Musorujsag
Élő Eredmények

FIA: Volt embere mártotta be a Ferrarit – alaptalanul

FIA: Volt embere mártotta be a Ferrarit – alaptalanul

Daily Mail
Az FIA versenyigazgatója megerősítette, a Mercedeshez távozó Ferrari-mérnök áll a vörösök ERS-ügyének kirobbantása mögött, ám a vádakat az alapos vizsgálatok után alaptalannak nevezte.

Ahogyan arról szombaton beszámoltunk, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) a Ferrari által Monacóban bevetett új szoftver és hardver segítségével végérvényesen meggyőződött arról, hogy a maranellói csapat a szabályoknak megfelelően használja ERS-ét, vagyis az ellenük megfogalmazott vádak, miszerint az engedélyezett 120 Kilowattnál nagyobb teljesítményt hoznak ki belőle, alaptalan. Egy ideje tartotta magát a pletyka, hogy az ügy kirobbanása mögött álló Mercedes a Ferrari korábbi motortervezője, Lorenzo Sassi révén jutott a vádaskodás alapját képező információkhoz – ezt most Charlie Whiting versenyigazgató meg is erősítette.

„Mindennel elégedettek vagyunk, minden rendben van” – jelentette ki. „Az ügy alaptalan állításokra alapozva lett felfújva, melyek futótűzként terjedtek el a paddockban. Ez a Ferrari motormérnökétől indult, aki most már a Mercedesnél dolgozik. Ám miután távozása után kényszerszabadságra ment, az információi ez idő alatt elavultak. Ha súlyos esetről lenne szó, már a bíróság elé került volna, de nem találtunk semmit. Ha a Mercedes úgy érezte, meg lehet kérdőjelezni valamit, akkor óvhatott volna.”

Érdekesség, hogy Sassi információi alapján egy másik volt Ferrari-ember, James Allison tett panaszt az FIA-nál a Ferrarira (technikai igazgatóként az ő tiszte volt), közvetlenül a bakui nagydíjhétvége előtt. Azóta az FIA szakemberei a korábban a Hondánál és a Renault-nál is dolgozó motorszakértő, Cédrik Staudohar vezetésével alaposan kielemezték a bekért adatokat, és bár bonyolult procedúráról volt szó, ma már biztosak benne, hogy nem történt szabályszegés. „Bakuban voltak aggályaink, amelyekre nem tudtunk magyarázatot. Spanyolországban a Ferrari bemutatott pár dolgot, ami kielégítő volt számunkra, mert igazolta, hogy minden szabályos. Elég alaposan átnéztük az adatokat, mert meg kellett vizsgálnunk, hogy a Ferrari magyarázata helytálló-e. Sosem kételkedtünk abban, hogy minden korrektül zajlik, de most pénteken este végleg meggyőződtünk erről. Van pár igen okos szakemberünk, akik kiszúrnak mindent” – biztosított mindenkit Whiting.

Ami a folytatást illeti, hozzátette: „A Ferrarit most talán megkérjük, hogy a jövőben más hardvert használjon, hogy könnyebb legyen az ellenőrzés, de itt, Monacóban olyan rendszert használtunk, amely egy újabb szenzor hozzáadása nélkül is megmutatja, mi történik.”

Charlie Whiting (Fotó: XPB) Charlie Whiting (Fotó: XPB)

Az ügy több szempontból is pikánsnak mondható. Whiting nyilatkozata azt sugallja, hogy a Ferrarit egy olyan volt embere támadta hátba, akit a pletykák szerint a múlt év közepén azért állított fel a motorrészleg éléről Sergio Marchionne Ferrari-elnök, mert az év végére tervezett új motorspecifikáció nem lett megbízható, így le kellett mondaniuk annak bevetéséről. Emellett az is bebizonyosodott, hogy az a Mercedes volt a Ferrari támadója, aki politikai szinten az utóbbi pár évben elkötelezett harcostársa a Scuderiának. Ők ketten nagy egységben támadják az FIA-t és a Liberty Mediát a tervezett 2021-es reformjaik kapcsán. Azzal, hogy Whiting ilyen nyíltan és egyértelműen felfedte az ügy kirobbanásának hátterét, akár éket is verhet a két gárda közé, ami csak az FIA pozícióját erősíthetné…

Összeesküvés-elméletekből persze e fentiek nélkül sincs hiány. Vannak, akik máris azt feltételezik, az FIA visszamenőlegesen csak azért nem indít vizsgálatot a Ferrari ellen, mert nem akar ennyire belenyúlni a kiélezett és izgalmas bajnokság alakulásába, s rontani ezzel a boltot. Mások szerint a Scuderia előnyt élvez az FIA-nál azzal, hogy volt csapatfőnökük, Jean Todt áll a szövetség élén.

Ez utóbbi vádat a francia azonban kikérte magának. „Igyekszünk maximálisan jól irányítani. Szerintem nem túl sportszerű efféle vádakat megfogalmazni. Mindenkinek a maga lelkiismeretével kell elszámolnia. Talán egyesek úgy gondolják, azért büntethetem meg a Ferrarit, mert már nem vagyok ott, mások meg azt, hogy kivételezek velük, mert ott voltam. Egyik sem igaz” – erősítette meg az elnök.

Az ERS ügy a jelek szerint tehát lezárult. A politikai csatározás meg aligha fog valaha is.

Borítókép: Maurizio Arrivabene és Toto Wolff (Fotó: XPB)

További tartalmak

Kapcsolódó hírek

Tisztázta a Ferrarit az FIA
Az FIA kizárta annak lehetőségét, hogy csalással tesz szert előnyre a Ferrari. Az ellenfelek visszamenőleges óvására kevés az esély.
F1 Hírek