Mintha madarat tartana a kezében – Kubica elmondta, hogyan vezet

Fél kézzel vezet? Hogy boldogul a sérülésével? És mennyit változott régi önmagához képest? A barcelonai teszten újra szerepet kapó Robert Kubica válaszokat adott a kétkedőkben megfogalmazódó kérdésekre.

Robert Kubica (Fotó: XPB)

A múlt hétvégi Spanyol Nagydíjon a 2010-es Abu-dzabi Nagydíj óta először vezetett F1-es autót egy versenyhétvégén Robert Kubica. Nyolc évvel súlyos ralibalesete után, mely kis híján a jobb karjába, sőt az életébe került, a lengyel versenyző éppoly higgadtan és racionális szemléletmóddal jár-kel a paddockban, mint egykor, és még ma is ugyanaz a szívósság jellemzi. Vagy talán még nagyobb.


A változás mégis szembetűnő. Kubica sérült jobb keze csak korlátozott mértékben mozog, csuklója nem forog úgy, mint amikor még ép volt, és izmainak sérülése miatt jelentősen csökkent a karja ereje is. A Williamsnek kicsit az autón is módosítania kellett emiatt, például balra kellett áthelyezni mindkét váltókapcsolót a kormányon. A lengyel ettől függetlenül hivatalos tartalékversenyzőként már teljesített egy másfél órás szabadedzést az FW41-essel, szerdán pedig 8 órás tesztmunka vár rá Barcelonában, ahol többek között azt várja tőle a csapata, hogy rutinjával, észrevételeivel segítséget nyújt a kocsival kapcsolatos súlyos problémák megoldásában.


Személyével kapcsolatban a sérülése miatt olvasóink, nézőink is sok kérdést föltettek a hétvége folyamán, és ezek közül sokra a spanyolországi szabadedzését követően maga Kubica válaszolt. Csokorba gyűjtöttük gondolatait a sérülés hatásairól, a visszatérésről és az autóval kapcsolatos nehézségekről.




Robert Kubica (Fotó: XPB) Robert Kubica (Fotó: XPB)


Arról, milyen érzés újra  az F1-ben vezetni:


„Bár nem vezetek túl gyakran, már így is hat-nyolc alkalommal ültem F1-es autóban, és ez egyre természetesebbé válik, ami jó hír. Bármit sportolsz, mindig azt keresed, hogy amit csinálsz, az legyen természetes, mert úgy lesz meg a kényelemérzeted, és így jobban boldogulsz. Én arra számítottam, hogy érzelmesebb lesz a visszatérés a szabadedzésen, de amikor beindítják a motort és elhagyod a garázst, már csak a munka van, ami mindig ugyanaz. Mindegy, hogy szabadedzésről van szó vagy tesztről, teljesítened kell, visszajelzéseket adnod, a lehető leghamarabb felgyorsulni, mert nem tudhatom, hogy hányszor… Már több mint két hónapja vezettem ezt megelőzően, és ez nem könnyű. Minden változik, a körülmények is mások, de egész jól kezeltem, és boldog vagyok.”


Arról, hogy a pénteki edzésen gyorsabbnak bizonyult Lance Strollnál:


„Ez nem számít, mert tudom, hogy mennyit érek, nem szükséges a köridőket néznem. Talán furcsán hangozhat ez. Az emberek gyakran elfelejtik, hogy a motorsport egy sport. Minden sportoló olyan sokszor gyakorol és edz, amennyiszer csak lehet. Én tudom, hogy ha minden héten esélyt kapnék a vezetésre, ha állandó versenyző lehetnék, akkor sokkal nagyobb terem lenne a fejlődésre. Ha bármi is hiányozna most, csak idő kérdése lenne, mert kéthavonta vezetek. ’Ha’ bármi hiányozna…”




Robert Kubica és Lance Stroll (Fotó: XPB) Robert Kubica és Lance Stroll (Fotó: XPB)


Arról, fél kézzel vezet-e, és hogy sérült kezével hol részlegesen, hol teljesen elengedi a kormányt:


„Úgy vezetek, ahogyan a testem és a korlátaim engedik. A balesetem után rájöttem az utcai autómmal, hogy nem szükséges szorítanod a kormányt, finom mozdulattal is kanyarodhatsz. Az F1 nem utcai autó, de jártam iskolába is, ahol madarat adtak a kezedbe, amit úgy kellett fognod, hogy ne repüljön el, de túl szorosan sem tarthattad, máskülönben megsérül. Ez a módja annak, ahogyan a kormányt tartani kell.”


„Amikor még versenyeztem, egyszer Malajziában, a 2006-os egyik első hétvégémen volt egy felvétel, amin látszott, hogy vezetés közben három ujjammal nem szorítottam a kormányt. Emlékszem, a mérnökeimet sikerült sokkolnom ezzel. Megkérdezték, miért csináltam. Azt feleltem: »Nem tudom, talán nincs szükség minden erőmre ahhoz, csak annyit használok, amennyi kell.« Amit csinálok, az pont elég, máskülönben nem lennék itt, és nem kaptam volna lehetőséget ezekre a tesztekre, és nem terveztünk volna százhatvan körrel egy F1-es autóban. Másnak tűnhet, mint tíz éve, másnak, mint a többieknél, de az eredmény ugyanaz, vagy majdnem ugyanaz.”




Robert Kubica (Fotó: XPB) Robert Kubica (Fotó: XPB)


A Williams autóval kapcsolatos problémáiról:


„Ugyanazok, mint három hónapja. Nem én vagyok a megfelelő ember arra, hogy részletekbe bocsátkozzak. Pontosan tudjuk, mi az autónk leggyengébb pontja, és nekikezdtünk egy programnak, amely segíthet jobban megérteni, javítani rajta, remélhetőleg teljesen megoldani. De ez nem egy nap vagy hónap kérdése, talán sokkal többé. Türelmesnek kell lennünk, mert csodák nem történnek. Lesznek jobb pályáink, mint például Baku. Barcelonában számítottunk a nehézségekre, de a szabadedzés még nehezebb volt, mint vártuk. Szeretnénk segíteni a két versenyzőn az autó egyensúlyának és a vezethetőségének a javításával.”


„A teljesítmény már más kérdés. Előbb sok problémát kell megoldanunk ahhoz, csak utána kezdhetjük el kihozni az autóból a maximumot. El kell fogadnunk a helyzetünket. Amellett, hogy nagyon lassúak voltunk, nehéz volt a pályán tartani az autót. Ezen változtatnunk kell ahhoz, hogy a versenyzőink életét megkönnyítsük.”


A teljes értékű visszatérés lehetőségéről:


„Ha esélyt kapnék, már most visszatérhetnék. Ha meg sem próbáltam volna, most itt sem lehetnék. Becsülöm ezt a lehetőséget, mert azt teszi lehetővé számomra, hogy a szenvedélyemnek éljek. De arra egyelőre nem gondolok, mi lesz a jövőben.”