„Ezúttal lassabban és óvatosabban fogok kezdeni az első edzésen, aztán fokozatosan gyorsulok a többin, és igyekszem elkerülni a falakat” – fogalmazta meg Esteban Ocon a monacói sikeresség receptjét. A francia egy éve újoncként a harmadik szabadedzésen csapta falnak az autóját, és egy életre megtanulta, a szalagkorlátok tengerében hibázik, aki azonnal a határokat feszegeti. „Ha egyszer hibázol és rossz edzést futsz, az az önbizalmadnak is rosszat tesz” – tette hozzá Sergio Pérez.
A mezőny ezt az aranyszabályt igyekezett észben tartani, amikor nekivágott a monacói csütörtöki első szabadedzésnek, mely napsütéses, 21 fokos melegben vette kezdetét – igaz, a város fölött kulisszaként magasodó Kutyafej-hegy tetejére azért rátelepedett pár komor felhő.
Ezen a hétvégén debütálnak a Pirelli új hiperlágy abroncsai, melyektől minden versenyző nagy tempót és új körrekordokat vár, s tekintve, hogy a többség az egyéb keverékekből alig kért pár szettet (a Red Bull például csak egyet-egyet), többen már az installációs körükre a rózsaszín oldalfalú abroncson futottak ki. Az első mért kört Szergej Szirotkin futotta rajta, és egy ideig tartani is tudta vele a lépést az ultralággyal kezdő Mercedesekkel, ám etapja 11. körében elkövetett egy Ocon által emlegetett hibát, és célegyenes elején történt falnak koccanása után defektes jobb hátsóval tért vissza a garázsba. Ő lett Monaco első hétvégi áldozata.
Az Ezüstnyilak eközben szemléltették a fokozatos gyorsulás megfelelő módját: sorra futották az egyre jobb köröket, és egymást előzgették az élen. 12 körös etapjuk végén Valtteri Bottas 1:14,347-es idővel állt, Lewis Hamilton 1:14,749-cel követte őt, amíg menetüket félbe nem szakította a Szirotkin miatti sárga zászló.
Az első félóra második fele már a többek által favoritnak kikiáltott Red Bullokról szólt. Daniel Ricciardo 1:14,103-mal taszította maga mögé a Mercedeseket, és innentől ő és Max Verstappen váltogatták egymást az első helyen – hiperlágy gumikkal. Ők 16 körös első etapot futottak, melynek végén Max Verstappen 1:12,723-ra javított, és ezzel máris 7 tizedre megközelítette Kimi Räikkönen tavalyi időmérős pályacsúcsát. Daniel Ricciardo 1:13,139-cel követte csapattársát. Menete után szerelői az ausztrál autóját vizsgálgatták. Úgy tűnt, a DRS kapcsán lehetnek aggályaik, mivel a felnyíló szárny közötti rést méregették. Emellett a padlólemezén is ügyködtek.
Az edzés felénél a legközelebb Sebastian Vettel volt a Red Bullokhoz – 1,2 másodpercre… A Ferrarik ugyan hozzájuk hasonlóan a hiperlágyakat használták, ám szokásukhoz híven lassan (vélhetően visszafojtott motorral) kezdtek. A német éppen csak 1:14 alá tudott férkőzni, Kimi Räikkönen pedig 1:14,346-os idejével Bottast sem tudta megelőzni. Igaz, neki voltak gondjai az edzés elején: már installációs köre után módosítottak az első felfüggesztésén, majd miután visszatért, az autója hátuljára panaszkodott és arra, hogy egyáltalán nem tapadnak a hátsó gumik.
Panaszokat Brendon Hartleytól is hallhattunk, ám így is a 6. helyre jött föl, megelőzve az autójával csapattársával ellentétben elégedettnek tűnő Carlos Sainzot, Lewis Hamiltont, Pierre Gaslyt és Esteban Ocont.
Romain Grosjean ekkor a 12. volt, a mezőnyből viszont a második, aki közelebbi ismertséget kötött a falakkal. A francia az Uszoda előtt szikráztatta meg a felnijét, és ezzel adott némi plusz munkát a szerelőinek. Kevin Magnussen gépéről pedig egy darab hullt le, amit Ricciardo alig győzött kerülgetni az egyik kanyarban. A dán az edzés felénél meg is rekedt a 19. helyen, mindössze 7 körrel a neve mellett. A kényszerpihenőt azonban egy motorral kapcsolatos probléma idézhette elő.
Komoly gondok hátráltatták Fernando Alonsót is, akit korai szuperlágyas 1:19-es köre után szintén kiszállítottak az autójából. Az elektronikus fékrendszernél lépett föl hiába, emiatt alaposan szét kellett szedni az autóját. A spanyol ezt látva inkább fölment a boxépületük emeletére, és csak az utolsó tíz percben tért vissza a pályára pár kör erejéig.
Némi szusszanás után a két Mercedes is kipróbálta a hiperlágy gumit. Bottasnak többszöri nekifutásra is csak minimális mértékben sikerült javítania, Hamilton viszont 1:12,480-re gyorsult, amivel átmenetileg az élre is állt. Aztán újra a Red Bullok szorították őt vissza. Verstappen folyamatosan 12 alján ólálkodott, 1:12,280-as eredményével pedig már egy tizedre volt a pályacsúcstól. Azt viszont nem ő, hanem az utolsó 20 percbe lépve csapattársa döntött meg: Ricciardo 1:12,126-os eredményénél gyorsabbat még nem értek el Monacóban.
Verstappennek eközben más miatt kellett aggódnia: vizsgálat indult ellene. A leggyorsabb körét követően csúnyán elfékezte a bal első gumiját az első kanyarban, ahol a bukótérbe kényszerült. Úgy döntött, tolatással tér vissza, ám miközben egészen a kanyar csúcspontjáig gurult hátramenetben, nem figyelt arra, hogy Räikkönennek miatta le kellett vágnia a kanyart, hogy elkerülje az ütközést. Az FIA gyanúja szerint a holland veszélyt okozott.
És ha ez nem lett volna elég, az eset után tönkretett gumijával félbe kellett szakítania a körözést, szerelői pedig a fékein ügyködtek.
Ricciardo, Verstappen és Hamilton hármasa mögött a két Ferrari következett a sorban. Vetteléknek ugyan sikerült faragniuk idejükből a friss hiperlágy gumin, ám 1:13 alá egyikük sem tudott bemenni. Kettejüket mindössze 25 ezred választotta el egymástól, és 4 tized Bottastól, aki elé Carlos Sainz férkőzött be a Renault-val.
A top 10-ben Sergio Pérez, a hajrában javító Romain Grosjean és Szergej Szirotkin neve tűnt még fel, Esteban Ocon 11. lett, Brendon Hartley pedig szintén a végén ugrott Nico Hülkenberget és Pierre Gasly elé. A jobb mclarenes most Stoffel Vandoorne lett, de Alonso az utolsó percekben teljesített köreivel még javított és felkapaszkodott a 17. helyre. A korán műszaki gondokkal szembesülő Magnussent már nem láthattuk viszont, és Verstappen sem tért vissza a pályára.
A nagyok a hajrában még teljesítettek pár hosszabb etapot a hiperlágy gumin. Ebből kiderült, a többek által is emlegetett szemcsésedés a Ferrarit sem kerülte el: Vettel első gumija kicsit sem festett jól a leintéskor…
A program most Monacóban a két bajnok Rosberg bemutatójával folytatódik, az M4 Sport és az M4 Sport.hu élő közvetítése pedig 14:55-kor, a második szabadedzéssel.
Monacói Nagydíj, 1. szabadedzés – végeredmény:
Versenyző | Csapat | Idő | Különbség | Kör | |
1. | Daniel Ricciardo | Red Bull-TAG Heuer | 1:12,126 | 36 | |
2. | Max Verstappen | Red Bull-TAG Heuer | 1:12,280 | +0,154 | 25 |
3. | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:12,480 | +0,354 | 34 |
4. | Sebastian Vettel | Ferrari | 1:13,041 | +0,915 | 40 |
5. | Kimi Räikkönen | Ferrari | 1:13,066 | +0,940 | 38 |
6. | Carlos Sainz | Renault | 1:13,456 | +1,330 | 40 |
7. | Valtteri Bottas | Mercedes | 1:13,502 | +1,376 | 39 |
8. | Sergio Pérez | Force India-Mercedes | 1:13,717 | +1,591 | 39 |
9. | Romain Grosjean | Haas-Ferrari | 1:13,943 | +1,817 | 24 |
10. | Szergej Szirotkin | Williams-Mercedes | 1:13,962 | +1,836 | 40 |
11. | Esteban Ocon | Force India-Mercedes | 1:14,000 | +1,874 | 39 |
12. | Brendon Hartley | Toro Rosso-Honda | 1:14,034 | +1,908 | 46 |
13. | Nico Hülkenberg | Renault | 1:14,134 | +2,008 | 38 |
14. | Pierre Gasly | Toro Rosso-Honda | 1:14,240 | +2,114 | 38 |
15. | Stoffel Vandoorne | McLaren-Renault | 1:14,291 | +2,165 | 37 |
16. | Charles Leclerc | Sauber-Ferrari | 1:14,521 | +2,395 | 39 |
17. | Fernando Alonso | McLaren-Renault | 1:14,637 | +2,511 | 16 |
18. | Lance Stroll | Williams-Mercedes | 1:14,782 | +2,656 | 43 |
19. | Marcus Ericsson | Sauber-Ferrari | 1:15,206 | +3,080 | 39 |
20. | Kevin Magnussen | Haas-Ferrari | 1:18,801 | +6,675 | 7 |