Musorujsag
Élő Eredmények

Nagy rekordokra hangolva: a versenyzők dörzsölik a tenyerüket!

Nagy rekordokra hangolva: a versenyzők dörzsölik a tenyerüket!

Auto Motor und Sport, FIA, Speedweek, Reuters
Monacóban minden rekord dőlni fog – jósolják a versenyzők. És már alig várják az új hiperlágy gumik első éles bevetését!

A szalagkorlátok labirintusában száguldani mindig különleges élmény egy versenyző számára – ez teszi rendkívülivé és egyedivé a Monacói Nagydíjat. Mindezt csak fokozhatja, ha e száguldásra minden eddiginél nagyobb tempóban kerül sor. Márpedig 2018 ilyen tekintetben rekordokat ígér!

Kimi Räikkönen tavalyi 1:12,178-as pole-ideje már eleve minden idők leggyorsabb monacói köre volt. Sergio Pérez 2017-ben 1:14,820 másodperccel érte el a leggyorsabb kört a versenyen, a  pályacsúcsot viszont Michael Schumacher tartja 2004-ből, 1:14,439-cel – igaz, ezt még némiképp eltérő vonalvezetésen érte el.

Idén azonban ezek a rekordok is mind megdőlhetnek (ha az időjárás is úgy akarja), mégpedig nem is kevéssel. „Az biztos, hogy új pályacsúcs születik, mégpedig elég nagy. Lenyűgöző lesz nézni” – vetítette előre Esteban Ocon. Csapattársa, Sergio Pérez úgy véli, egy és másfél másodperc közé várható a gyorsulás mértéke, Valtteri Bottas a két másodperc sem elképzelhetetlen. Lehet, hogy szombaton az 1:10-es határt fogja ostromolni az élmezőny a Q3-ban?

Esteban Ocon (Fotó: XPB) Esteban Ocon (Fotó: XPB)

A gyorsulás mellett az autók és motorok fejlődésén túl főleg a Pirelli által eddig gyártott legpuhább és leggyorsabb gumi, a nagydíjhétvégén most debütáló hiperlágy keverék szól. Emellett segítség lehet még, hogy a 7-es és a 15-ös kanyar közötti szakaszt, valamint a célegyenest és az első kanyart is újraaszfaltozták tavaly óta, ami ott extra tapadást is jelenthet. Nico Hülkenberg ennek kapcsán azért figyelmeztetett, az aszfaltminőség váltakozása nem feltétlenül jelent könnyítést. „Az új, sima aszfalton nem lesz könnyű egyből a megfelelő tartományba vinni a gumikat” – vélekedett.

Ocon kiemelte, a felületen túl egy kanyar karaktere is módosult. „Az Uszodánál a belső kerékvetőt elvették. Ez új ívet jelent, és gyorsabbá teszi a kanyart.”

A fő változást azért így is a hiperlágy gumi hozhatja, amely máris lázban tartja a versenyzőket. „Ez a gumi valami egészen különleges lehet itt, Monacóban. Nagyon gyors köröket fogunk teljesíteni, az időmérő igazi őrület lehet” – jósolta Carlos Sainz. „Ez a Pirelli által valaha gyártott legjobb gumi” – állapította meg Marcus Ericsson. „Már izgatottan várom, hogy kipróbáljam a hiperlágy gumit. Nem tudom, hogy mennyi itt a körrekord, de azt hiszem, most meg fogjuk dönteni. És remek lenne, ha nekem sikerülne” – vette biztosra Daniel Ricciardo.

A rózsaszín oldalfalú abroncsokat a mezőny először a múlt év végi abu-dzabi teszten próbálta ki, azóta csak a téli teszteken és a barcelonai kétnapos évközi teszten használta – de ezeken sem minden résztvevő. Sebastian Vettel például csak az előszezonban ment vele. „Versenyen még nem használtuk, a téli teszteken pedig elég hideg volt, de az első próbáján, tavaly Abu-Dzabiban érdekesnek tűnt. Gyorsabb volt, és ez mindig élvezetes. Talán nem bírja olyan sokáig, de Monacóban nem kopnak úgy a gumik, mint a normál pályákon, szóval rendben leszünk, gyorsak lehetünk.”

Hiperlágy gumik (Fotó: XPB) Hiperlágy gumik (Fotó: XPB)

Mivel a Mercedes a télen egyetlen szettet sem kért a Pirellitől az új keverékből, Lewis Hamilton az új autóval most először próbálja ki a hiperlágyat. „Egyes szakaszokat újra is aszfaltoztak, pedig már tavaly is nagyon jó volt a tapadás. Emellett itt van a hiperlágy… Talán csak tavaly év végén próbáltam ki Abu-Dzabiban, szóval túl sokat nem tudok róla, de izgatottan várom, milyen lesz, mert tudom, hogy akkor nagyon jónak éreztem.”

Velük ellentétben Romain Grosjean olyannyira bevetette a hiperlágy gumit a kétnapos barcelonai teszten, hogy azon futotta a legjobb idejét. „Én teszteltem a gumit Barcelonában, és nagyon gyors volt. Az is meglepett, hogy mennyire kiegyensúlyozott volt. Egyértelműen ezeken a gumikon a legjobb érzés vezetni.”

Charles Leclerc-t az lepte meg leginkább, milyen nagy a különbség e keverék és a többi között. „Már tesztelhettük párszor ezt a típust, és nagy ugrást jelent az ultralágyhoz és a szuperlágyhoz viszonyítva, sokkal nagyobbat, mint a többi keverék között.”

Talán ezért is nevezte igazi egykörös guminak Ricciardo. „Ezek valódi időmérős gumik, szerintem a működésre bírásuk is jobban fog menni, már az első körtől jók lehetnek” – bizakodott, hozzátéve, most évek óta először talán nem kell több melegítő kör Monacóban ahhoz, hogy jó kört fussanak.

Mario Isola (Fotó: XPB) Mario Isola (Fotó: XPB)

A Pirelli sportigazgatója, Mario Isola mindemellett hangsúlyozta, a hiperlágy távolról sem egyszerű kvalifikációs gumi, azzal a hercegségben jellemző egykiállásos taktika is könnyen megvalósítható lesz. „Hetvenhét kör, kiállás nélkül a végéig! A hiperlágy gumi nem egy időmérős gumi Monacóban, ez egy versenygumi is. A korábbi számaink alapján biztos vagyok benne, hogy nagyon gyors lesz. Emellett nagy ugrást is jelent. A szuperlágy és az ultralágy egészen közel van egymáshoz, de a hiperlágy nagy lépés” – mondta új fejlesztésükről.

De szerinte ki fog derülni, hogy a hiperlágy gumiban még annál is több lehet, mint amennyit Monacóban hozni fog. „Nem vagyok biztos benne, hogy már Monacóban látni fogjuk a valós potenciálját. Talán Montrealban még többet fogunk látni, Monaco ehhez túl egyszerű” – vélekedett.

Az új körrekordokra azért alighanem így is lehet hangolni. Egyvalaki pedig garantáltan nagyobb előrelépést fog érezni ezen a hétvégén, mint bárki más a mezőnyben: a Monacóban legutóbb 2016-ban versenyző Fernando Alonso. „Tavaly Indyben voltam, tehát ez lesz az első alkalmam itt a széles autókkal. Ehhez még jön a hiperlágy gumi. Ez 2016-hoz képest négy-öt másodpercet fog jelenteni” – örvendezett.

Borítókép: Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

További tartalmak