Musorujsag
Élő Eredmények

Charlie Whiting exkluzív

Charlie Whiting exkluzív

Szujó Zoltán
Magyarországon, a Hungaroringen járt Charlie Whiting, hogy felmérje a pálya alkalmas-e a 33. Magyar Nagydíj megrendezésére. Az FIA versenyigazgatója a szokottnál is közlékenyebb volt a Boxutca stábjával és egy jót beszélgettünk a Forma-1- aktuális kérdéseiről.

Szujó Zoltán: Charlie, köszöntjük Magyarországon. Készen áll a Hungaroring a 33. Magyar Nagydíj megrendezésére?
Charlie Whiting: Már majdnem. A pálya nagyszerű állapotban van, mint mindig, úgyhogy csak néhány apró változtatást kellett közelebbről megnéznünk, amelyek a tavalyi verseny óta történtek.

Akkor a boxutca felülete is rendben van…
Igen, működőképesnek tűnik az a módszer, amellyel a pit lane tapadását szeretnénk javítani. Egy kis felületen próbáltuk ki, és meghozta a kívánt hatást, úgyhogy a nagydíjra rendben lesz.

Motor Racing - Formula One World Championship - Hungarian Grand Prix - Practice Day - Budapest, Hungary

Sokat beszélnek mostanság a Forma-1 büntetési rendszeréről. Hasonló ütközések történtek Le Castellet-ben és Silverstone-ban is, egy Ferrari és egy Mercedes között. Mégis, egyszer 5, máskor pedig 10 másodperces büntetéseket osztottak ki. Néhány pilóta, például Kimi Räikkönen elég éles kritikát fogalmazott meg, azt mondta, hogy nem következetesek a büntetések. Ha jól tudom, dolgoznak egy olyan rendszeren, amelynek segítségével még következetesebben tudnak majd büntetni.
Igen, így van. Néhány éve dolgozunk már azon, hogy a versenyfelügyelők rendelkezésére bocsássunk egy olyan segítséget, amelynek használatával gyorsan vissza tudnak nézni egy adott esethez nagyon hasonló szituációkat. Néhány futammal ezelőtt ezt meg is mutattam pár újságírónak… De visszatérve az ön által is említett konkrét szituációkhoz: fontos tudni, hogy két helyzet a legritkább esetben hasonlít teljesen egymásra. Első pillantásra persze gondolhatja azt az ember, hogy ezek egyforma ütközések voltak, mármint a Vettel-Bottas, és a Kimi-Lewis ütközés, de nem voltak azok. Hasonlítottak egymásra, de nem voltak teljesen egyformák, ezért a versenybíráknak másképpen kellett megvizsgálniuk. Amikor Kimi esetében döntöttek, persze talán beugrott nekik, hogy Vettel franciaországi büntetését sokan túl enyhének tartották, ezért jártak el szigorúbban. Ezek a dolgok egymásra épülnek, egymásból következnek.

XPB_945022_HiRes

Csak, hogy a nézőink számára világos legyen: amikor a versenyfelügyelők megvizsgálnak egy-egy ütközést, akkor figyelembe veszik, hogy a szenvedő fél számára milyen következményekkel járt a baleset?
A versenybíráknak nem szabad vizsgálniuk a következményeket. Persze borzasztóan nehéz figyelmen kívül hagyni ezeket, mert végsősoron ők is érző, emberi lények, ennek ellenére arra kérjük őket, hogy ne foglalkozzanak egy-egy ütközés következményeivel. Ha egy pilóta saját hibájából koccan, amely miatt mondjuk ki kell állnia új első szárnyért, sokan gondolhatják, hogy az már elegendő büntetés számára, de nem szabad elindulnunk ezen az úton. Hamarosan rendelkezésünkre áll az a technikai háttér, amelynek segítségével pontosan meg tudjuk mondani, hogy valakit miért büntettünk meg egy korábbi futamon 5 másodpercre, és egy másik hétvégén miért kerülte el a büntetést. Hadd hozzak erre egy nagyon jó példát, méghozzá Vettel ausztriai büntetését az időmérő edzés után. Vettel feltartotta Carlos Sainzot, de ez Carlosnak már nem osztott, nem szorzott, hiszen megvolt az ideje, amellyel bejutott a Q3-ba. Ez alapján tehát Vettelt nem is kellett volna megrónunk. Viszont, ha a következő hétvégén minden ugyanígy történik, csak éppen Carlos nem jut be a Q3-ba a feltartás miatt, na, akkor mi van? Ez egy elég fogós kérdés, ezért vitázunk sokat erről mostanában.

Motor Racing - Formula One World Championship - German Grand Prix - Practice Day - Hockenheim, Germany

Folytassuk egy másik témával, méghozzá a DRS-zónával. Idén már nem először, Silverstone-ban is 3 zónát jelöltek ki, ugyanakkor egészen különleges módon az egyik az 1-es, 2-es kanyarkombináción vezetett át. A hétvége során két hasonló baleset is történt ott, előbb Romain Grosjeannal, majd Marcus Ericssonnal. A DRS-záró gombról lecsúszó ujjakról lehetett hallani. Tervezik ennek a felülvizsgálatát?
Ez egy érdekes kérdés… Először is, azt a zónát azért jelöltük ki, hogy a következő DRS-szakaszon segítsük a pilótákat, méghozzá úgy, hogy az üldözők egy kicsit közelebb tudjanak maradni az előttük lévőkhöz. Őszinte leszek: szerintem nem működött túlságosan jól. Viszont a balesetek egyértelműen pilótahiba miatt történtek és nem a nyitott DRS miatt. A versenyzők hibáztak. Ha visszagondolok azokra az időkre, mikor Spában még nem fért el padlógázon az Eau Rouge, bizony Jacques Villeneuve is esett ott legalább egyszer… pontosan emlékszem: azért, mert megpróbálta padlógázon megcsinálni a kanyart. Az tehát az ő választása volt. Hasonló a helyzet a DRS-sel is: a pilóták úgy vélték, hogy meg tudják oldani nyitott hátsó szárnnyal. Ez az ő választásuk volt. De hangsúlyozom, a gyakorlatban nem működött túl jól, úgyhogy szerintem jövőre nem fogjuk erőltetni.

Motor Racing - Formula One World Championship - British Grand Prix - Race Day - Silverstone, England

Még egy kérdés a néhány héttel ezelőtti Brit Nagydíjjal kapcsolatban. Elég ijesztő volt látni, ahogyan a rajt után Sergio Perez keresztülcsúszik a boxutca kijáratán, miközben szemből érkeztek a pit lane-ről induló Williamsek. Egy ilyen szituációt megvizsgálnak közelebbről? Ez elég veszélyesnek tűnt…
Ez egy ijesztő megpördülés volt. Ilyesmit korábban még nem láttam. Ha megvizsgáljuk a pályákat, számos olyat találunk, ahol a boxutca kijárata párhuzamosan fut a rajt-célegyenessel. Ez egy általános megoldás. Ebben az esetben az történt, ami általában szokott: négy-öt, egymástól független esemény kellett ahhoz, hogy kialakuljon ez a szituáció. Kellemetlen következményei is lehettek volna… Valószínűleg megoldást kell találnunk arra, hogy miként tudjuk figyelmeztetni a boxból kihajtó versenyzőket a vészhelyzetre, mondjuk arra, hogy éppen ott csúszik keresztbe egy autó. Biztosan meg kell vizsgálnunk.

Motor Racing - Formula One World Championship - British Grand Prix - Race Day - Silverstone, England

Charlie, lassan elérünk az idei szezon félidejéhez, hogy tetszik Önnek a 2018-as év? Izgalmas versenyeink vannak, a Mercedes és a Ferrari nagyot csatázik. Milyennek látja ezt onnan a versenyirányításból?
Fantasztikus az idény. Szenzációs versenyzői teljesítményeket látunk, és a három élcsapat sokkal közelebb van egymáshoz, mint korábban. Többen is tudtak már futamot nyerni, ami nagyon jó. Érdekes lesz látni, hogy miként változnak az erőviszonyok, hiszen vannak pályák, amelyek az egyik autónak jobban fekszenek, mint a másiknak. Izgalmas szezonunk van. Annak azért még örülnék, ha a legjobb három csapat és a többi istálló között kisebb lenne a különbség, mert ott mintha nagyobb lenne a differencia, mint korábban.

Ennek mi is örülnénk… Charlie, köszönjük szépen!

További tartalmak