Az idei szabályok értelmében egy motornak, turbónak és MGU-H-nak 7000, az MGU-K-nak, az energiatárolónak és a központi elektronikának 10 000 kilométert kell bírnia. Előbbi három egységből 3, utóbbiból csak 2 példány használható büntetlenül a szezon 21 hétvégéjén, minden további darabért hátrasorolás jár. Nem egészen a negyede ment le a 2018-as szezonnak, a mezőny felénél máris legalább egyszer már kicseréltek minimum egy motoregységet, hat versenyzőnél pedig egy adott egység következő cseréje már automatikus büntetést is maga után vonna.
A gondok egyik motorgyártó csapatait sem kerülték el, ám a legrosszabb helyzetben a Honda-motoros Toro Rossók és a Renault-motort használók vannak, míg a legkevésbé a Mercedes-csapatoknak kell aggódniuk. Brendon Hartley és Pierre Gasly autójában már Ausztrália után egységeket cseréltek megbízhatósági okokból, ám miután az új-zélandi Barcelonában ripityára törte autóját, az újabb cserével ő a turbó és az MGU-H terén máris elérte a plafont: a következő új egység büntetést von maga után.
Az élmezőnyből Valtteri Bottas, Kimi Räikkönen és Daniel Ricciardo sem egészen az előzetes tervek szerint halad. Ám míg a mercedesesnél a legkevésbé kritikus alkatrésznek számító akkumulátort és vezérlő elektronikát cserélték csak ki, honfitársa és ausztrál ellenfele már két belső égésű motort, turbót és MGU-H-t használt, ami szinte garantál számukra egy későbbi büntetést, emellett a fejlesztési ütemtervüket is megbolygatta. Ricciardóék már gondolkodnak is azon, mely versenyen vállalják a büntetést, a Ferrari terveit egyelőre nem ismerjük.
Az előző barcelonai hétvégén több résztvevőnek is meggyűlt a baja az erőforrásával. Esteban Ocon emiatt adta föl a versenyt. Mint kiderült, nála nem lesz szükség új motorra Monacóban, mivel a két héttel ezelőtti problémáját az olajrendszer szivárgása okozta, kiesését pedig az, hogy a szoftver a motor megóvása érdekében a hibát észlelve lekapcsolt. Ennek köszönhetően a Force India újra bevetheti a barcelonai V6-ost, s így a tervezettnél korábbi cserére sem kell sort kerítenie.
Hasonló, egy kicsit mégis más a helyzete Räikkönennek, akinek kiesése után szintén azt állapította meg a Ferrari, hogy nem lesz szükség az újabb cserére. Csakhogy nála már pénteken is erőforrást cseréltek, és bár állítólag az akkor kiszerelt egységet is használhatja még, a második V6-os, turbó és MGU-H miatt egy fejlesztési lépcsőfoktól ő ezzel elesett, hiszen már csak egy motort kaphat büntetlenül, és ha valahogy meg akarja úszni a hátrasorolást, azt is a lehető legkésőbb.
Versenyzők és felhasznált motoregységeik a Monacói Nagydíj előtt:
Versenyző | V6-os | Turbó | MGU-H | MGU-K | Energiatároló | Központi elektronika |
Lewis Hamilton | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Valtteri Bottas | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 |
Sebastian Vettel | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 |
Kimi Räikkönen | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 |
Daniel Ricciardo | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Max Verstappen | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Sergio Pérez | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Esteban Ocon | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Lance Stroll | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Szergej Szirotkin | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Nico Hülkenberg | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 |
Carlos Sainz | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 |
Brendon Hartley | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 |
Pierre Gasly | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 |
Romain Grosjean | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Kevin Magnussen | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 | 2 |
Fernando Alonso | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Stoffel Vandoorne | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 2 |
Marcus Ericsson | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Charles Leclerc | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
De a motoregységek eddig használt száma és azok beosztása nemcsak azok számára okoz fejtörést 2018-ban, akiknek problémáik miatt máris el kellett térniük az előzetes ütemtervtől. Mivel cserélni két vagy egy alkalommal lehet, a gyártóknak a fejlesztések bevetése terén is meg van kötve a kezük. Aki nagyobb előrelépést akar, s több lépcsőfokban javítaná motorját, emiatt kénytelen vállalni egy-egy büntetést is. Az év elején híre ment, hogy a Honda és a Renault eleve büntetéssel, négy motorra tervezte meg szezonját, a Mercedes eközben azt mondta, ragaszkodik a hibátlan mérleghez.
Azóta viszont sok minden változott, felmérték, milyen a megbízhatóság, és azt is, hogy állnak a teljesítmény terén. Az Auto Motor und Sport szerint a Ferrari utolérte, talán már le is hagyta a Mercedest, a Renault hátrányát 30 lóerőre becslik, a Hondáét 40-50 lóerőre. Ahhoz, hogy ez a helyzet változzon, szintén fejlesztésekre lenne szükség, adott esetben pedig újabb cserékre.
De hogyan terveznek a gyártók? Akarnak plusz fejlesztési lépcsőfokot, vagy inkább kitartanak a három motoros szabály betartása mellett?
A négy gyártó tervei
A Ferrari technikai igazgatója, Mattia Binotto állítja, az aktuális erőviszonyok nincsenek befolyással az e kérdésekre adott válaszaikra. „Amikor a fejlesztési tervedet összeállítod, nem foglalkozol azzal, mit csinálnak a többiek. Mi csak a magunk dolgával törődünk, eszerint alkottuk meg a programunkat. Kezdettől fogva tudtuk, hogy három motorunk lesz idén, és nem hiszem, hogy a helyzet bármilyen módon változtatna a terveken. A teljesítményed optimalizálásának a legjobb módja, ha csak a saját teljesítményre összpontosítasz, és nem arra, milyen a teljesítményed a többiekéhez viszonyítva. Mindannyian próbáljuk elnyújtani az erőforrások élettartamát és befejezni a szezont három motorral.”
A Mercedes motorrészlegét vezető Andy Cowell is hasonlóképpen gondolkodik – annak ellenére, hogy a csillagosok érzik, a motorok terén a Ferrari már a fejükre nőtt. „Ahogy Mattia is mondta, mindenki a saját versenyét futja, a saját helyzetét vizsgálja. Van, hogy gondod van a minőséggel vagy hiba lép fel, máskor pozitív fejleményként találsz tíz Kilowatt energiát, és hirtelen dönthetsz úgy, hogy az év végén bevetsz egy pluszmotort, de ettől alapvetően a szabályokhoz tartjuk magunkat.”
Elmondása szerint ők továbbra is a büntetéskerülést látják a kifizetődőbbnek. „Az utóbbi tíz évben folyamatosan csökkentettük a motorok számát, mert így olcsóbb a partnercsapatoknak és a gyári fejlesztés szempontjából. Ha egy motorral ötezer kilométert kell teljesítened, sokkal tovább fejlesztheted a teljesítményét, mint egy kétezer kilométert teljesítő motorénak, és szerintem ez így egészséges a gyár szempontjából” – érvelt.
A renualt-s Rémi Taffin már nehezebb helyzetben van, hiszen több autójukban több cserét is végre kellett hajtaniuk. Úgy véli, a büntetést csak akkor éri meg vállalni, ha az általa hozott teljesítményjavulás hosszabb távon felülmúlja a hátrasorolással elszenvedett kár mértékét. „Hónapokkal ezelőtt tudtuk, hogy mire számíthatunk, és mindent megtettünk azért, hogy tartani tudjuk magunkat a szabályokhoz, mivel ha tizennyolc hónappal előre tervezel egy motorral, arra törekszel, hogy a lehető legjobb legyen a megbízhatósága. Aztán ahogy közeledik a versenyzés ideje, úgy egyre jobban látod, hogy mid van, próbálod optimalizálni, és a lehető leggyorsabb módon teljesíteni a szezont.”
„Ha ehhez három belső égésű motor kell, akkor hárommal akarjuk teljesíteni az évet. Ha valamiért lehetőség nyílik több teljesítményt kihozni belőle, talán a negyedik használata mellett döntünk. Egyelőre nem mondanék erről többet, a terv az, hogy a szabályok keretén belül maradunk” – fogalmazott diplomatikusan.
A Honda technikai igazgatója, Tanabe Tojoharu a büntetéssel már alighanem maga is számol. Ám miközben a Red Bullnak szeretnék bizonyítani, hogy nagy ütemben képesek fejleszteni, arról még ők sem hoztak döntést, ezért cserébe vállalnának-e elkerülhető hátrasorolásos büntetést is. „Melbourne-ben gyengén kezdtünk, máris elveszítettük az egyik motorunkat, de folyamatosan javítjuk a megbízhatóságot és a teljesítményt. Ha lehetőségünk lesz az újítások bevetésére, élni fogunk vele, de alapvetően mi is tartjuk magunkat az előírásokhoz” – szögezte le Barcelonában.