetni, amely aerodinamikai szempontból teljesen megújul. A várakozás szerint a leglátványosabb változást az egyedi tervezésű új orrkiképzés jelenti majd, mely egyúttal aerodinamikai irányváltásról is árulkodhat. A csapat ugyanakkor fékezi az elvárásokat, Fernando Alonso szerint hiba lenne csodát várni tőlük.


A Force Indiánál eközben egy, a téli tesztek során felbukkanó tervezési hibát próbálnak kijavítani a módosított oldaldobozokkal, melyekhez az új, már kipróbált, de még jegelt vezetőszárnyukat tervezték. Úgy vélik, e változtatással autójuk hátulja végre visszanyeri a stabilitását, aminek hiánya eddig kompromisszumokra nem kényszerítette őket. Ha minden a terveik szerint halad, úgy vélik, végleg beiratkozhatnak a konstruktőri 4. helyért folyó küzdelembe, ami az első hétvégéiken még nem tűnt reális célkitűzésnek.




Esteban Ocon (Fotó: XPB) Esteban Ocon (Fotó: XPB)


A Williams ilyesmiről egyelőre nemigen álmodhat. A hűtőrendszerével és a túl nagy légellenállású, de túl kevés leszorítóerőt termelő autójával bajlódó britek év eleje óta a barcelonai új csomagot emlegetik reménysugárként, mely talán elmozdíthatja őket a mezőny hátsó régiójából. A fehérek Bakuban ugyan már ütőképesebbnek tűntek és első pontjaikat is begyűjtötték, ebben akkor a Mercedes-motor és a hosszú egyenesek is nagy segítséget jelentettek számukra. Ezen a hétvégén mindenesetre extra segítségük is lesz: a pénteki első szabadedzésen Robert Kubica ül autóba és teszteli újításaikat.


Közvetlen riválisaik közül a Renault ezúttal is hoz pár újítást, ám Bob Bell általános technikai igazgató szerint az átfogó fejlesztéseik nagy részét már Bakuban ellőtték, így tőlük most kisebb előrelépés várható. Legalábbis aerodinamikai téren, új üzemanyagjuk és motorvezérlésük révén ugyanis plusz lóerőkre számít a gyári csapatuk és a velük azonos benzint használó McLaren is. Az üzemanyag terén más utat járó Red Bullnak e javulásról le kell mondania.


Ami a többieket illeti, a Haasnál továbbra is úgy vélik, képesek állni a sarat a legjobb középcsapatok ellen. Günther Steiner ugyanakkor megállapította, mind a csapat, mind a versenyzők részéről hibátlan teljesítményt vár el, mert eddig túl sok pontot szórtak el az első hétvégéken.


A Toro Rosso eközben a Bahrein óta látott újabb visszaesése és a szahíri jó formája ellentmondásainak okát kutatja, míg a Saubernél az időmérős teljesítményen szeretnének mindenképpen javítani ahhoz, hogy több esélyük legyen a Charles Leclerc által Bakuban bemutatott vasárnapi remeklés megismétlésére.


Már az új menetrend szerint


Ami a Spanyol Nagydíj programját illeti, érdemes lesz észben tartani egy 2018-as változást: a Liberty Media idén módosította az európai versenyek hagyományos kezdési időpontját. A vasárnapi futamot 15 óra 10 perckor indítják, a szabadedzések és az időmérő edzés pedig a megszokotthoz képest egy órával később veszi kezdetét.


További újdonság, hogy ettől a hétvégétől már az F1 új online szolgáltatása, az F1 TV is elérhető lesz az előfizetők számára, míg ezúttal  az F1 hivatalos Twitter-oldalán is élő elemző műsorral fog jelentkezni a futamot követően.


A hétvégi program:


Péntek:


1. szabadedzés – 11-12:30


2. szabadedzés – 15-16:30


Szombat:


3. szabadedzés – 12-13 óra


időmérő edzés – 14-15 óra


Vasárnap:


verseny – 15:10