Balesetek a DRS-kanyarban? Az FIA szerint a versenyzőkön múlt

Ugyan két nagy baleset is történt miatta, Charlie Whiting versenyigazgató mégsem érzi úgy, hogy fölöslegesen veszélyessé tették a kanyarokkal a brit pálya új DRS-zónáját.

Romain Grosjean autója a pénteki silverstone-i DRS-balesete után (fotó: Formula1/Twitter)

A mezőnyt és a mezőny véleményét is megosztotta a silverstone-i új DRS-zóna. Nem mindenki tudta nyitott hátsó szárnnyal teljesíteni a beletartozó első és második kanyart, és nem is mindenki látta értelmét annak, hogy az FIA idén meglepő lazasággal engedélyezte a DRS-használatot a tempós fordulókban.


Lewis Hamilton már pénteken arról beszélt, a követés és előzés szempontjából hasznát nem látja, csupán veszélyforrást jelent a kanyarodó előzési zóna, és előre látta, hogy fog történni nagy baleset az első kanyarban. Így is lett, Romain Grosjean a pénteki első szabadedzésen, Marcus Ericsson pedig a versenyen vágódott ki a pályáról ott, az ok pedig mindkét esetben ugyanaz volt: nem sikerült idejében lecsukni a hátsó szárnyat, amelynek így nem volt meg a leszorítóereje.


Tekintve, hogy a DRS bevezetése után éppen az FIA szüntette be a szárny szabad használatát az edzéseken a megpördülések és balesetek miatt, adódik a kérdés, megérte-e most visszakanyarodni, s megnyitni az ajtót az újabb bukások előtt. Charlie Whiting, az FIA versenyigazgatója nem bánta meg, hogy ezúttal szokatlant húztak. „A versenyzők döntése volt, hogy nyitják-e a szárnyat, épp úgy, ahogyan minden más döntést is nekik kell meghozniuk a pilótafülkében” – érvelt a brit szakember.


Mint mondta, a versenyző bármikor lecsukhatta a szárnyát, ha annak használatát túl veszélyesnek érezte, vagyis csakis rajta múlt, mekkora kockázatot hajlandó vállalni. Ez pedig szerinte csak növelte a vezetés nehézségét. „Ez pont ugyanolyan volt, mint amikor egy autó kihívások elé állítja a versenyzőjét. Ha valaki padlógázzal akar venni egy kanyart, de nem sikerül, akkor is megpördül” – mutatott rá.


Az pedig már más lapra tartozik, hogy az új zónának az eredeti célját, vagyis az autók egymáshoz közel tartását nem feltétlenül sikerült elérnie…




Marcus Ericsson balesete (fotó: Formula1/Twitter) Marcus Ericsson balesete (fotó: Formula1/Twitter)


Ami a DRS-es baleseteket illeti, azokban az érintettek elmondása szerint az is nagyban közrejátszott, hogy az első kanyar előtt huplis volt a pálya. Grosjean és Ericsson is azt nyilatkozta, azért nem tudta lecsukni időben a szárnyát, mert az ujja a rázkódástól lecsúszott a gombról. A svéd föl is vetette, legközelebb talán nagyobb gombokra lesz szükségük a kormány mögött.


A bukkanók mindazonáltal többek számára problémát jelentettek. Silverstone-t a MotoGP kérésére idén azért aszfaltozták teljes egészében újra, hogy az a kétkerekűek számára kedvezőbb, simább és egyenletesebb legyen. Ehhez képest Lewis Hamilton a 100 éves Nordschleiféhez hasonlította a felületét, és kijelentette: „Ez a legbuckásabb pálya, amin valaha versenyeztem.”


Whiting ebben ugyanakkor nem látott problémát, miután a versenyzők pénteki eligazításán a brit címvédő már nem emelt szót a pálya állapota ellen – még akkor sem, amikor csapattársa, Valtteri Bottas fölvetette a témát.


Az FIA emellett annak kapcsán sem aggódott igazán, hogy a vasárnapi versenyen kis híján történt még egy baleset – boxutca kijáratánál. A rajtot követően Sergio Pérez csúszott át a kivezető úton, éppen a boxból rajtoló Szergej Szirotkin előtt, akinek ki kellett kerülnie őt, hogy ne történjen frontális ütközés. Whiting erről csak annyit mondott: „Sok mindent nem tehetünk. Ez egy szokatlan eset volt, amit senki nem láthatott előre. Nem gyakran rajtolnak autók a boxutcából, ilyesmi pedig bármikor megtörténhet. De jövőre ez is rajta lesz a listámon.”