Ahogyan arról szombaton beszámoltunk, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) a Ferrari által Monacóban bevetett új szoftver és hardver segítségével végérvényesen meggyőződött arról, hogy a maranellói csapat a szabályoknak megfelelően használja ERS-ét, vagyis az ellenük megfogalmazott vádak, miszerint az engedélyezett 120 Kilowattnál nagyobb teljesítményt hoznak ki belőle, alaptalan. Egy ideje tartotta magát a pletyka, hogy az ügy kirobbanása mögött álló Mercedes a Ferrari korábbi motortervezője, Lorenzo Sassi révén jutott a vádaskodás alapját képező információkhoz – ezt most Charlie Whiting versenyigazgató meg is erősítette.
„Mindennel elégedettek vagyunk, minden rendben van” – jelentette ki. „Az ügy alaptalan állításokra alapozva lett felfújva, melyek futótűzként terjedtek el a paddockban. Ez a Ferrari motormérnökétől indult, aki most már a Mercedesnél dolgozik. Ám miután távozása után kényszerszabadságra ment, az információi ez idő alatt elavultak. Ha súlyos esetről lenne szó, már a bíróság elé került volna, de nem találtunk semmit. Ha a Mercedes úgy érezte, meg lehet kérdőjelezni valamit, akkor óvhatott volna.”
Érdekesség, hogy Sassi információi alapján egy másik volt Ferrari-ember, James Allison tett panaszt az FIA-nál a Ferrarira (technikai igazgatóként az ő tiszte volt), közvetlenül a bakui nagydíjhétvége előtt. Azóta az FIA szakemberei a korábban a Hondánál és a Renault-nál is dolgozó motorszakértő, Cédrik Staudohar vezetésével alaposan kielemezték a bekért adatokat, és bár bonyolult procedúráról volt szó, ma már biztosak benne, hogy nem történt szabályszegés. „Bakuban voltak aggályaink, amelyekre nem tudtunk magyarázatot. Spanyolországban a Ferrari bemutatott pár dolgot, ami kielégítő volt számunkra, mert igazolta, hogy minden szabályos. Elég alaposan átnéztük az adatokat, mert meg kellett vizsgálnunk, hogy a Ferrari magyarázata helytálló-e. Sosem kételkedtünk abban, hogy minden korrektül zajlik, de most pénteken este végleg meggyőződtünk erről. Van pár igen okos szakemberünk, akik kiszúrnak mindent” – biztosított mindenkit Whiting.
Ami a folytatást illeti, hozzátette: „A Ferrarit most talán megkérjük, hogy a jövőben más hardvert használjon, hogy könnyebb legyen az ellenőrzés, de itt, Monacóban olyan rendszert használtunk, amely egy újabb szenzor hozzáadása nélkül is megmutatja, mi történik.”
Az ügy több szempontból is pikánsnak mondható. Whiting nyilatkozata azt sugallja, hogy a Ferrarit egy olyan volt embere támadta hátba, akit a pletykák szerint a múlt év közepén azért állított fel a motorrészleg éléről Sergio Marchionne Ferrari-elnök, mert az év végére tervezett új motorspecifikáció nem lett megbízható, így le kellett mondaniuk annak bevetéséről. Emellett az is bebizonyosodott, hogy az a Mercedes volt a Ferrari támadója, aki politikai szinten az utóbbi pár évben elkötelezett harcostársa a Scuderiának. Ők ketten nagy egységben támadják az FIA-t és a Liberty Mediát a tervezett 2021-es reformjaik kapcsán. Azzal, hogy Whiting ilyen nyíltan és egyértelműen felfedte az ügy kirobbanásának hátterét, akár éket is verhet a két gárda közé, ami csak az FIA pozícióját erősíthetné…
Összeesküvés-elméletekből persze e fentiek nélkül sincs hiány. Vannak, akik máris azt feltételezik, az FIA visszamenőlegesen csak azért nem indít vizsgálatot a Ferrari ellen, mert nem akar ennyire belenyúlni a kiélezett és izgalmas bajnokság alakulásába, s rontani ezzel a boltot. Mások szerint a Scuderia előnyt élvez az FIA-nál azzal, hogy volt csapatfőnökük, Jean Todt áll a szövetség élén.
Ez utóbbi vádat a francia azonban kikérte magának. „Igyekszünk maximálisan jól irányítani. Szerintem nem túl sportszerű efféle vádakat megfogalmazni. Mindenkinek a maga lelkiismeretével kell elszámolnia. Talán egyesek úgy gondolják, azért büntethetem meg a Ferrarit, mert már nem vagyok ott, mások meg azt, hogy kivételezek velük, mert ott voltam. Egyik sem igaz” – erősítette meg az elnök.
Az ERS ügy a jelek szerint tehát lezárult. A politikai csatározás meg aligha fog valaha is.