Trükkel próbálta egyben tartani a széteső Hamiltont a Mercedes

Pszichológiai trükk volt. Lewis Hamilton kétségbeesése és az „elvesztésétől” való félelem is erősen közrejátszott abban, hogy a Mercedes stratégája már a rádióban bocsánatot kért baklövéséért.

Lewis Hamilton (fotó: XPB)

Lewis Hamilton érzelmes típus, és ezt gyakran a versenyek közben is megtapasztalhatjuk. Leginkább akkor tudja elragadtatni magát, amikor érzi, kezd kicsúszni a talaj a lába alól. A vasárnapi Osztrák Nagydíj rádiózása (lásd. cikkünk végén) hűen visszaadta azt a folyamatot, ahogyan csapata taktikai baklövése beindította nála a láncreakciót, amely az értetlenkedéssel indult, majd fokozatos aggodalmaskodáshoz és reményvesztéshez vezetett.


Persze alapos oka volt kétségbe esni, hiszen versenyzőként maximálisan a boxfalra bízta magát, ám ezúttal mérnökei cserben hagyták. A Valtteri Bottas 14. körben történt kiesése után „pályára küldött” virtuális biztonsági autós fázist az ellenfelek gyors (dupla) kerékcserére használták ki, a Mercedes viszont egyszerűen addig tanakodott azon, milyen forgatókönyvek léteznek, hogy egyszerűen elfelejtett döntést hozni és reagálni.


Toto Wolff csapatfőnök ismerte ezt el a verseny után, hozzátéve, kényelmes vezető pozíciójuk és a váratlanul jött Bottas-kiesés is összezavarhatta őket. „Fél körünk volt reagálni, de nem tettük. Itt vesztettük el a versenyt” – jelentette ki. „Egy virtuális biztonsági autónál nyolcvan százalék eséllyel ki kell állnod. Mivel mi egy autóval maradtunk, miközben a többieknek kettő volt, azon kezdtünk gondolkodni, mi lenne, ha a többiek csak egy autóval állnának ki. Kimi mögé jönnénk vissza, mert kint hagynák őt, és Max mögé? Mit jelentene ez a versenyünk szempontjából? Az egész folyamat összezavart minket, túl sok időt fordítottunk erre.”


Miután a reakció elmaradt, s a gumi hólyagosodása miatt nem sokkal később mégis kereket kellett cserélnie, Hamilton előbb hitetlenkedve kérdezte csapatától, hogyhogy a negyedik helyre került, majd korholni kezdte csapatát, miközben egyre idegesebben állapította meg, hogy kicsúszik a kezükből a verseny. Többször is visszatért a „hogyan ronthattuk ezt el?” témakörhöz, és fennállt a veszélye annak, hogy érzelmei elvonják a figyelmét a lényegről, és versenyzése is szétcsúszik.


Ekkor avatkozott közbe a rossz stratégiai döntést hozó (pontosabban nem döntő) James Vowles főstratéga, aki két ízben is bejelentkezett Hamilton rádióján, s bocsánatot kért a versenyzőtől – annak tudatában, hogy beszélgetésüket az élő közvetítésben is bejátsszák, s így az egész világ hallani fogja, ki volt a felelős az eldobott győzelemért.




James Vowles, a Merceds főstratégája (fotó: XPB) James Vowles, a Merceds főstratégája (fotó: XPB)


Toto Wolff elmondta, továbbra is megbíznak az általa a mezőny legjobb taktikusának tartott mérnökben, azt pedig külön becsüli benne, hogy volt ilyen bátor, s beismerte a hibáját. Kiemelte egyúttal, hogy a bejelentkezése egyfajta pszichológiai trükk is volt: így akarta visszazökkenteni a kontrolt kissé elveszítő Hamiltont, mert féltek attól, hogy a brit pánikja még nagyobb bajt eredményez.


„Azzal, hogy elismerte a hibáját, könnyebb volt kijönni a spirálból. Szerettük volna megnyugtatni a lelkét azzal, hogy a csapat elismerte, elszúrt valamit” – magyarázta Wolff. „Az volt a cél, hogy a maximumot hozzuk ki belőle, és segítsünk neki kikerülni abból az ördögi körből, amelyben folyton csak azt kérdezgette: hogyan történhetett ez meg?”


Az osztrák szerint ez is csak Vowles nagyságát mutatja – függetlenül attól, hogy most hibázott. „James a legjobb. És elég tökösnek kell lenni ahhoz, hogy milliónyi tévénéző előtt azt mondd: az én hibám volt, csak hogy mentsd az eredményt! De ez is a csapatunk hozzáállását mutatja. El tudjuk ismerni a hibáinkat azért, hogy egy témát lezárjunk” – emelte ki tanulságként.



Hamilton és a Mercedes rádiózása a verseny alatt:


Bottas kiesése előtt, alatt:


Hamilton: Bármi, amit tudnom kéne?


Bonnington: Egyelőre semmi. Csak lődd be magadnak Verstappen köridőit!


Bonnington: VSC, tartsd pozitívan a deltaidőt!



A virtuális biztonsági autó idején:


Bonnington: Oké, Lewis, ha még mindig tartani fog a VSC-fázis, kiállunk a boxba a kör végén.


Hamilton: Terveztünk kiállni ebben a körben?


Bonnington: Negatív, nem terveztünk. Csak várunk, hogy lássuk, ki mit csinál.


Bonnington: Vége lesz a VSC-nek.


Bonnington: Maradunk kint.



A többiek kiállása után csapata 8 másodperces előny kiautózását kérte a kerékcseréhez:


Hamilton: Mi a pokol volt ez? Hogyan hagyhattuk ki? Már nem maradt gumim.


*


Hamilton: Nem maradt gumim.


Vowles: Lewis, itt James. Értelek. Még mindig veled vagyunk, pajtás. Az én hibám volt. De tedd meg nekünk, amit tudsz! Még lesznek később is lehetőségek.


Hamilton: Hallak titeket, fiúk.



A 25. körben megejtett kerékcsere után Hamilton Vettel elé jön vissza a 4. helyre:


Hamilton: Negyedik vagyok?


Bonnington: Igen, Lewis. Ez a mi problémánk.


Hamilton: Mondani akartam valamit, de… megtartom magamnak, Bono.




Lewis Hamilton és versenymérnöke, Peter Bonnington (fotó: XPB) Lewis Hamilton és versenymérnöke, Peter Bonnington (fotó: XPB)



Hamilton bal hátsó gumija hamar újra rossz állapotba kerül, miközben a 2. helyen haladó Ricciardo is szenved, s maga mögé gyűjti Räikkönent, Hamiltont és Vettelt:


Bonnington: Rendben Lewis, a határon van a hátsók hőmérséklete. Látjuk a hátsó hólyagosodás jeleit.


Hamilton: Szóval azt akarjátok, hogy tartsam a negyedik helyet, igaz?


Bonnington: Megerősítve… Bocsánat, csak a tempót akarjuk, hogy tartsd, amíg nem térnek vissza a gumik.


Bonnington: Úgy fest, Ricciardónak is hólyagosodása van.


Hamilton: Nem fogom tudni megelőzni ezeket a fickókat. Eldobtunk egy győzelmet.


*


Hamilton: Most visszaveszek, meglátom, mi történik.


Vowles: Lewis, itt James. ÉN dobtam el a győzelmet ma, de előtted még lehet potenciális lehetőség a visszatérésre. Csak hűtsd le a gumikat! Bízunk benned, hiszünk benned! Sajnálom!


Hamilton: Most Vettel a sarkamban van.



Vettel a 39. körben megelőzi a Räikkönent támadni nem tudó, tőle lemaradó Hamiltont:


Hamilton: Nos, itt van…


Hamilton: Nekem is hólyagosodik a gumim. Ezek a gumik nem fogják bírni ezt a tempót. A hátsó gumim futófelülete egyre jobban leválik.


Bonnington: Oké, vettem.




Sebastian Vettel előzi Lewis Hamiltont (fotó: Formula1/Twitter) Sebastian Vettel előzi Lewis Hamiltont (fotó: Formula1/Twitter)



Ricciardo a 38. körben másodszor is kereket cserél, Hamilton előtte többször is erőkihagyásra panaszkodott:


Hamilton: Ricciardo utolér minket?


Bonnington: 8,7 volt az utolsó körében, forgalomba került. Ricciardo 1,4-re a kiállási tartományunkba van.


Hamilton: Nem tudom, hogyan mondjam el nektek, de ezek a gumik rohadtul nem fogják bírni.


Bonnington: Oké, rajta vagyunk.


*


Bonnington: Lewis, tizenkét kör van még. Vettel huszonkét másodpercre van, állandósítanunk kell ezt.


Hamilton: Szóval tekerjem le?


Bonnington: Megerősítem, erre céloztam.


*


Hamilton: Hány pontot fogok veszíteni?


Bonnington: Jelen állás szerint három pontot.


*


Hamilton: Erőt veszítek.


Bonnington: Állj meg, állj meg!


Az 52. körben Hamilton a 4. helyről feladni kényszerül a versenyt. A csapat magyarázata szerint az üzemanyagrendszer hibája miatt megszűnt benzinnyomás miatt. Vettel a 3. helyen ér célba, és 1 pontos előnyre tesz szert a bajnokságban.