Szujó Zoltán - Óóóó, azok a Forma-1-es (gumi)szabályok!

Ha ez az egész mondjuk Stoffel Vandoorne-nal történik a 13. helyen, elintéztük volna egy kézlegyintéssel - ha egyáltalán észrevesszük... Így azonban értetlenkedünk, vitázunk, veszekszünk, sőt, sokan (szimpátiától függően persze) egyenesen csalást kiáltunk. Előrebocsátom: nem fogok igazságot tenni, ha valaki ezt várja, ne is olvasson tovább! Szujó Zoltán

Aki nézte a vasárnapi Német Nagydíjat, tudja, miről beszélek. Hamilton a futam 53. körében elindult a boxba, majd az utolsó utáni pillanatban meggondolta magát, és a boxutca bejáratából visszament a pályára - fehér záróvonalon, füvön, tökön-paszulyon keresztül.

Az elsőre látszott, hogy ez így - finoman szólva - nem volt teljesen szabályos... nincs mit tennünk, fel kell ütnünk a szabálykönyvet. Meg is érkeztünk az első buktatóhoz: na jó, de mégis melyiket?
A Forma-1 hivatalos sportszabályzatát? Az FIA Nemzetközi Sportkódexét? Elárulom: egyikben sincs szó ilyesmiről. Még lejjebb kell ásnunk, egészen a már említett sportkódex "L" mellékletének 4. fejezetének 4d cikkelyéig. Bosszankodva felsóhajtunk, hogy "na végre!", és már olvassuk is:

"Ha nincs vis maior (amelyet a Sportfelügyelők elfogadnak annak), a boxutcába befelé menet egyik irányból sem szabad keresztezni a pályát a boxutca bejáratától elválasztó fehér vonalat."

Motor Racing - Formula One World Championship - German Grand Prix - Practice Day - Hockenheim, Germany Szabályon innen, pályán túl



"Tisza sor", gondoljuk, keressük meg az ehhez tartozó büntetési tételt! Keresnénk, de semmit nem találunk. Egy újabb probléma, és ez sajnos általánosságban jellemző a Forma-1-re: számos kihágást, szabálytalanságot tartalmaznak a szabálykönyvek, de sok esetben - mint a mostaniban is - nincs feketén-fehéren leírva, hogy melyiket mivel kell szankcionálni.

Mennyivel egyszerűbb a futballszurkolók élete! Buktatás a 16-oson belül? Büntető! Belülvédekezés a kézilabdameccsen? Hetes! Verőhiba a díjugratáson? X másodperc büntetés!

Itt bezzeg... tudjuk, hogy miből lehet válogatni (figyelmeztetés, 5 mp, 10 mp, stop-and-go, ad abszurdum kizárás), de minden szituációt külön-külön vizsgál meg a sportfelügyelői csapat.

Motor Racing - Formula One World Championship - European Grand Prix - Qualifying Day - Baku, Azerbaijan Bűnös!? Bűnhődött!



A vasárnapi eset kapcsán többen előhozták a 2016-os bakui versenyt, amikor Raikkönen hasonló szabálytalanságért 5 másodperces időbüntetést kapott. "Azt ne vegyük alapul" - mondja erre Charlie Whiting magabiztosan mosolyogva. "Akkor a versenyre készített hivatalos jegyzetben (Event Notes by the Race Director) is benne volt, hogy az a boxutca-bejárat különösen veszélyesnek minősül." A mostaniban csak az áll, hogy a boxbejáratnál lévő bóját jobbról kell kerülni. Végülis Hamilton megkerülte, csak aztán mégsem ment be a boxba...

Szépen vagyunk. Mostanra már semmit sem értünk.

A Forma-1 egy különösen összetett játék. Itt nem egy labdát kergetnek 22-en, hanem többmillió dolláros, a mérnöki tudás legjavát felvonultató gépekkel versenyeznek, hosszú kanyargós pályákon, néha 360-nal száguldva. Itt nem testek feszülnek egymásnak, hanem autók, és bár a fizika ugyanúgy működik a Hungaroringen is, mint az Üllői úton, előbbi helyszínen mégis több veszély leselkedik a résztvevőkre. És az is igaz, hogy minden eset más és más. Egy szándékos koccanás után akár mindkét pilóta simán tovább megy, viszont egy véletlenül becsúszó vezetői hiba tragikus következményekkel járhat.

XPB_946909_HiRes Nem minden dőlhet itt el...



A megoldás talán az lehetne, hogy a vasárnapihoz hasonló szabálytalanságot minden alkalommal egyformán büntetik. Egyformán szigorúan persze, hiszen ha egy versenyző olcsón megúszná, a mérnökök három hétvége alatt kitalálnák, miként építsék be a stratégiájukba a füvön való átvágást (már hallom is a mérnöki utasítást: "Cross the grass, cross the grass!).

A Forma-1 az összes többi sportágnál gyorsabban változik, ahogyan a mérnökök (végsősoron az egész emberiség) tudása is folyamatosan gyarapszik. Ezt a szinte követhetetlenül gyors feljődést próbálják meg követni a havonta módosított, továbbfejlesztett szabálykönyvvel, a hetente kiadott technikai direktívákkal, meg a versenyhétvégékre készített, speciális jegyzetekkel.

Motor Racing - Formula One World Championship - German Grand Prix - Race Day - Hockenheim, Germany A kockás zászló lengett, a bírák bíráltak és eredményt hirdettek - persze csak az ünnepélyes eredményhirdetés után...



Viszont az is tény, hogy a vasárnapihoz hasonló esetek hosszú távon ártanak a sportágnak. A szurkolók joggal érzik úgy, hogy egyes csapatokkal és pilótákkal elnézőbbek, másokkal pedig szigorúbbak a versenybírák, így végül nem a pályán, hanem a felügyelői szobában dől el a bajnoki cím sorsa.

Ennél rosszabb pedig aligha történhet a Forma-1-gyel.