Belátás vagy beláttatás: gatyába rázza-e Verstappent a Red Bull?

Helmut Markót Sebastian Vettelre emlékezteti Max Verstappen hevessége és önfejűsége, de hiszi, hogy bölcs belátásra jut. Stefan Johansson szerint viszont erre az őt túlzottan védelmező Red Bullnak kellene rávezetnie.

Max Verstappen (Fotó: XPB)

Azzal, hogy két hete Azerbajdzsánban csapattársával is ütközött, Max Verstappen sajátos mérleggel rendelkezik: 2018-ban négy hétvége alatt sikerült közreműködnie három élversenyző, Lewis Hamilton, Sebastian Vettel és Daniel Ricciardo egy-egy versenyének megnehezítésében vagy zátonyra futásában. Egyes incidensei kapcsán talán el lehet vitatkozni azon, mennyiben terhelte őt a felelősség, ám azzal ő sem szállhat vitába, hogy idén máris az elfogadható fölé emelkedett a baleseteinek, kétes eseteinek a száma.


Elég csak a bajnoki tabellára nézni: Verstappen Fernando Alonso és Nico Hülkenberg mögött, mindössze 18 ponttal szerénykedik a 8. helyen. Már két versenyen nullázott, Kínában a győzelem, Bahreinben és Bakuban egy dobogó esélyét dobta el egy balesettel, és ez egyre inkább erősíti a bírálói érvelését, miszerint túl heves, túl sokat kockáztat, túl sokat akar egyszerre – korát meghazudtoló felkészültsége ellenére is az éretlenség jeleit mutatja.


A mentorának tekinthető Helmut Marko is így látja ezt. „Max túl sokat akar, túl nagy nyomás alá helyezi magát. Meg kell tanulnia engedni. Különösen most, amikor egyre nő a baleseteinek száma” – vélekedett az Auto Bild Motorsportnak a Red Bull tanácsadója.


Marko nem félti tehetségét, mert más korábbi versenyzőjénél is szemtanúja volt hasonló folyamatnál: Sebastian Vettelnél. „Nehezére esik, de lassan belátja. Korábban egyébként gyakran Sebastiannál is ez volt a helyzet, látok párhuzamot kettejük között. Max most már tudja: a következő balesetnél automatikusan rá fognak mutogatni, övé lesz a felelősség. Ezenkívül szükségünk van a pontokra is. Legközelebb emiatt előtte jobban el fog gondolkodni, és szükség esetén vissza kell vennie.”




Max Verstappen és Helmut Marko (Fotó: XPB) Max Verstappen és Helmut Marko (Fotó: XPB)


Ami a felelősség kérdését illeti, a Red Bull álláspontja szerint a két versenyzőjük 50-50 százalékban hibás a Bakuban történtekért. Ezzel viszont nem mindenki ért egyet a paddockban. A szakmában többen is úgy vélik, hogy az ütközés kiváltója a gyors egymásutánjában kétszer is irányt váltó Verstappen volt, aki esélyt sem adott csapattársa számára, hogy elkerülje a balesetet. Bár ezúttal nem a féktávon mozgott, így szabályszegésre hivatkozni nem lehet, manővere ettől még veszélyes és talán eltúlzott volt – kiváltképp egy csapattárssal szemben. És nem mellesleg kísértetiesen hasonlított több, a múltban bemutatott védekező manőverére, például a Kimi Räikkönen elleni 2016-os spái megmozdulására a hosszú egyenesben, melynél csak a finn lélekjelenlétén múlt, hogy nem történt meg ugyanaz, ami most Ricciardóval.


Az elmúlt hetekben több F1-es szaklapon jelentek meg írások, elemzések az esetről, melyek nemcsak arra mutattak rá, hogy Verstappent terhelte a nagyobb felelősség, hanem arra is, hogy a Red Bull védelmező hozzáállása arról árulkodik, hogy a csapatnak inkább Verstappen a „kedvence”, akit még akkor is menteget, amikor már nem kéne.


A korábban a McLarennél és a Ferrarinál is versenyző Stefan Johansson is hasonló véleményt fogalmazott meg blogján. Szerinte a Bakuban is látott irányváltások már-már Verstappen – kétes értékű – védjegyévé váltak, és most kezd megmutatkozni, mi a baj velük. „Az elmúlt három évben mindig megúszta ezeket, de most fordult a kocka. A számok törvénye alapján nem úszhatod meg örökké. Elnézve a manővereit, az volt a rendkívüli, hogy eddig sosem érték tetten, holott mindig azt kockáztatta, hogy leszakad egy szárny, hogy kicsúsznak a pályáról. Most megfordult a helyzet. Bár semmit sem csinált másképpen, hirtelen a rossz irányba fordult minden, és már nem az ő szája íze szerint alakultak a dolgok.”




Max Verstappen (Fotó: XPB) Max Verstappen (Fotó: XPB)


A svéd rámutatott: mivel Verstappen ma már rendre csúcsszinten álló, agresszív ellenfelekkel csap össze, törvényszerű, hogy több a rosszul elsült manővere, mint eddig. „A probléma egyik része, hogy amikor folyamatosan megúszod ezeket, a sorsodat azok kezébe helyezed, akik ellen küzdesz. Közülük pedig senki sem fogja az örökkévalóságig tűrni az erőszakoskodást. És most ide jutottunk: az elmúlt évek sok ’zseniális’ manővere hirtelen ügyetlenségnek tűnik, rosszul kivitelezettnek.”


„Előbb-utóbb le kell esnie a tantusznak nála. Soha nem fogsz úgy bajnokságot nyerni, ha úgy vezetsz, ahogyan ő. Még fiatal, biztos vagyok benne, hogy ezek a versenyek elgondolkodtatták arról, hogy nem szükséges minden egyes csatát megnyerni a háború megnyeréséhez, és kétség sem fér hozzá, hogy fog még nyerni sok versenyt és bajnokságokat. De be kell látnia, hogy ezt így nem folytathatja tovább, és nem reménykedhet abban, hogy mindig megússza.”


Johansson úgy érzi, e folyamat elősegítésében ugyanakkor a Red Bullnak is határozottabb szerepet kellene vállalnia. Eddig megtehették, hogy mellé álltak, mert hivatkozhattak a büntetések elmaradására és a balesetek elkerülésére. Most viszont éppen a balesetek kínálják a kiváló alkalmat Christian Horner és Helmut Marko előtt arra, hogy keményebb kézzel a helyes útra tereljék Verstappent. „Már jó pár alkalommal bemutatta ugyanezt a trükköt más versenyzők ellen, és valahogy mindig a másik húzta a rövidebbet. Ezúttal mindketten azonnal kiestek. Én Christian Horner és Helmut Marko helyében nem védelmezném őt folyamatosan, hanem leülnék vele, visszanéznék minden balesetet és esetet a videón, amit eddig megúszott, és bizonyítanám neki, hogy mekkora szerencséje volt eddig.”


„Most a körülmények fél százalékkal változtak a rossz irányba, és ez már nemcsak más első szárnyába vagy egy győzelem elvesztésébe kerül, hanem ő és a csapata sem ér célba, így elesnek a hihetetlenül értékes pontoktól. Előbb-utóbb kifogysz a szerencsédből” – figyelmeztetett a sokat tapasztalt exversenyző.