Musorujsag
Élő Eredmények

Elfojtott sérelmekről vallott színt Vettel és Hamilton 2019 kapcsán

Elfojtott sérelmekről vallott színt Vettel és Hamilton 2019 kapcsán

FIA, Race Fans
Élesen kritizálta Sebastian Vettel és Lewis Hamilton az F1 2019-es szabálymódosításait és az állandó irányváltásokat, és ők is szót kérnének a fejük fölött születő döntéseknél.

Egyes csapatok mellett több versenyző sincs elragadtatva attól, hogy az FIA és a FOM keresztülvitte a 2019-re tervezett előzéskönnyítő szabálymódosításait, melyek következtében ismét jelentős mértékben változnak a versenyautók. Az FIA csütörtöki sajtótájékoztatóján Nikolasz Tombazisz, a szövetség technikai igazgatója a várható hatásokról beszélve előrebocsátotta, a jövő évi autók számításaik szerint körülbelül 1,5 másodpercet lassulhatnak 2018-hoz képest az első szárny leegyszerűsítése és a hátsó szárny méretének változtatása miatti leszorítóerő-vesztés révén.

A barcelonai szombati sajtótájékoztatón a versenyzők véleményét is megkérdezték e témáról, és ennek nyomán érdekes párbeszéd bontakozott Sebastian Vettel és Lewis Hamilton között, akik jelét adták annak, hogy van bennük némi elfojtott elégedetlenség.

„Ez már tény?” – kérdezett vissza Vettel az 1,5 másodperces lassulás kapcsán. „Nekem ezt mondták” – felelte Hamilton. „A sportban és a technológia terén folyamatosan fejlődünk, és mindig visszahúznak minket. Nem hinném, hogy ez komoly változást eredményez. Attól, hogy három vagy másfél másodperccel lassítanak bennünket, nem hinném, hogy máris jobb lesz a versenyzés. Mi úgyis mindig gyorsulni akarunk, fejlődni, feszegetni a határokat. Az idei évben az az izgalmas, hogy rekordokat döntögetünk” – elmélkedett a brit.

Hamilton és Vettel ezt megelőzően arról is eszmét cserélt, hogy nem örülnek a barcelonai pálya újraaszfaltozásának, ami ugyan közrejátszott az idei új pályacsúcs létrejöttében, a német szerint az F1 érdekei szempontjából csak fölösleges pénzkidobás volt. Hamilton erre visszautalva megjegyezte, a technológia olyan gyorsan fejlődik, hogy az efféle közbeavatkozások nélkül is körrekordokat dönthetnek, és igenis fontos, hogy gyorsak legyenek az autók. „Legalább olyan gyorsnak kellene lennünk, mint idén, és így kéne jobbá tenni a versenyeket” – állapította meg.

Sebastian Vettel (Fotó: XPB) Sebastian Vettel (Fotó: XPB)

Aztán Vettel vette át a szót, és éles kritikát fogalmazott meg a szabályalkotókkal szemben. „Egyetértek. Én eléggé ironikusnak találom ezt. Miért mondtuk azt 2009-ben, hogy vegyünk vissza az aerodinamikából a jobb versenyek érdekében? Akkor a valóságban semmi sem változott ettől. Aztán elkezdtük azt mondogatni, hogy túl lassúak az autók, erősítsük fel az aerodinamikát, tegyük szélesebbé és izgalmasabbá az autókat. Minden versenyző azt mondta, köszöni szépen, ez izgalmas, ez tetszik, nagyobb kihívást jelent, fárasztóbbak a versenyek. Erre most megint lassítani kezdjük az autókat. Nekem ez olyan, mintha Amerika felé akarnánk hajózni, de közben százszor irányt változtatunk.”

Hamilton ennek kapcsán megjegyezte: „És ugyanazok az emberek hozzák a döntéseket minden alkalommal, ugyanaz a csoport alkotja a szabályokat – nem feltétlenül a legjobbakat.”

Ezen a ponton a versenyzők egy másik sérelme is felszínre került. „Szerintem minket kéne megkérdezniük arról, mire lenne szükség az előzésekhez” – mondta Vettel. „Úgy értem, mi versenyzők vagyunk, nem mi mondunk meg mindent, nem is tudunk sokat az autók mérnöki részéről, de azt nagyon is tudjuk, milyen érzés vezetni az autót, és hogyan kell vezetni azt. És azt is, mik a korlátaink az előzéseknél. De nem igazán kérdeznek bennünket.”

Ez utóbbit volt csapattársa, Daniel Ricciardo is megerősítette. „Fogalmam sincs, hogy min változtattak. Valamit hallottam róla tegnap, hogy megegyeztek az aerodinamikai szabályokról. Nem akarok viccesnek tűnni, de tényleg fogalmam sincs arról, hogy mit csinálnak, vagy hogy min változtattak, miről döntöttek” – nyilatkozta az ausztrál. „Szerintem nem kéne kérnünk, hogy hadd vegyünk részt mi is ebben. Eleve szerepet kéne kapnunk benne, mert mi vagyunk azok, akik vezetik az autókat. Nem vagyunk mérnökök, de mi tudjuk, hogy mi zajlik egy versenyhelyzetben.”

Az FIA elnöke várja a versenyzőket

Annak fényében, hogy a versenyzők érdekvédelmi szervezete, a GPDA elnökeként Alexander Wurz a közelmúltban mennyit hangoztatta, hogy végre a versenyzőknek is jut szó az F1 döntéshozásában, és hogy mennyire elégedett az F1 által vett iránnyal, Vettel szavai talán meglepőnek tűnhetnek. Az viszont tény, hogy a 2019-es szabályokról komoly ellenállás közepette döntött a sportági vezetés, mégpedig igen gyorsan, az Ausztrál Nagydíj óta eltelt pár hónap alatt, és most, hogy már végleges a választásuk, az ellenállók egyre többet zsörtölődnek.

Vettel és Hamilton elégedetlensége mindazonáltal érdekes annak ismeretében, hogy a hírek szerint a mérleg nyelvét az előzetesen szintén ellenálló, majd megukat meggondoló csapataik, a Ferrari és a Mercedes billentette végül a változás irányába…

Jean Todt, az FIA elnöke (Fotó: Price / XPB Images) Jean Todt, az FIA elnöke (Fotó: Price / XPB Images)

Vettelék és más szkeptikus versenyzők, csapatfőnökök nyilatkozataira azóta Jean Todt, az FIA elnöke is reagált. Szerinte az előzés problémája igenis égető kérdés. „Amikor érzed, hogy valami nincs rendben, megoldást kell keresned. Mind azt mondogatjuk, hogy jobbá kell tenni a sportágat, látványosabbá a műsort – ideje csinálni valamit. Egyfelől mondhatnánk azt, hogy várjunk 2021-ig. Ez azt jelentené, hogy mivel most a szezon elején járunk, előre tudnánk, hogy 2018-ban, 2019-ben és 2020-ban is fenn fog állni egy probléma, ami károsítja a sportágat. Muszáj megkérni a hozzáértő mérnököket, hogy oldják meg a problémát” – érvelt a francia.

A mérnökök által végzett elemzésekből az derült ki, hogy a sikeres csatákhoz nagyjából másfél másodperces tempókülönbségre van szükség az érintett két autó között, ami aggasztóan sok. Todt szerint ez épp elég érv a változtatás mellett. „Ha megkérdezzük a mérnököket, tudunk-e javítani a helyzeten, igennel fognak felelni. Mi csak próbáljuk jobbá tenni a sportágat. Próbálunk javaslatokat tenni – megfelelő vezetéssel, amiről tudjuk, mennyire nehéz feladat a Forma–1-ben. Ezért tettünk egy javaslatot, és csodák csodájára elfogadták azt.”

Az elnöknek nem tetszik, hogy a döntés megszületése után megint a negatív hangok erősödtek föl. „Én világ életemben igyekeztem meghallgatni a versenyzők véleményét. Meg is hívtam őket, hogy vegyenek részt ebben, hogy csináljunk valamit. Ha mondjuk a glóriát vesszük, azt sem én találtam ki, a versenyzők ösztökéltek arra, hogy álljunk elő valamivel, mert nem érzik magukat biztonságban. Azok a versenyzők, akik szeretnének beszélgetni velem, akár a rajtrács elején, akár a végén állnak, negyvennyolc órán belül megkereshetnek” – üzente a panaszkodóknak.

Borítókép: Lewis Hamilton és Sebastian Vettel (Fotó: XPB)

További tartalmak