Musorujsag
Élő Eredmények

Egy Le Mans-i LMP1-es projekttel kacérkodik a Ferrari?

Egy Le Mans-i LMP1-es projekttel kacérkodik a Ferrari?

Autosport, F1i.com
Egy újabb trükk, vagy valóban komolyan gondolják? A Ferrari aktívan kiveszi a részét a WEC-sorozat LMP1-es új szabályainak megalkotásából!

Ahogy a Forma–1, úgy a Porsche kivonulásával a tönk szélére jutó megbízhatósági sportautó-világbajnokság, a WEC is nagy megújulásra készül. Az egy hete elrajtolt 2018/19-es úgynevezett szuperszezon csak egy átmeneti időszak a kategória életében, amely már javában dolgozik a 2020/21-es új szabályokon. Mivel a cél náluk is a gyártók visszacsábítása és a költségek agresszív visszaszorítása, a reformokról több gyártó egy csoportja tárgyal az FIA-val és a Le Mans-i 24 órás verseny promóterével, az Automobile Club de l’Oest (ACO) szervezettel.

E csoportnak többek között az a Ferrari is tagja, amely habár jó ideje csak a GTE Pro kategóriában képviselteti magát a sorozatban, most mégis az LMP1-es új szabályokról tárgyal a többi érintettel.

Lehet, hogy a márka azt fontolgatja, egy új projekttel beszáll a hosszútávú világbajnokság csúcskategóriájába?

„Mi is ott ülünk az asztalnál a többi gyártóval, de azt még nem tudnánk megmondani, hogy érdeklődünk-e, vagy sem” – nyilatkozta Antonello Coletta, a Ferrari GT-részlegének vezetője az Autosportnak.  „Előbb látnunk kell, hogy mi történik. De ha az új kategória nem lesz olyan drága, akkor sok gyártó mutathat érdeklődést iránta.”

A Ferrari jelenleg csak GT-autókkal vesz részt a WEC-ben (Fotó: XPB) A Ferrari jelenleg csak GT-autókkal vesz részt a WEC-ben (Fotó: XPB)

Nem ez az első alkalom, hogy a Ferrari az LMP1-es részvétellel kacérkodik, és furcsa, már-már gyanús egybeesés, hogy legutóbb szintén egy F1-es szabályvita időszakában, 2014 táján kezdte pedzegetni ezt a lehetőséget. Akkor még Luca di Montezemolo volt a Ferrari elnöke, aki cseppet sem volt elégedett a Mercedes-uralommal induló új hibridérával, és többször fölvetette a Le Mans-i szereplés gondolatát, mintegy jelezve, márkájuk számára a sportautózás akár megfelelő alternatíva is lehet az F1-gyel szemben, ha utóbbi nem a nekik tetsző irányt vesz. Abban az évben sztárversenyzője, Fernando Alonso még díszvendége is volt a Le Mans-i 24 órásnak, melyet ő rajtoltatott el.

Bár az év nyarán már attól volt hangos az F1-es sajtó, hogy a Ferrari bejelenti LMP1-es projektjét, Montezemolo végül megállapította, túl költséges lenne a nulláról belefogni abba az Forma–1-es szerepvállalás mellett, az ügy pedig elhalt.

Egyelőre nem világos, hogy a történelem most ismétli-e önmagát, az viszont biztos, hogy az F1 mostanság éppen a Liberty Media 2021-es reformterveiről tárgyal, melyek legkevésbé a bónuszpénzei nagy részétől megfosztani kívánt Ferrari tetszését nyerték el, és amelynek jelenlegi elnöke, Sergio Marchionne már jó fél éve hangoztatja, a márka a számára nem megfelelő feltételek mellett kivonul, és új sorozatot keres magának.

Reális is lehet a dupla szerepvállalás?

Távolról sem biztos azonban, hogy a Ferrarinak kizárólag hátsó szándékai vannak az LMP1-es tárgyalásokkal. Egy esetleges új projektnek az új feltételek mellett az F1-es maradással együtt is lehet realitása számukra. Hogy mennyire, azt a nagy érdeklődés is jelzi: a szabályalkotó csoportnak számos más gyártó, így a WEC jelenlegi egyetlen gyári csapatát biztosító Toyota, a Red Bull-lal és az F1-gyel szintén hírbe hozott Aston Martin, a sportautós projekttel Zak Brown érkezése óta kacérkodó McLaren, valamint a Le Mans-ban nagy múltra visszatekintő Ford is tagja, miközben megfigyelőként a WEC-programját a múlt év végén leállító Porsche is jelen van.

A 2020 utáni időszakra vonatkozó terveket az FIA és az ACO a június eleji Le Mans-i 24 órás hetében szeretné ismertetni. Fő céljuk felduzzasztani, megerősíteni a mezőnyt, s úgy megtartani az autók jelenlegi teljesítményszintjét, hogy a résztvevők számára lényegesen olcsóbb legyen egy ilyen projekt, a nagy gyártók pedig a sportautógyártás szempontjából releváns prototípusokkal versenyezhessenek.

Fernando Alonso a a Toyota WEC-autójával a spái 6 óráson (Fotó: XPB) Fernando Alonso a a Toyota WEC-autójával a spái 6 óráson (Fotó: XPB)

Jean Todt, az FIA elnöke nemrég arról is beszélt, számára a legideálisabb forgatókönyv az lenne, ha közelítene egymáshoz a WEC és az F1 technikai szabályzata, és ezáltal az autómárkák számára vonzóvá, kifizetődővé válna, hogy egyszerre mindkét kategóriában érdekeltté váljanak valamilyen módon. „A legjobb bizonyos fokú egységesítés lenne, de ez a gyakorlatban nem olyan egyszerű. Vannak ötletek, de a részleteket kidolgozni már sokkal nehezebb. Pillanatnyilag a Forma–1-ben számos autógyártóval egyeztetünk. Most van négy gyártónk, és szeretnénk, ha ők maradnának. Úgy viszont nehéz, ha csak egy-két csapattal dolgoznak együtt” – fejtegette a francia.

Szerinte ha mindkét sorozatban használható technológiát fejleszthetnének, az a gyártók helyzete üzleti szempontból máris előnyösebb lenne. „Ha lehetségessé válna, hogy más sorozatban is eladják a termékeiket, a projektjük jóval fenntarthatóbbá válna. De ezzel máris felmerül egy sor probléma. Szívesen foglalkozunk ezzel a témával, de a valóságban nem olyan egyszerű a helyzet” – ismerte el Todt.

Borítókép: Ferrari (Fotó: XPB)

További tartalmak