2018-as Labdarúgó Világbajnokság

Mégis megbüntetik Ricciardót Kanadában

A korábbi hírekkel ellentétben mégis büntetés vár Daniel Ricciardóra a hétvégi Kanadai Nagydíjon a két hete fellépő MGU-K-hiba miatt – bocsátotta előre Adrian Newey.

Daniel Ricciardo (Fotó: Red Bull)

Hiába érkeztek elsőre biztató hírek Daniel Ricciardo monacói MGU-K-jának állapotáról, jelen állás szerint mégis úgy fest, hogy büntetés vár a legutóbbi verseny győztesére. Az ausztrál versenyző autójában két hete a verseny 18. körében hibásodott meg a kinetikusenergia-átalakító rendszer, amely a hátralévő időben egyáltalán nem is működött. Bár fennállt a súlyos hiba veszélye, a csapat a folytatás mellett döntött, és Ricciardo nagy kínlódás után győztesként célba is hozta autóját.


A futamot követő héten úgy tűnt, duplán is megérte a kockáztatás: Helmut Marko az Auto Motor und Sportnak még azt nyilatkozta, hogy az előzetes vizsgálataik alapján az MGU-K használható maradt, így nem lesz szükség annak kanadai cseréjére. Az osztrák arról is beszélt, hogy az egység összeszerelésével volt probléma, ez okozta a bajt. „Ma már tudjuk, hogy maga az MGU-K nem ment tönkre. Az összeillesztésnél volt némi felületesség– mondta a tanácsadó.


A helyzet azonban mégsem tűnik ilyen egyszerűnek. Adrian Newey, a Red Bull főtervezője a Reutersnek hétfőn már elkerülhetetlen cseréről és ezzel járó büntetésről beszélt. „Mindenképpen fog büntetést kapni Montrealban, csak még azt nem tudjuk, hogy pontosan mennyit. Az egyik kérdés, hogy sérült-e az elem Monacóban, vagy sem. Amíg ezt nem mondják meg a renault-sok, nem tudhatjuk pontosan, hogy mennyi büntetés vár ránk. Az MGU-K mindenképpen büntetést ér” – fogalmazott a brit tervező.


A korábbi hírre, miszerint a Renault az első vizsgálatai alapján épnek ítélte az egységet, Newey mosolyogva csak annyit mondott: „Ezt kétlem annak ismeretében, hogy kigyulladt és kiégett. Az egy elszenesedett roncs. Eléggé meglepne, ha ép lenne.”




Daniel Ricciardo (Fotó: XPB) Daniel Ricciardo (Fotó: XPB)


Mivel Ricciardo egy korábbi cseréje miatt már eleve a második MGU-K-ját használta, s ezen egységből ez a maximum, a harmadik bevetése automatikusan 10 rajthelyes büntetést von maga után. További büntetésre csak abban az esetben kerülhet sor, ha a szintén 2-re limitált energiatárolót és a központi elektronikát is cseréli a csapat – ezekből ugyancsak a 3. példányt kapná, ami darabonként 5-5 további rajthelyet jelentene. 15 rajthely esetében viszont a 2018-as szabályok értelmében már automatikusan a mezőny végére kerülne.


A Red Bullnál emellett motorcserére is van esély Montrealban. A Renault erre a hétvégére valamennyi csapatának biztosítja  az új fejlesztésű erőforrását. Ricciardo esetében a V6-os, a turbó és az MGU-H cseréje még nem fog büntetést eredményezni, mivel valamennyi komponensből ez lesz a 3. példánya. Feltéve, ha valóban megkapja a fejlesztéseket, a Renault tudniillik azt nyilatkozta, távolról sem biztos benne, hogy osztrák partnerük számára taktikai szempontból a kanadai csere lenne a legokosabb lépés.


Newey a motor bevetése kapcsán egyelőre nem nyilatkozott, csupán az általa jelentett előrelépésről beszélt, amely szerinte nem lesz igazán drámai. „Nagyjából egy százalékkal lesz nagyobb a teljesítmény, ami körönként egy tizedet jelent. Ez üdvözlendő, ám áttörést aligha hoz” – vélekedett.


Ricciardo számára nagy érvágás lesz, ha büntetéssel vág neki Kanadának. A hétszeres futamgyőztes jelenleg a harmadik helyen áll a bajnokságban, 38 pont a hátránya Lewis Hamiltonnal szemben, és hiába érzi úgy a Red Bull, hogy a Gilles Villeneuve-ről elnevezett versenypályán is jók az esélyeik, a mezőny sűrűjéből felzárkózva nehéz lesz csökkenteni ezt a lemaradást a Mercedesszel és a Ferrarival szemben.