Ahogy a Forma–1, úgy a Porsche kivonulásával a tönk szélére jutó megbízhatósági sportautó-világbajnokság, a WEC is nagy megújulásra készül. Az egy hete elrajtolt 2018/19-es úgynevezett szuperszezon csak egy átmeneti időszak a kategória életében, amely már javában dolgozik a 2020/21-es új szabályokon. Mivel a cél náluk is a gyártók visszacsábítása és a költségek agresszív visszaszorítása, a reformokról több gyártó egy csoportja tárgyal az FIA-val és a Le Mans-i 24 órás verseny promóterével, az Automobile Club de l’Oest (ACO) szervezettel.
E csoportnak többek között az a Ferrari is tagja, amely habár jó ideje csak a GTE Pro kategóriában képviselteti magát a sorozatban, most mégis az LMP1-es új szabályokról tárgyal a többi érintettel.
Lehet, hogy a márka azt fontolgatja, egy új projekttel beszáll a hosszútávú világbajnokság csúcskategóriájába?
„Mi is ott ülünk az asztalnál a többi gyártóval, de azt még nem tudnánk megmondani, hogy érdeklődünk-e, vagy sem” – nyilatkozta Antonello Coletta, a Ferrari GT-részlegének vezetője az Autosportnak. „Előbb látnunk kell, hogy mi történik. De ha az új kategória nem lesz olyan drága, akkor sok gyártó mutathat érdeklődést iránta.”
Nem ez az első alkalom, hogy a Ferrari az LMP1-es részvétellel kacérkodik, és furcsa, már-már gyanús egybeesés, hogy legutóbb szintén egy F1-es szabályvita időszakában, 2014 táján kezdte pedzegetni ezt a lehetőséget. Akkor még Luca di Montezemolo volt a Ferrari elnöke, aki cseppet sem volt elégedett a Mercedes-uralommal induló új hibridérával, és többször fölvetette a Le Mans-i szereplés gondolatát, mintegy jelezve, márkájuk számára a sportautózás akár megfelelő alternatíva is lehet az F1-gyel szemben, ha utóbbi nem a nekik tetsző irányt vesz. Abban az évben sztárversenyzője, Fernando Alonso még díszvendége is volt a Le Mans-i 24 órásnak, melyet ő rajtoltatott el.
Bár az év nyarán már attól volt hangos az F1-es sajtó, hogy a Ferrari bejelenti LMP1-es projektjét, Montezemolo végül megállapította, túl költséges lenne a nulláról belefogni abba az Forma–1-es szerepvállalás mellett, az ügy pedig elhalt.
Egyelőre nem világos, hogy a történelem most ismétli-e önmagát, az viszont biztos, hogy az F1 mostanság éppen a Liberty Media 2021-es reformterveiről tárgyal, melyek legkevésbé a bónuszpénzei nagy részétől megfosztani kívánt Ferrari tetszését nyerték el, és amelynek jelenlegi elnöke, Sergio Marchionne már jó fél éve hangoztatja, a márka a számára nem megfelelő feltételek mellett kivonul, és új sorozatot keres magának.
Reális is lehet a dupla szerepvállalás?
Távolról sem biztos azonban, hogy a Ferrarinak kizárólag hátsó szándékai vannak az LMP1-es tárgyalásokkal. Egy esetleges új projektnek az új feltételek mellett az F1-es maradással együtt is lehet realitása számukra. Hogy mennyire, azt a nagy érdeklődés is jelzi: a szabályalkotó csoportnak számos más gyártó, így a WEC jelenlegi egyetlen gyári csapatát biztosító Toyota, a Red Bull-lal és az F1-gyel szintén hírbe hozott Aston Martin, a sportautós projekttel Zak Brown érkezése óta kacérkodó McLaren, valamint a Le Mans-ban nagy múltra visszatekintő Ford is tagja, miközben megfigyelőként a WEC-programját a múlt év végén leállító Porsche is jelen van.
A 2020 utáni időszakra vonatkozó terveket az FIA és az ACO a június eleji Le Mans-i 24 órás hetében szeretné ismertetni. Fő céljuk felduzzasztani, megerősíteni a mezőnyt, s úgy megtartani az autók jelenlegi teljesítményszintjét, hogy a résztvevők számára lényegesen olcsóbb legyen egy ilyen projekt, a nagy gyártók pedig a sportautógyártás szempontjából releváns prototípusokkal versenyezhessenek.
Jean Todt, az FIA elnöke nemrég arról is beszélt, számára a legideálisabb forgatókönyv az lenne, ha közelítene egymáshoz a WEC és az F1 technikai szabályzata, és ezáltal az autómárkák számára vonzóvá, kifizetődővé válna, hogy egyszerre mindkét kategóriában érdekeltté váljanak valamilyen módon. „A legjobb bizonyos fokú egységesítés lenne, de ez a gyakorlatban nem olyan egyszerű. Vannak ötletek, de a részleteket kidolgozni már sokkal nehezebb. Pillanatnyilag a Forma–1-ben számos autógyártóval egyeztetünk. Most van négy gyártónk, és szeretnénk, ha ők maradnának. Úgy viszont nehéz, ha csak egy-két csapattal dolgoznak együtt” – fejtegette a francia.
Szerinte ha mindkét sorozatban használható technológiát fejleszthetnének, az a gyártók helyzete üzleti szempontból máris előnyösebb lenne. „Ha lehetségessé válna, hogy más sorozatban is eladják a termékeiket, a projektjük jóval fenntarthatóbbá válna. De ezzel máris felmerül egy sor probléma. Szívesen foglalkozunk ezzel a témával, de a valóságban nem olyan egyszerű a helyzet” – ismerte el Todt.