Musorujsag
Élő Eredmények

Új Ferrari-trükkről pletykálnak; Hamilton szerint gyanús a javulás

Új Ferrari-trükkről pletykálnak; Hamilton szerint gyanús a javulás

RaceFans, Sky Sports, Nico Rosberg/YouTube, Autosport, Crash
Egyre jobban bosszantja Lewis Hamiltont a Ferrari pénteki „sumákolása”, és gyanúsnak találja a motorjuk – mások számára is meglepő – hirtelen javulását. Egy trükk állhat a háttérben!

A hockenheimi pénteki szabadedzéseken egy Ferrari sem tudott a legjobb háromba kerülni – ám ez idén kicsit sem meglepő. Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen jellemzően gyengébben teljesít a nyitónapon, hogy aztán szombatra magára találjon, és jelentős javulással esélyessé lépjen elő az időmérő edzésen.

Németországban Vettel 2 tizedes hátrányban volt egy körön Max Verstappennel és Lewis Hamiltonnal szemben, ám a hosszú etapokon már annál versenyképesebbnek bizonyult. Attól függően, hogyan értelmezzük a kettejük által megtett körök számának különbségét, a német vagy előnyben volt, vagy legalább azonos szinten állt versenytempó tekintetében Hamiltonnal. Bár ő maga azzal magyarázta az egykörös hátrányukat, hogy az autója még nem volt tökéletes, és nem is futott még sok kört az ultralágy keveréken, Hamilton szerint Vettelék nemes egyszerűséggel csak altatnak, ahogy mostanság mindig.

„A Ferrari minden pénteken altat. Gyorsak voltak most is, és gyorsabbak lesznek szombaton – hacsak nem húz elő hirtelen valahonnan mindenki egy kis időt” – állapította meg a brit, aki a Ferrari tendenciózus „sumákolása” kapcsán korábban még annak ötletét is felvetette, hogy péntekenként ne lehessen eltérő üzemanyag-mennyiséggel körözni.

Lewis Hamilton (fotó: XPB) Lewis Hamilton (fotó: XPB)

Most azonban úgy sejti, a háttérben a motor állhat, és az, ahogyan feltekerik az éles versenyekre. Silverstone-ban Toto Wolff és Christian Horner is megállapította, már a Ferrarié a legerősebb erőforrás, amit a partnercsapatai, a Haas és a Sauber látványosan feljavult teljesítménye is megerősít. „Gyorsak voltak az egyenesekben, amit érdekesnek találok, mert nincs új motorjuk, de hirtelen mégis több lóerő áll a rendelkezésükre. Érdekes lesz megfigyelni, hogy az időmérőn is így lesz-e” – mondta Hamilton.

A Renault-s Carlos Sainznak is feltűnt a ferraris ellenfeleik előrelépése. „Amíg nem vetjük be az idei második motorfejlesztésünket – ami később érkezik csak –, minden lehetőséget meg kell ragadnunk, mert pillanatnyilag nagyon gyorsak! Hihetetlenül gyorsak! A lassabb pályákon más lesz ugyan a helyzet, de résen kell lennünk, mert a Haas és a Sauber rendkívül versenyképes” – aggódott a spanyol.

Ami az új Ferrari-motort illeti, az Kanadában debütált, ám a hockenheimi hétvégére valamennyi ferraris csapat új MGU-K-t kapott, a gyári gárda két autójában pedig a központi elektronikát is cserélték.

Egy okos ERS-trükk áll a háttérben?

E nagy előrelépés aligha a véletlen műve. Boxutcai pletykák szerint a kulcsot egy technikai trükk jelenti, amely révén a Ferrari erőforrásai tulajdonképpen ingyen jutnak extra teljesítménylökethez.

Silverstone-ban a GPS-adatokból egyértelmű kép rajzolódott ki: a Ferrarik mindig az egyenesek végén tettek szert előnyre a kanyarokban egyébként gyorsabb Mercedesekkel szemben. Mindez azt sugallja, hogy hatékonyabb az egyenesek ezen szakaszában főszerephez jutó ERS-ük. A pletykák szerint a trükkös megoldásukat is ezen a területen kell keresni.

A silverstone-i hétvégéről videoblogot készítő Nico Rosberg beszélt először nyíltabban e boxutcai szóbeszédről, s mondott el részleteket a Ferrari-módszer technikai hátteréről. Kiemelte, megbízható szakértői forrástól kapta az információkat – múltját ismerve nem csodálkoznánk, ha Hamilton is ugyanezen forrásra alapozná a véleményét… „Elérik, hogy a turbón keresztül nagyobb nyomást vezetnek a motorba. Az extra nyomással jobban fel tudják tölteni az akkumulátort. Ezt az energiát aztán minden körben használhatják, folyamatosan. Az elektromotortól ezzel összességében nagyobb teljesítményre tesznek szert, és ez hatalmas előnyt jelent számukra. Ezért is annyira erősek mostanság” – magyarázta a német világbajnok, kiemelve, hogy az energiatöbbletet tulajdonképpen szabadon, a korlátozásokat kikerülve nyerik, de a szabályok adta kereteken belül.

Fotó: XPB Fotó: XPB

Az általa említett kiskaput az jelenti, hogy miközben az MGU-K-val körönként 2 Megajoule energiát lehet maximálisan visszanyerni, az energiatárolóból az MGU-K-n keresztül 4 Megajoule energiát lehet lehívni. A különbséget az energia-visszanyerés terén korlátlanul használható MGU-H-val lehet kitölteni, amely szabadon töltheti fel az akkumulátort. A Ferrari a vélekedés szerint ezt az utat tette hatékonyabbá a Rosberg által említett kerülőúttal.

Miután az energiahasználatot körönként 160 lóerőben maximálták, mindez az összteljesítményt tekintve nem jelenthet valódi többletet, de a hatékonyságot növeli, és ez azon pályákon a legnagyobb előny, amelyeken az MGU-K-s energia-visszanyerés a kevés féktáv miatt problémás, és nehezen érhető el a szabályok által megszabott plafon. Például Silverstone-ban.

Hogy a Ferrari-trükknek van-e köze a Mercedes által Bakuban indított korábbi ERS-ügyhöz, melynek során az FIA hosszas és bonyolult vizsgálatot folytatott le, az nem egyértelmű. Tény viszont, hogy a fegyverkezési verseny javában zajlik, és ebben a Ferrari egyre erősebbnek tűnik. A renault-s Cyril Abiteboul ennek kapcsán megállapította, a Ferrari számára a fejlesztésben komoly fegyvertény, hogy szorosabbra fűzte kapcsolatát a Haasszal és a Sauberrel. „A dominanciára, a győzelemre törnek. Idén a legnagyobb változás, hogy ezek a csapatok nem csak kliensek számukra, hanem ezek nagyra törő partneri kapcsolatok, amiket tesztelésre és a fejlesztés felgyorsítására használnak” – mondta a Sky Sportsnak, azt is megemlítve, hogy a rivális csapatok folyamatosan e-maileznek az FIA-val bizonyos megoldások és szabályviták ügyében.

Talán Hamilton is e trükközésekre utalt a pénteki kijelentéseivel, ám amikor erről kérdezték, ő inkább jelezte, nem bonyolódna bele ebbe az ügybe. „A többiek érdekes dolgokat csinálnak. Minket viszont nem téríthet el, hogy mit csinálnak mások. Mi csak annyit tehetünk, hogy próbáljuk a legjobbunkat nyújtani, erre összpontosítunk. Igyekszünk tökéletesek lenni a gumik megértése, a gumik hőmérséklete és minden ilyen tényező terén, és próbálunk tökéletes rajtokat venni. Reméljük, ez elég lesz.”

180718 NemetGP idotabla

Borítókép: Kimi Räikkönen és Sebastian Vettel (fotó: XPB)

További tartalmak