Még el sem kezdődött a barcelonai időmérő edzés, Brendon Hartley számára máris véget ért. Az új-zélandi nagyot bukott a 3. szabadedzésen, és miután autója nagyon súlyosan megsérült, a hátsó felfüggesztése pedig a mentés során kiszakadt a helyéről, a faenzaiak már fél órával a rajt előtt jelezték, versenyzőjüknek nem lesz mivel pályára hajtania a Q1-ben, inkább a futamra próbálják menetkésszé tenni az SRT13-ast. Motort, váltót és felfüggesztést is cserélnek, a váz egyben maradt, a vasárnapi rajthoz pedig az FIA külön engedélyét kell kérniük.
A testvércsapatnak eközben rá kellett kapcsolnia, Max Verstappen edzésen fellépő elektronikai hibája miatt alaposan szét kellett szerelnie a 33-as rajtszámú Red Bullt, amelyen még kezdéskor is dolgoztak a szerelők – végül sikerrel jártak.
Q1 – oda Hülkenberg veretlensége
A többiek számára a péntekihez képest 17 fokkal hidegebb aszfalt és a gumik okoztak fejtörést. Mivel a versenyen jobbnak ígérkező, és a Q2-ben bevethető lágy gumikat alaposan be kellett osztaniuk, az élmezőny tagjai kivétel nélkül szuperlágy gumin hajtottak ki. A legjobb időt Sebastian Vettel érte el 1:17,031-gyel, aki ezzel 4 tizeddel megelőzte Max Verstappent és Kimi Räikkönent. Daniel Ricciardo jó 2 tizedet kapott csapattársától, a két Mercedes pedig korai körével 0,6-re voltak Vetteltől. Gyorsköre során többük kicsit a pályát is elhagyta. Verstappen a sikán után csúszott meg, Räikkönen a 3-as kanyarban sodródott ki négy kerékkel a bukótérbe.
Hátrébb a McLaren és a Force India különcködött – előbbi csapat a közepes, utóbbi a lágy Pirellin küldte ki két versenyzőjét az első menetekre. Fernando Alonso meglepően gyors volt, 1:18,276-ot futott a legkeményebb típuson, és ezzel csak 1 tizeddel maradt el Kevin Magnussentől. Bár később a wokingiak is szuperlágyra váltottak, a spanyolnak ez az idő is elég volt a továbbjutáshoz.
A top 10-be kerülésért Nico Hülkenberg, Stoffel Vandoorne és Esteban Ocon vívott nagy csatát, mely a renault-s német vereségével ért véget. Az utolsó körét a benzinrendszer problémája miatt (utóbb elárulta, teljesítményt is vesztett a benzinnyomás miatt) az utolsó pillanatra hagyó „Hulk” idén először nem jutott tovább a Q1-ből, és először szenvedett vereséget Carlos Sainztól is, aki 10.-ként ment tovább.
Búcsúzott még Marcus Ericsson, akinek volt egy kicsúszása az első kanyarnál, Szergej Szirotkin, valamint Lance Stroll, aki a nagy erőlködésben a 12-es kanyarban a kigyorsításnál vesztette el uralmát a nehezen vezethető Williamst fölött.
Q2 – lágy vagy szuperlágy?
Ahogy az várható volt, az időmérő második szakaszában a lágy gumiké lett a főszerep. A Ferrari, a Mercedes és a Red Bull versenyzői mellett viszont a két haasos és Stoffel Vandoorne is volt annyira magabiztos, hogy ezt a típust tetette föl – és nem is tűnt úgy, hogy mellényúltak.
A legjobb kört ismét Vettel autózta, aki elsőként törte át a 17-es határt. 1:16,802-es ideje 0,269-del volt jobb a második Räikkönenénél. A vörösöket a két Mercedes és a két Red Bull követte. Bottas hátránya 3 tized volt, és 53 ezreddel előzte meg csapattársát. Verstappen 0,464-es hátránnyal követte őket, míg Ricciardo 0,836-ossal.
Bár Hamilton és a két Red Bull a végén a szuperlágyon is ment egy kört, ezzel vélhetően csak a Q3-ra készültek fel, hiszen mindhárman látványosan visszavettek a kör végén, hogy a lágyon rajtolhassanak holnap.
Ezúttal viszont nem csak övék lesz ez a kiváltság. Kevin Magnussen Ricciardót 2 századdal megelőzve, a 6. helyen jutott tovább a lágy gumin, Grosjean pedig 8.-ként – még úgy is, hogy utolsó körében a kavicságyba csúszott, így nem javított.
Őket látva az utolsó menetre Sainz és Alonso is a lágy papucsra cserélte a szuperlágyat – a mclarenes annak ellenére, hogy előtte 2 tizeddel gyorsabb volt a piros gumin a lágyat használó csapattársánál. A húzás a renault-snak jött be jobban, aki honfitársát megelőzve 9.-ként ment tovább. Alonso nem javított, de utolsóként ő is becsúszott a top 10-be, ami a McLarennek idén most először sikerült.
A Q2 végül Vandoorne, Gasly, Ocon, Leclerc és Pérez számára jelentette a végállomást.
Q3 – nincs ellenszere a Mercedeseknek
A mindent eldöntő szakaszt mindenki friss szuperlágy gumikon kezdte, ám a visszaállás mintha megzavarta volna a Ferrarikat. Räikkönen már a köre elején nagyot hibázott az egyik kanyarban, így csak egy gyenge, 1:18,192-es biztonsági időt állított föl. Vettel sem érezhette nagyobb biztonságban magát, ő 1:17,255-tel adta meg az alaphangot.
E beragadós rajtot a Mercedesek és a Red Bullok ki is használták. Hamilton elképesztő első szektorral 1:16,491-gyel szerezte meg az előzetes pole-t, 0,325 ezreddel megelőzve Verstappent, és 0,367-tel Ricciardót. Bottas a 4. helyre sorolt be.
A többiek közül Alonso nyitott a legjobban egy 1:18,0-s körrel, mely 2 tizeddel volt jobb Grosjeanénál.
Miután a Q2 csak erősítette a gumik körüli bizonytalanságot, többen úgy döntöttek, a mindent eldöntő utolsó körre inkább visszaállnak a lágy keverékre. Ricciardo, Räikkönen, Vettel és Alonso volt a négy partizán, és mivel az ausztrál elsőre futott köre csak 2 ezreddel maradt el Verstappen legjobbjától, elsőre nem is tűnt ördögtől való gondolatnak a kockáztatás. De nem volt kifizetődő.
Hamilton 1:16,173-ra javított a szuperlágyon, és miután Bottas csak 4 századra tudta megközelíteni, Ausztrália óta első időmérőjét nyerte. Vettel is rákapcsolt a sárga gumin, ám 0,132 így is hiányzott neki, így három pole után most meg kellett elégednie a második sorral.
Räikkönen ugyan elcsípte a 4. kockát, Verstappen sikerrel verte vissza Ricciardo alternatív támadását, igaz, csak 2 ezreden múlt. Alonso sem tudott mit kezdeni az ezen a hétvégén ismét remek formában lévő Magnussennel, aki a középmezőny legjobbja lett. A 9-10. helyen Sainz és Grosjean osztozott.
Folytatás vasárnap a versennyel – élő közvetítésünk az M4 Sporton és az M4 Sport.hu-n 14:30-kor kezdődik.
Spanyol Nagydíj, időmérő edzés – végeredmény:
Versenyző | Csapat | Q1 | Q2 | Q3 | |
1. | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:17,633 | 1:17,166 | 1:16,173 |
2. | Valtteri Bottas | Mercedes | 1:17,674 | 1:17,111 | 1:16,213 |
3. | Sebastian Vettel | Ferrari | 1:17,031 | 1:16,802 | 1:16,305 |
4. | Kimi Räikkönen | Ferrari | 1:17,483 | 1:17,071 | 1:16,612 |
5. | Max Verstappen | Red Bull-TAG Heuer | 1:17,411 | 1:17,266 | 1:16,816 |
6. | Daniel Ricciardo | Red Bull-TAG Heuer | 1:17,623 | 1:17,638 | 1:16,818 |
7. | Kevin Magnussen | Haas-Ferrari | 1:18,169 | 1:17,618 | 1:17,676 |
8. | Fernando Alonso | McLaren-Renault | 1:18,276 | 1:18,100 | 1:17,721 |
9. | Carlos Sainz | Renault | 1:18,480 | 1:17,803 | 1:17,790 |
10. | Romain Grosjean | Haas-Ferrari | 1:18,305 | 1:17,699 | 1:17,835 |
11. | Stoffel Vandoorne | McLaren-Renault | 1:18,885 | 1:18,323 | |
12. | Pierre Gasly | Toro Rosso-Honda | 1:18,550 | 1:18,463 | |
13. | Esteban Ocon | Force India-Mercedes | 1:18,813 | 1:18,696 | |
14. | Charles Leclerc | Sauber-Ferrari | 1:18,661 | 1:18,910 | |
15. | Sergio Pérez | Force India-Mercedes | 1:18,740 | 1:19,098 | |
16. | Nico Hülkenberg | Renault | 1:18,923 | ||
17. | Marcus Ericsson | Sauber-Ferrari | 1:19,493 | ||
18. | Szergej Szirotkin | Williams-Mercedes | 1:19,695 | ||
19. | Lance Stroll | Williams-Mercedes | 1:20,225 | ||
20. | Brendon Hartley | Toro Rosso-Honda | nem indult |
A vasárnapi motorsport program