Lehet, hogy a Mercedes a Franciaországban bemutatott új motorjával sikeresen javított az időmérős teljesítményén, ám hiába az új „partimóddal” azóta megszerzett három pole pozíciójuk, abból csupán egyet tudtak győzelemre váltani, amiben kulcsszerepe volt a gyenge rajtjaiknak. Ausztriában és Nagy-Britanniában is a pole-szerzőjük ragadt be látványosan. Spielbergben Valtteri Bottas még a saját csapattársa ölébe lökte ezzel a vezető pozíciót, Silverstone-ban Lewis Hamilton viszont nemcsak Sebastian Vettel előtt nyitotta meg ezzel az ajtót, de emiatt keveredett aztán balesetbe is Kimi Räikkönennel, ami miatt a mezőny legvégére csúszott vissza.
A Mercedes vasárnap már előre félt a rajttól, mivel jól tudta, hogy a Ferrari Kanada óta ezen a téren egyszerűen jobb nála. Kétszer, Franciaországban és Ausztriában ugyan a puhább gumitípus is besegített a vörös autóknak, ők ezt figyelembe véve is ki tudták számolni, hogy az első métereken Sebastian Vettelék a jobbak.
Hogy az elszúrt rajtok milyen láncreakciót indíthatnak be, azt az előző versenyek remekül prezentálták. Az ausztriai gumigondok arra világítottak rá, mennyivel nehezebb az ember élete, ha forgalomba kerülve kell beosztania az abroncsait, valamint hogy ez mennyire megkötheti a csapatok kezét a taktikázás terén is; Silverstone pedig arra, hogy a beragadás balesetveszélyt is jelent.
Mindezek után nem csoda, hogy a Mercedesnél megkongatták a vészharangot: sürgősen javítani kell a rajtokon! „Mindkét autójukkal jobban rajtolnak, mint mi. És ennek technikai háttere van” – ismerte el az elmúlt hetek tendenciái kapcsán az egyik Mercedes-mérnök. Toto Wolff csapatfőnök pedig a konkrét technikai tényezőket is sorolta: „Motorteljesítmény, kuplung, kezelhetőség, a versenyző kezelési módja.”
Andrew Shovlin, a Mercedes vezető versenymérnöke szerint Hamilton silverstone-i lendületvesztésének egyszerű oka volt: „Túlpörögtek a kerekek, a rajtrácson pedig kisebb volt a tapadás, mint amire számítottunk” – magyarázta futamelemző videójukban. „Silverstone-ban a rajtrácson gyakorolhatjuk a rajtokat, és ezt meg is tettük a hétvégén. Valamiért azonban a versenyen nem olyan volt a helyzet, mint amilyenre számítottunk. És mihelyst túlpörögnek a kerekeid, máris veszítesz a gyorsulásnál. Ezzel elég gyorsan pozíciókat buktunk.”
A probléma és a magyarázat is ismerősen cseng. „Az ok az volt, hogy nem volt elég tapadás, a kerekeim pedig kipörögtek” – mondta még a silverstone-i hétvége elején Bottas a saját elszúrt ausztriai rajtjáról. További hasonlóság, hogy a finn szintén az előkészületekben találta meg a magyarázatot: szerinte a legnagyobb probléma az volt, hogy a spielbergi hétvége folyamán ő végig csak az ultralágy gumin gyakorolta a rajtot, miközben az időmérőn úgy döntöttek, hogy inkább az eggyel keményebb típust teszik fel a vasárnapi rajthoz. „A különbség nagyobb volt, mint amire számítottunk” – magyarázta Bottas.
Ezt érzékelve a felvezető kör után még próbált kicsit korrigálni az éles rajtnál, ám hiába. „Egy kicsit tovább engedtem a kuplungot, mert ha pontosan úgy csináltam volna, ahogyan kiszámítottuk, akkor még ennél is rosszabb lett volna a tapadás.”
A történtek és a magyarázatok azt sugallják, a Mercedes legnagyobb problémáját az jelenti, hogy képtelenek kiegyensúlyozottan, megbízhatóan jól rajtolni. Ezt támasztja alá, hogy a két rontott rajtjuk mellé jutott azért két jónak mondható is: Ausztriában Hamiltoné, Angliában Bottasé. A fejtörést tehát vélhetően a rajtszisztémájuk szűk „működési tartománya”, érzékenysége okozhatja.
Shovlin mindenesetre érzi a helyzet komolyságát, és azonnali reakciót ígért. „Ezen a héten nagyon sokat fogunk dolgozni, hogy megértsük ennek az okát. Jól tudjuk, hogy ha megszerezzük a pole-t, muszáj ugyanolyan jól eljönnünk a rajtnál, mint a Ferrarik. Hockenheimben ezen leszünk” – bocsátotta előre.