Musorujsag
Élő Eredmények

Ki ússza meg, és ki tervez a büntetéssel? A négy gyártó tervei

Ki ússza meg, és ki tervez a büntetéssel? A négy gyártó tervei

Auto Motor und Sport, FIA
Egyre több versenyző kerül a motorcserés büntetések közelébe vagy annak határára. De hogyan befolyásolja ez és az erőviszonyok alakulása a gyártók 2018-as fejlesztési terveit? Így egyensúlyoznak a teljesítmény és a szankciók határán.

Az idei szabályok értelmében egy motornak, turbónak és MGU-H-nak 7000, az MGU-K-nak, az energiatárolónak és a központi elektronikának 10 000 kilométert kell bírnia. Előbbi három egységből 3, utóbbiból csak 2 példány használható büntetlenül a szezon 21 hétvégéjén, minden további darabért hátrasorolás jár. Nem egészen a negyede ment le a 2018-as szezonnak, a mezőny felénél máris legalább egyszer már kicseréltek minimum egy motoregységet, hat versenyzőnél pedig egy adott egység következő cseréje már automatikus büntetést is maga után vonna.

A gondok egyik motorgyártó csapatait sem kerülték el, ám a legrosszabb helyzetben a Honda-motoros Toro Rossók és a Renault-motort használók vannak, míg a legkevésbé a Mercedes-csapatoknak kell aggódniuk. Brendon Hartley és Pierre Gasly autójában már Ausztrália után egységeket cseréltek megbízhatósági okokból, ám miután az új-zélandi Barcelonában ripityára törte autóját, az újabb cserével ő a turbó és az MGU-H terén máris elérte a plafont: a következő új egység büntetést von maga után.

Az élmezőnyből Valtteri Bottas, Kimi Räikkönen és Daniel Ricciardo sem egészen az előzetes tervek szerint halad. Ám míg a mercedesesnél a legkevésbé kritikus alkatrésznek számító akkumulátort és vezérlő elektronikát cserélték csak ki, honfitársa és ausztrál ellenfele már két belső égésű motort, turbót és MGU-H-t használt, ami szinte garantál számukra egy későbbi büntetést, emellett a fejlesztési ütemtervüket is megbolygatta. Ricciardóék már gondolkodnak is azon, mely versenyen vállalják a büntetést, a Ferrari terveit egyelőre nem ismerjük.

Kimi Räikkönen (Fotó: Ferrari) Kimi Räikkönen (Fotó: Ferrari)

Az előző barcelonai hétvégén több résztvevőnek is meggyűlt a baja az erőforrásával. Esteban Ocon emiatt adta föl a versenyt. Mint kiderült, nála nem lesz szükség új motorra Monacóban, mivel a két héttel ezelőtti problémáját az olajrendszer szivárgása okozta, kiesését pedig az, hogy a szoftver a motor megóvása érdekében a hibát észlelve lekapcsolt. Ennek köszönhetően a Force India újra bevetheti a barcelonai V6-ost, s így a tervezettnél korábbi cserére sem kell sort kerítenie.

Hasonló, egy kicsit mégis más a helyzete Räikkönennek, akinek kiesése után szintén azt állapította meg a Ferrari, hogy nem lesz szükség az újabb cserére. Csakhogy nála már pénteken is erőforrást cseréltek, és bár állítólag az akkor kiszerelt egységet is használhatja még, a második V6-os, turbó és MGU-H miatt egy fejlesztési lépcsőfoktól ő ezzel elesett, hiszen már csak egy motort kaphat büntetlenül, és ha valahogy meg akarja úszni a hátrasorolást, azt is a lehető legkésőbb.

Versenyzők és felhasznált motoregységeik a Monacói Nagydíj előtt:

 Versenyző V6-os Turbó MGU-H MGU-K Energiatároló Központi elektronika
Lewis Hamilton 1 1 1 1 1 1
Valtteri Bottas 1 1 1 1 2 2
Sebastian Vettel 1 1 1 1 1 2
Kimi Räikkönen 2 2 2 1 1 1
Daniel Ricciardo 2 2 2 2 2 2
Max Verstappen 1 1 1 1 1 1
Sergio Pérez 1 1 1 1 1 1
Esteban Ocon 1 1 1 1 1 1
Lance Stroll 1 1 1 1 1 1
Szergej Szirotkin 1 1 1 1 1 1
Nico Hülkenberg 1 1 2 1 1 1
Carlos Sainz 1 1 2 1 1 1
Brendon Hartley 2 3 3 2 2 2
Pierre Gasly 2 2 2 1 1 1
Romain Grosjean 1 1 1 1 1 1
Kevin Magnussen 1 1 1 1 2 2
Fernando Alonso 1 2 1 1 1 1
Stoffel Vandoorne 1 1 1 1 1 2
Marcus Ericsson 1 1 1 1 1 1
Charles Leclerc 1 1 1 1 1 1

De a motoregységek eddig használt száma és azok beosztása nemcsak azok számára okoz fejtörést 2018-ban, akiknek problémáik miatt máris el kellett térniük az előzetes ütemtervtől. Mivel cserélni két vagy egy alkalommal lehet, a gyártóknak a fejlesztések bevetése terén is meg van kötve a kezük. Aki nagyobb előrelépést akar, s több lépcsőfokban javítaná motorját, emiatt kénytelen vállalni egy-egy büntetést is. Az év elején híre ment, hogy a Honda és a Renault eleve büntetéssel, négy motorra tervezte meg szezonját, a Mercedes eközben azt mondta, ragaszkodik a hibátlan mérleghez.

Azóta viszont sok minden változott, felmérték, milyen a megbízhatóság, és azt is, hogy állnak a teljesítmény terén. Az Auto Motor und Sport szerint a Ferrari utolérte, talán már le is hagyta a Mercedest, a Renault hátrányát 30 lóerőre becslik, a Hondáét 40-50 lóerőre. Ahhoz, hogy ez a helyzet változzon, szintén fejlesztésekre lenne szükség, adott esetben pedig újabb cserékre.

De hogyan terveznek a gyártók? Akarnak plusz fejlesztési lépcsőfokot, vagy inkább kitartanak a három motoros szabály betartása mellett?

A négy gyártó tervei

A Ferrari technikai igazgatója, Mattia Binotto állítja, az aktuális erőviszonyok nincsenek befolyással az e kérdésekre adott válaszaikra. „Amikor a fejlesztési tervedet összeállítod, nem foglalkozol azzal, mit csinálnak a többiek. Mi csak a magunk dolgával törődünk, eszerint alkottuk meg a programunkat. Kezdettől fogva tudtuk, hogy három motorunk lesz idén, és nem hiszem, hogy a helyzet bármilyen módon változtatna a terveken. A teljesítményed optimalizálásának a legjobb módja, ha csak a saját teljesítményre összpontosítasz, és nem arra, milyen a teljesítményed a többiekéhez viszonyítva. Mindannyian próbáljuk elnyújtani az erőforrások élettartamát és befejezni a szezont három motorral.”

Mattia Binotto és Andy Cowell (Fotó: XPB) Mattia Binotto és Andy Cowell (Fotó: XPB)

A Mercedes motorrészlegét vezető Andy Cowell is hasonlóképpen gondolkodik – annak ellenére, hogy a csillagosok érzik, a motorok terén a Ferrari már a fejükre nőtt. „Ahogy Mattia is mondta, mindenki a saját versenyét futja, a saját helyzetét vizsgálja. Van, hogy gondod van a minőséggel vagy hiba lép fel, máskor pozitív fejleményként találsz tíz Kilowatt energiát, és hirtelen dönthetsz úgy, hogy az év végén bevetsz egy pluszmotort, de ettől alapvetően a szabályokhoz tartjuk magunkat.”

Elmondása szerint ők továbbra is a büntetéskerülést látják a kifizetődőbbnek. „Az utóbbi tíz évben folyamatosan csökkentettük a motorok számát, mert így olcsóbb a partnercsapatoknak és a gyári fejlesztés szempontjából. Ha egy motorral ötezer kilométert kell teljesítened, sokkal tovább fejlesztheted a teljesítményét, mint egy kétezer kilométert teljesítő motorénak, és szerintem ez így egészséges a gyár szempontjából” – érvelt.

A renualt-s Rémi Taffin már nehezebb helyzetben van, hiszen több autójukban több cserét is végre kellett hajtaniuk. Úgy véli, a büntetést csak akkor éri meg vállalni, ha az általa hozott teljesítményjavulás hosszabb távon felülmúlja a hátrasorolással elszenvedett kár mértékét. „Hónapokkal ezelőtt tudtuk, hogy mire számíthatunk, és mindent megtettünk azért, hogy tartani tudjuk magunkat a szabályokhoz, mivel ha tizennyolc hónappal előre tervezel egy motorral, arra törekszel, hogy a lehető legjobb legyen a megbízhatósága. Aztán ahogy közeledik a versenyzés ideje, úgy egyre jobban látod, hogy mid van, próbálod optimalizálni, és a lehető leggyorsabb módon teljesíteni a szezont.”

„Ha ehhez három belső égésű motor kell, akkor hárommal akarjuk teljesíteni az évet. Ha valamiért lehetőség nyílik több teljesítményt kihozni belőle, talán a negyedik használata mellett döntünk. Egyelőre nem mondanék erről többet, a terv az, hogy a szabályok keretén belül maradunk” – fogalmazott diplomatikusan.

A Honda technikai igazgatója, Tanabe Tojoharu a büntetéssel már alighanem maga is számol. Ám miközben a Red Bullnak szeretnék bizonyítani, hogy nagy ütemben képesek fejleszteni, arról még ők sem hoztak döntést, ezért cserébe vállalnának-e elkerülhető hátrasorolásos büntetést is. „Melbourne-ben gyengén kezdtünk, máris elveszítettük az egyik motorunkat, de folyamatosan javítjuk a megbízhatóságot és a teljesítményt. Ha lehetőségünk lesz az újítások bevetésére, élni fogunk vele, de alapvetően mi is tartjuk magunkat az előírásokhoz” – szögezte le Barcelonában.

Borítókép: A négy motorgyártó képviselői (Fotó: XPB)

További tartalmak