2018-as Labdarúgó Világbajnokság

A Mercedes mindent kihozott a régi motorokból

Noha voltak aggályaik a megbízhatóság miatt, a Mercedes versenyzői Kanadában is olyan keményen hajthatták erőforrásaikat, mint azok életciklusának elején, a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon – jelentette ki a csapat vezető stratégája, James Vowles.

Lewis Hamilton (Fotó: XPB)

Miután a próbapados teszteket követően a Mercedes vezetői úgy döntöttek, elhalasztják a továbbfejlesztett erőforrás bevetését, a mezőnyből egyedüliként a németek gyári istállója, és partnercsapatai használták ugyanazt az egységet Kanadában, mint az azt megelőző viadalokon. Egyhuzamban tehát hét futamot kellett kibírniuk a motoroknak!


Az utolsót ráadásul egy olyan pályán, ami híresen igénybe veszi őket, nem meglepő tehát, hogy a pilóták aggódtak a megbízhatóság miatt. Hiába értek azonban a motorok életciklusuk végéhez, Lewis Hamilton és Valtteri Bottas ugyanolyan keményen hajthatta őket, mint eddig.


Legalábbis a Mercedes fő stratégája szerint. „Mivel a 21 futam során csak 3 erőforrást használhatunk el, mindegyiknek 7 versenyt kell kibírnia” – kezdte Vowles. „Mind a hat erőforrásunk kibírta ezt a távot komolyabb problémák nélkül. Szóval egyetlenegy motorral eljutottunk az idény harmadához, ami önmagában hihetetlen eredmény! Valtteri és Lewis Kanadában ugyanúgy használhatta őket, mint Ausztráliában az év elején. Nem kellett külön odafigyelni az óvásukra, nem kellett letekerni őket, vagy más motormódot használni. Gyakorlatilag teljes erővel használhatták őket” – dicsekedett.




Mercedes (Fotó: XPB) Mercedes (Fotó: XPB)



A szakember kiemelte, a hűtési gondok, melyekkel Hamilton szembesült nem álltak összefüggésben a motor élettartamával. „Ez egy független probléma volt a karosszériával. Nem volt semmi köze az erőforráshoz. Láthattuk, hogy Valtteri remekül szerepelt. Második volt az időmérőn, és ezt a pozíciót tartotta a futamon is” – magyarázta, majd az említett problémát véleménye szerint remekül kezelő Hamiltont (ő végül ötödikként ért célba) is megdicsérte.


„A hűtési gond hamar, már a biztonsági autós fázis során jelentkezett. A motor túlhevült. Rengeteg dologgal próbálkoztunk. Lewis módosított a beállításokon, illetve a vezetési stílusán is változtatott. A lehető legjobban alkalmazkodott ehhez a helyzethez: stabilizálta a hőmérsékletet és végig kontroll alatta tudta tartani. Nagyjából 2 másodperccel volt Max (Verstappen) mögött, szóval nem tapadt rá. Megfelelő mennyiségű levető jutott a hűtőkbe. Lewis remek munkát végzett, és bár eljutottunk egy elfogadható szintre a futam első etapjában, a motor így is túlhevült maradt” – fogalmazott.


A kerékcsere során két szerelő változtatott Hamilton légbeölőin, ezzel pedig sikerült végleg orvosolni a problémát. „Tudtuk, hogy vannak eltávolítható elemek, és egy kiállás során változtathatunk. Ilyenkor két probléma áll fenn, az első az, hogy a srácoknak nagyon rövid idő alatt kell elvégezniük egy nagyon összetett feladatot a kerékcsere alatt, a másik pedig az, hogy az autó eltérő aerodinamikai konfigurációval fog visszamenni a pályára. A kiállás végül elhanyagolható idővel volt lassabb. Legfeljebb egy tizeddel. A srácok fantasztikusak voltak! A hűtés konfigurációjának a módosításával pár ezredet veszítettünk, de így több erőt nyerhettünk ki a motorból. Lewis tehát már nem küszködött annyira, és támadhatott is. Ezzel kiegyensúlyoztuk a veszteséget” – zárta gondolatát.




Lewis Hamilton (Fotó: XPB) Lewis Hamilton (Fotó: XPB)