Az FIA rácsapta a Ferrarira a kiskaput

Hivatalossá tette a Ferrari szárnyas tükreinek betiltását az FIA – és új direktívájában egyben azt is meghatározta, a folytatásban milyen módon lehet visszapillantót helyezni a glóriára.

A Ferrari betiltott tükörmegoldása (Fotó: XPB)

Pár nappal azt követően, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) közölte, nem tekinti a szabályok elveivel összhangban lévőnek a Ferrari trükkös visszapillantó-megoldását, ezért a Monacói Nagydíjon már nem fogja engedélyezni annak használatát, a szövetség technikai igazgatója, Nikolasz Tombazisz már szét is küldte a csapatoknak az erre vonatkozó új technikai direktíváját.


A Scuderia esetében a vita tárgyát az képezte, hogy a glóriára áthelyezett visszapillantó fölé egy kis szárny is került, amit egy függőleges tartórúddal rögzítettek a tükörhöz, mondván, az elsődlegesen nem légterelő, hanem a visszapillantó rögzítése. Az FIA viszont átlátott a szitán: ez csupán a szabály szövegének hiányosságát kihasználó értelmezés volt, a szárny valójában az oldaldobozok felé irányuló légáramlatot befolyásolta elsődlegesen.


Új irányelveivel az FIA tisztázta, visszapillantót továbbra is lehet elhelyezni a glórián a jobb láthatóság érdekében, ám ahhoz csak kis méretű, a tükör belső felén vagy alján bekötött rögzítést lehet használni. Tombazisz hangsúlyozta, bármilyen alternatív ötlettel rukkol elő egy csapat, mostantól az FIA előzetes terheléses teszteknek vetheti alá a visszapillantót, hogy bizonyítsák, a rögzítés valóban rögzítő szerepet tölt be. Emellett azt tanácsolta az istállóknak, hogy bármilyen új ötlettel állnak elő, első lépésben konzultáljanak annak szabályosságáról a szövetséggel, és csak azt követően fogjanak neki a gyártásnak.




Nikolasz Tombazisz (Fotó: XPB) Nikolasz Tombazisz (Fotó: XPB)


„Azt elfogadjuk, hogy a csapatok – jogosan – úgy tervezik meg a türköket és azok házát, rögzítését, hogy minimalizálják az aerodinamikára gyakorolt hatásukat, ám úgy hisszük, az aerodinamikai hatásoknak hasonlónak, vagy legalábbis minimálisnak kell lenniük” – állt a direktívában.


A rögzítések kapcsán kiemelték: „Amennyiben több rögzítést használnak, előbb meg kell kérdezniük minket arról, megfelelőnek találjuk-e őket, és fizikai tesztekkel demonstrálni kell a hatást.”


Tombazisz hozzátette: „Mivel a rögzítés módja bizonyos fokig szubjektíven megválasztható, mi rendelkezésre állunk minden új terv szabályosságának megvitatására, még mielőtt azt használni kezdik egy versenyen. Így elkerülhető a pénz és az idő fölösleges elvesztegetése.”


Az FIA azt tervezi, hogy a 2019-es szabályzatban is pontosít a visszapillantókra vonatkozó pontokon. Ehhez jelenleg már az összes csapat beleegyezésére szükség lesz.


A Ferrari a Spanyol Nagydíj hétvégéjén, de a kedden és szerdán tartott teszteken is még a ma már szabálytalannak tekintett visszapillantót használta, Monacóra viszont módosítani lesz kénytelen. Nagy kérdés, egyszerűen csak visszatérnek-e a korábbi megoldásukhoz, vagy újra a glórián helyezik el a tükröket, csak más módon, a szárnyelemek nélkül.