Musorujsag
Élő Eredmények

Naiv, aki sok izgalmat vár Monacótól – Brawn

Naiv, aki sok izgalmat vár Monacótól – Brawn

ESPN, BBC
Miközben a múlt hétvégi unalom után többen a monacói pálya átalakítását javasolták, Ross Brawn feltette a kérdést: mégis mit várnak az emberek a szűk utcai pályától?

Számos versenyző panaszkodott a Monacói Nagydíj után, hogy mennyire unalmas volt a versenye. Közülük Lewis Hamilton még javaslatokat is tett arra, miként lehetne feldobni az ottani futamokat. Elmondása szerint Albert herceggel már beszélt a pálya nyomvonalának módosításáról az egyéb utcák bekapcsolásával, emellett azt is fölvetette, hogy a verseny hagyományos formátumán is lehetne változtatni.

„Nincs ehhez fogható hely a Forma–1-ben, de muszáj lenne más szabályokat vagy menetrendet alkalmazni, mert az egy kiállás nem jó. Talán változtathatnának a lebonyolításon, hogy felkeverjük kicsit az állóvizet. Ha megnézzük, a NASCAR-ban egy csomó biztonsági autós fázis van anélkül, hogy bármi okuk lenne rá. Van vagy száz sárga zászló a versenyen, hogy összerázzák a mezőnyt. Vagy tarthatnánk két versenyt is itt” – sorolta az ötleteket.

Miközben nem tagadja, hogy a vasárnapi verseny unalmas volt, a Liberty Media sportigazgatóját, Ross Brawnt némiképp meglepi, hogy ekkora feneket kerítenek egy olyan problémának, amely számít újnak. „Hallottam és olvastam bizonyos véleményeket versenyzőktől és az F1-ben dolgozóktól, akik azt mondták, unalmas volt a futam. Ez igaz is, nem volt túl sok akció, és a gumik jelentették a kulcstényezőt. De kissé naiv azt várni, hogy sok csata és előzés legyen Monacóban” – hívta fel a figyelmet a szokásos futamot követő értékelőjében.

Red Bull, Ferrari, Mercedes (Fotó: MTI/EPA) „Ha elindul a vonat…”, a szemünk majdnem leragad… (Fotó: MTI/EPA

„Ezzel ellentétben szombaton nagy volt a látványosság az időmérőn, hiszen ez az egyetlen hely, ahol ennyire közel kerülhetünk az eseményekhez, ahol a húsz versenyző súrolja, néha meg is érinti a falat, mégpedig olyan hihetetlen tempó mellett, amit egy földi halandó számára nehéz elképzelni. Talán nem adjuk meg a kellő tiszteletet ezeknek a fickóknak, akik 71 másodperc körül tudják teljesíteni a 3337 métert.”

Ami a változtatási javaslatokat illeti, Brawn minden ötletet örömmel vár, ám közben hangsúlyozta, Monacót kivételként kell kezelni. „Monaco annyira különleges verseny, hogy nem szabad ugyanolyan kritériumokat támasztani felé, mint a többi felé. A paddock hangulata, a város, annak csillogása teszi különlegessé. Már korábban hangsúlyoztuk, a célunk, hogy a Forma–1 a jövőben együtt dolgozzon a versenyrendezőkkel és a résztvevőkkel azért, hogy az új pályák több előzési lehetőséget kínáljanak, a jelenlegieken pedig fejleszteni tudjunk. Természetesen szívesen fogadom a versenyzők véleményét is, az ajtónk mindig nyitva áll. Ennek ellenére Monacóban a tengertől kellene területet visszanyerni ahhoz, hogy bármit is kezdeni lehessen, és ez határozottan nem rajtunk múlik.”

E területbővítést már tervbe is vette a miniállam vezetése, ám miután óriási beruházásról lenne szó, mindez csak több éves távlatban kínálhatna esélyt a változásra. A tervek szerint a Portier és az alagút közötti szakaszt bővítenék ki, ám garancia nincs rá, hogy ez jelentősen javítana a helyzeten.

Max Verstappen azon kevesek egyike volt, aki tudott előzni Monacóban (Fotó: XPB) Max Verstappen azon kevesek egyike volt, aki tudott előzni Monacóban (Fotó: XPB)

Emellett más ötletek is felmerültek már a futam változatosabbá tételére. Jolyon Palmer a BBC-nek írt értékelőjében kiemelte, a széles és gyors autókkal már szinte alkalmatlan a versenyzésre Monaco, és bármilyen irányban változtatnának a gumikon, az sem valószínű, hogy előrelépést hozna. „Lehetnének tartósabbak is a gumik, hogy a versenyzők keményebben nyomhassák. De miért tennék ezt, ha a hátul haladó autó úgysem fog tudni előzni?. Ez legfeljebb annak az esélyét növelné, hogy valaki a falnak megy” – mutatott rá a patthelyzetre.

Szerinte emellett a mai autók korábbi évtizedekhez mért nagy megbízhatósága is csak kiszámíthatóbbá és unalmasabbá teszi a versenyt, ezért extrém megoldási lehetőségeket javasol. „Módosíthatnának a versenyek formátumán, akár megengedhetnék, hogy mindenhol használják a DRS-t, vagy bevezethetnének egy kötelező második kerékcserét, de még a pályát is megváltoztathatnák – feltéve, hogy azzal nem teszik tönkre a Monaco által jelentett hagyományos kihívást és a legjobb kanyarokat. Biztos vagyok benne, hogy a Liberty Media minden lehetőséget meg fog vizsgálni, de az biztos, hogy valamit tenni kell, ha nem akarjuk, hogy mindenki elaludjon a fotelben azon a délutánon, amelynek a sportág legnagyobb látványosságának kellene lennie” – vélekedett a korábbi F1-es versenyző.

Borítókép: Daniel Ricciardo a mezőny élén (Fotó: XPB)

További tartalmak

Kapcsolódó hírek