Veszélyben Hartley ülése?

Sok-sok csúszkálás, nagy balesetek, majdnem-balesetek – Romain Grosjean mellett Brendon Hartley sem él könnyű időszakot mostanság. El is kezdtek a leváltásáról találgatni…

Brendon Hartley (Fotó: XPB)

Bár újabban talán a rengeteg hibát elkövető és teljesen a csapattársa árnyékába szoruló Romain Grosjean válsága a felkapottabb téma, az újoncnak számító Brendon Hartley sincs sokkal könnyebb helyzetben öt futam után, mint a haasos. Az új-zélandi az elmúlt hétvégéken rengeteg hibát vétett, a bakui három nap alatt talán mindenkinél több időt töltött a bukóterekben, az időmérőn figyelmetlenségével veszélyes helyzetbe hozta csapattársát, Pierre Gaslyt, aki kis híján nagy tempóval belehajtott hátulról, miközben ő defektje miatt a pálya közepén poroszkált, Barcelonában pedig azért maradt le az időmérő edzésről, mert a harmadik szabadedzésen kicsit ráfutott a fűre, és emiatt egy hatalmasat (110 km/órás tempóval, 25 G-vel csapódott a falba) bukott.


A hosszútávú sportautózás világából érkező Hartley saját bevallása szerint még mindig nem teljesen ismerte ki az F1 sajátos Pirelli-gumijait, s emellett egy körön is keresi még a határokat, ami részben magyarázat lehet a sok hibájára. Ám míg a tavaly év végén futott pár versenyén ez még elég érv lehetett a sok megpördülésére, idén minél több versenyt teljesít, annál nehezebb helyzetbe kerül a bakikkal. Főleg úgy, hogy – a szintén nem hibátlan – Pierre Gasly összességében jobb benyomást tett eddig. Az időmérős házi versenyük ugyan kiegyenlítettnek mondható (3-2 a franciának), pontok tekintetében Gasly 12-1-re vezet.


Hartley eddigi produkciójával a csapata sem lehet túl elégedett. Barcelonai balesete miatt a teljes hajtóegységet cserélni kellett az autójában, így most a Toro Rosso és a Honda nagy dilemmába került. Ha bevetik nála a Kanadára tervezett fejlesztéseket, az új-zélandi garantáltan hátrasorolásos büntetést kap. Ha viszont kivárnak, csak egy autóval tesztelhetik az új motort, és fele annyi adat áll a rendelkezésükre – ami a motorválasztás előtt álló Red Bull szempontjából sem ideális.




Brendon Hartley autója (Fotó: XPB) Brendon Hartley autója (Fotó: XPB)


A hibáknak emellett közvetlen következményei is voltak. Bakuban az időmérős incidens miatt mindkét autójuk már a Q1-ben búcsúzott, Barcelonában pedig Hartley hiába ért célba a 12. helyen, ha nem a mezőny végéről kénytelen rajtolni, talán a pontszerzésre is lehetett volna esélye.


A paddockban máris megindultak a Hartley jövőjével kapcsolatos találgatások. Tekintve, hogy a múlt évet Danyiil Kvjat és hasonló statisztikával kezdte Carlos Sainz ellen, és a Red Bull türelme még a szezon vége előtt elfogyott vele szemben, egyesek nem tartják elképzelhetetlennek, hogy Hartley is idő előtt repülhet.


Feltételezések szerint mivel a Red Bull utánpótlásprogramjában most nincs F1-es bevetésre alkalmas jelölt, van rá esély, hogy a múlt év végén az F1-es mezőnyből kikerült Pascal Wehrlein legyen a Toro Rosso beugrója. Mindez egyelőre nem több puszta feltételezésnél, melyet arra alapoznak, hogy a jelenleg a DTM-ben versenyző Wehrlein szerződése állítólag tartalmaz egy kitételt, miszerint ha F1-es csapat hívná, azonnal kategóriát válthatna.


A bökkenő csupán az, hogy Wehrlein Mercedes-nevelés, és még ha ülést számára jelenleg kínálni sem tudó Toto Wolffék még örülnének is annak, ha lehetőséget kapna valakitől, nagy kérdés, a saját juniorprogramjára büszke Red Bull alkalmazná-e egyik nagy riválisa emberét a sajátja helyett. Főleg úgy, hogy Helmut Marko korábban nem is igazán volt túl jó véleménnyel Wehrleinről.




Pascal Wehrlein (Fotó: XPB) Pascal Wehrlein (Fotó: XPB)


A német beugrása kapcsán az osztrák a barcelonai hétvégén az Auto Motor und Sportnak csak annyit mondott: „Pillanatnyilag nem gondolkodunk ilyesmin.” A német szaklap a „pillanatnyilag” szót kiemelve azonban megjegyezte: „Egy valódi cáfolat azért másképpen hangzik…”


Hogy Hartley helyzete mennyire bizonytalan, azt talán csak az osztrák tanácsadó tudja pontosan. Annyi biztos, hogy Marko a közelmúltban maga is kritizálta versenyzőjét. A bakui időmérős eset kapcsán például elmondta: „Ilyen tempóval nem mehetsz a pálya közepén! Hosszasan elbeszélgettünk Hartleyval. Szerencsére jól végződött az eset, de csak hajszálon múlt. Bennem is megállt az ütő.”