Musorujsag
Élő Eredmények

A döntésképtelenség a McLaren betegsége?

A döntésképtelenség a McLaren betegsége?

Autosport
Nehezen manőverezhető, vízfejű csapattá vált a McLaren ügyvezető igazgatója szerint, és ezért képtelen egyről a kettőre jutni. Előrebocsátotta, külső segítségre is szükségük lesz.

Már Ron Dennis idejében gyakran érte olyan kritika a McLarent, hogy túlságosan bonyolult a csapatstruktúrája, melyben elvesznek a konkrét szerepek és a felelősség. E folyamat főleg Martin Whitmarsh vezetése alatt tetőzött, aki kimondottan hitte, hogy e struktúra vezethet sikerre. Éric Boullier versenyigazgatóvá történt kinevezése után elmondása szerint ezt a rendszert igyekezett leegyszerűsíteni és működőképessé tenni.

Zak Brown ügyvezető igazgató szavaiból viszont az derül ki, hogy ez nem sikerült, sőt. Az amerikai úgy véli, a mostani kudarcuk is a nem megfelelő csapatszerkezet következménye, melyben továbbra is bizottságok és szakértői csoportok hoznak döntéseket, teljesen ellehetetlenítve az egyéneket. „A struktúra nem teszi lehetővé bizonyos személyek számára, hogy annyi felelősséget vállaljanak, amennyi szerintem helyénvaló lenne. Emiatt nincs módjukban kellő gyorsasággal meghozni a döntéseket. Ha egy bizottság hoz döntéseket, annak meghatározott ideje van, de szerintem vannak helyzetek, amikor inkább az egyéneknek kellene dönteniük” – nyilatkozta Brown az Autosportnak.

Mint előrebocsátotta, a helyzet megváltoztatásához jó eséllyel kívülről is szerződtetni fognak embereket az átszervezések során. „Vannak helyzetek, amikor az egész döntéshozatali folyamatunk megreked. Ezen mindenképpen változtatnunk kell, és szerintem a legnagyobb problémánk eddig a struktúránk és a szervezeti modellünk volt. A csapatnál viszont remek tehetségek vannak, akik ebben a közegben nem tudnak érvényesülni, pedig ki kéne őket használni. Emellett külsősöket is hozhatunk, akik a szakértelmükkel segíthetnek egy új, gyorsabb szervezet létrehozásában.”

Zak Brown (fotó: XPB) Zak Brown (fotó: XPB)

E folyamatot Boullier távozásával most már neki kell levezényelnie, és mostantól minden további lépésért neki kell vállalnia a felelősséget is. „Az én feladatom az F1-es csapat irányításával, hogy egységes szervezetté alakítsam a gárdát, hogy irányt mutassak neki, hogy olyan vezetőséget állítsak az élére, amely képes visszakormányozni a McLaren, ahová mindenki szerint való.”

Túl nagy eredményeket eddig ő sem tud felmutatni. Csapata idei gyengélkedése pedig már az elmúlt éveiket, de az előző szezont is teljesen más fényben tünteti fel. A McLarennél 2015 óta úgy vélték, hogy a hanyatlás okát a Honda jelenti. Ennek következményeképpen Brown egyik első intézkedése a csapat élén az volt, hogy elindította a szakítás folyamatát. Most viszont kiderült, hiába dobták ki a ballasztot, a hajójukba továbbra is folyik be a víz.

Brown ettől függetlenül hangsúlyozta: talán ráébredtek már bizonyos hibáikra, a Hondával való bánásmódjukat nem vizsgálták felül, és továbbra sincs bennük megbánás. „Nem, a Honda-kapcsolat szóba sem került. Jelenleg csakis magunkkal foglalkozunk, be kell azonosítanunk azokat a hibákat, amiket elkövettünk a múltban, tanulnunk kell belőlük, és el kell kerülnünk a megismétlésüket. A múltba viszont nem tekintünk, nem érdekel minket, mit hogyan kellett, lehetett volna másképpen csinálnunk” – jelentette ki.

Éric Boullier és Zak Brown (Fotó: XPB) Éric Boullier és Zak Brown (Fotó: XPB)

Pedig lehet, hogy lenne min gondolkodniuk. Brown Boullier távozása után azt nyilatkozta, a csapat egy másik problémája az elmúlt években az volt, hogy folyamatosan váltogatták a vezetőket és a struktúrákat, és kapkodva váltottak irányt. Ehhez képest eddig az ő munkásságát is ez a szemléletmód jellemezte leginkább.

A Hondát például már az ő vezetésével penderítették ki, s ezzel együtt hűbelebalázs módjára mondtak le az addig fontosnak tartott gyári háttértámogatásról is, csak azért, mert nem látták a saját hibáikat. Ők a szakítást a sorsfordulat feltételének tekintették, csakhogy a várt a fordulat elmaradt, és idén azzal kellett szembesülniük, hogy a Renault-val semmivel sem jutottak előrébb ahhoz képest, mint ahol most a Hondával tarthatnának. De legalább gyári csapatból egyszerű klienscsapattá váltak… A Red Bull pedig eközben két kézzel nyúlt azért a lehetőségért, amiről ők ilyen könnyelműen lemondtak.

Talán hibás a csapatstruktúra, talán nehézkes a döntéshozatali folyamat, de ennek tükrében indokoltnak tűnik a McLaren sorsa kapcsán érzett bizonytalanság is. Mi a garancia arra, hogy a mostani megújulás a jó irány, és nem csak egy újabb rossz döntés a sorban? Brown mostantól már nem hibázhat, feladata pedig nemcsak az átszervezés lesz, de e kétségeket is el kell oszlatnia, mert a patinás gárda csakis így nyerheti vissza a hitelét.

180713 időtábla WTCR szlovak BMmel

Borítókép: Mansour Ojjeh, Jonathan Neale és Zak Brown (fotó: XPB)

További tartalmak