Mi változik, és mik a hatásai? Amit az új szárnyakról tudni kell!

2019-es már el is kezdődött: több F1-es csapat is a Hungaroringen teszteli a jövő évi előzést segítő első szárnyát. De mi változik, mit várhatunk az újítástól, és lehetnek-e káros mellékhatások is?

Nem csak a színe más: a 2019-es változat (alul) minden téren egyszerűbb (fotó: XPB)

A Magyar Nagydíjon újra bebizonyosodott, nem egyszerű a versenyzők élete, ha egy lassabb ellenfelük mögé kerülnek, és próbálnak előzési közelségbe kerülni hozzá. Hogy idén feltűnően sok a koccanásos eset a hasonló szituációkban, az részben ennek is köszönhető: a 2017-es aerodinamikai szabályok instabillá tették a gépeket a zavaros levegőben.


A legfőbb problémát az jelenti, hogy az autókról lelépő káros légáramlatok a versenygép mögött éppen ott egyesülnek, ahol a mögöttük haladó első szárnya található. Az tervezéséből adódóan ettől jelentősen veszít a hatékonyságából, a gép elején nincs elég leszorítóerő, így minél közelebb ér a másikhoz, annál instabilabbá válik – adott esetben pedig blokkoló kerekekkel csúszik bele ellenfelébe, mint tette azt Valtteri Bottas vasárnap.


Ross Brawn és mérnökcsapata már jó ideje dolgozik a probléma 2021-es teljes megoldásán, ám amíg nem vezetik be a gyökeresen átalakított kinézetű autókat, addig is próbálnak javítani a helyzeten, és 2019-től módosítottak az első szárnyak, a fékhűtések és a hátsó légterelők kialakítására vonatkozó szabályokon.




A Williams új szárnya (fotó: XPB) A Williams új szárnya (fotó: XPB)


A folyamatról nemrég a RaceFansnek Andy Green, a Force India technikai igazgatója beszélt részletesebben. „Az egész az F1 jelenleg is zajló elemzésével kezdődött, melyet az előzések 2021-es megkönnyítése céljából indítottak. Rájöttek, hogy minél jobban kifelé terelik a levegőt, annál jobb lesz az elöl haladó autó teljesítménye, de annál rosszabb a követőé. Erre az információra már korán szert tettek, és arra jutottak, hogy a problémát az első szárny okozza, amely kifelé tereli a levegőt. Elvégeztek pár előzetes elemzést, és megállapították, milyen hatása van ennek a hátul haladó autóra. Ez alapján hozták meg aztán az FIA-val a döntést, hogy 2019-re változtatnak a szabályokon, de ez része a 2021-es szabályoknak.”


Mivel hatását tekintve jelentős változásról van szó, a csapatok már most foglalkoznak a megújulással. A Hungaroringen rendezett kétnapos teszten több istálló, köztük a Force India és a Williams is bevetette új, a már a jövő évi szabályok szerint legyártott első szárnyát, mely szélesebb az idén használtnál, kialakítását tekintve pedig kevésbé összetett.


Mi változik?


Az új szárny méretét tekintve jelentősen eltér a 2018-as verziótól. Szélessége 1,8-ről 2 méterre nő, emellett „mélyebb” is, hiszen az első tengely középvonalától számítva 2,5 centiméterrel előrébb (120 helyett 122,5 centiméternél) kezdődik.


Fontos változás, hogy a szárny lapjainak kialakítása terén erősen megkötötték a mérnökök kezét. A fő lappal és a fékszárnyakkal együtt oldalanként maximum 5 részből állhat a légterelő, és a jelenlegi gyakorlattal ellentétben nem helyezhetők el rajta egymásra épített kiegészítő elemek, kisebb szárnyak, és semmi, ami fölösleges zavart kelthet a lelépő légáramlatokban.




A Force India új szárnya (fotó: XPB) Maximálisan öt elemből állhat az új szárny, a kiegészítő légterelők betiltva (fotó: XPB)


Emellett változik a véglezáró lapok formája is. Míg most ez a rész is több elemből tevődik össze, bevágásokkal, szárnyacskákkal látják el, akár lépcsőzetessé teszik az alsó részét (ld. Toro Rosso), jövőre mindez tilos lesz. A véglapok továbbá maximálisan 15 fokot zárhatnak be az autó középvonalával, ami azt jelenti, hogy a mostaninál kisebb mértékben irányíthatják a levegőt az első kerekek külső oldala felé.


De a szárny alatt is lesz változás: jövőre már csak maximum kettő függőleges irányú légterelő elemet lehet elhelyezni oldalanként a szárny alsó profilján.


Mire jó ez?


E változtatások mind egy célt szolgálnak: az előzés szempontjából kedvezőbb módon irányítják a légáramlatokat az autók körül, és megszüntetik azokat a fölösleges zavarokat, amiket jelenleg az aprólékos megoldásokkal keltenek.


Brawnék tanulmánya szerint az új kialakítással az első szárnynak összességében ugyan csökken a leszorítóereje (ezt a szárny kiszélesítésével és a mélységének növelésével próbálják kompenzálni), összességében stabilabban fog működni, mint a jelenlegi verziók. E hatás két módon fog megmutatkozni. Egyfelől csökken a különbség a tiszta levegőben haladó első, és a zavaros levegőben haladó hátsó autó leszorítóereje között, mivel a hátsó így már nem fog annyit veszíteni. Másfelől az új szárny eleve kisebb zavart kelt az autó hátsó részén, tehát a hátul haladónak nem is kell annyira turbulens levegőben autóznia, mint most.




Valtteri Bottas és Sebastian Vettel (fotó: XPB) Az új szárnnyal (elméletben) Sebastian Vettelnek is könnyebb dolga lett volna múlt vasárnap Valtteri Bottas ellen (fotó: XPB)


Miért tesztelnek már most?


A csapatok már megkezdték a 2019-es felkészülést, több istálló a nyári szünet után várhatóan le is fog állni a 2018-as versenygépe fejlesztésével, és áthelyezi a hangsúlyt az új idényre. Miután a hungaroringi teszt Abu-Dzabiig az utolsó lehetőség arra, hogy a pályán próbáljanak ki dolgokat, amiket a versenyhétvégéken nem lehet, több résztvevő nem akarta kihagyni ezt. A Force Indiánál az év legfontosabb tesztjeként jellemezték a mostanit.


„Azért tesztelünk pár elemet, hogy biztosra menjünk, jó irányba haladunk az autó szabálymódosítások miatti megváltoztatásával. Az első szárny mindennek a kulcsa, hiszen befolyásolja az autó további részének a kialakítását is, így ez a változás nagy lépést jelent. Szeretnénk biztosan jó irányba haladni a fejlesztéssel, és a magyarországi teszt ezt a célt szolgálja” – magyarázta Andy Green.




A Force India új szárnya (fotó: XPB) A leegyszerűsített szárnyvéglap (Fotó: XPB)


Williamses kollégája, Paddy Lowe hozzátette, az új szárnyakat nagydíjhétvégéken nem is próbálhatnák ki. „Vélhetően mindenki fog összevetéseket végezni a következő évi szabályok miatt. Ez az utolsó lehetőség bizonyos területeken, mivel péntekenként nem használhatod más szabályok szerint az autódat.”


A hungaroringi lehetőséggel persze így sem él mindenki. A Haas eleve távolmaradt a teszttől, mivel 2019-re még nem tudtak elemeket gyártani, és a Renault-nál is azt nyilatkozták, számukra túl korai még a mostani teszt. „Már vizsgáljuk a változásokat, a szélcsatornában próbálgatunk is elemeket, de attól még messze vagyunk, hogy le is gyártsunk egyet. Ezek a koncepciók még formálódnak, mégpedig elég gyorsan, szóval számunkra ez még korai” – mondta Nick Chester technikai igazgató.


Ronda és törik is – de mennyit ér?


A 2019-es szabályváltozásoknak nem örül minden résztvevő. Hivatalossá tételükkor több istálló is kétségeit fejezte ki, Bob Bell, a Renault általános technikai igazgatója például nincs meggyőződve arról, hogy Brawnék előzetes kutatásai teljesen alaposak és eléggé körültekintőek voltak. Szerinte emiatt nem is garantált a szárnyak jótékony hatása.


Az F1 ráadásul több szempontból is furcsa helyzetbe hozta magát. 2021-ben gyökeres szabályváltozások jönnek, ám most a csapatok 2019 előtt is komoly változtatásokra kényszerülnek. Emellett a sportág is körbe-körbe jár: 2009-ben hasonlóan széles és leegyszerűsített első szárnnyal próbáltak javítani az előzéshelyzeten, aztán 2014-ben azért változtattak, s tették keskenyebbé a légterelőket, mert az előzőek rondák voltak, 2017-ben pedig tovább akarták szépíteni az autókat, s ennek megfelelően módosítottak újra. Most, hogy megint nem lehet előzni, ismét másodlagossá vált az esztétikai szempont…


A 2009-es megújulásban az Előzési Munkacsoport tagjaként részt vevő Paddy Lowe attól tart, a királykategória megint elköveti a korábbi hibáját. „Akkoriban a munkacsoport a kevés rendelkezésre álló idő miatt nem foglalkozott bizonyos részletekkel. Az esztétikumra is kellett volna figyelmet fordítanunk, de ezt csak 2014-ben tettük meg. Sajnos úgy érzem, ezt a hibát megint elkövetjük. De ez csak esztétikai kérdés. Ha ez valóban olyan nagy probléma lett volna korábban, talán öt évnél gyorsabban is megoldottuk volna” – utalt a korábbi korrekciókra.




A 2009-es megújulás jó célt szolgált, a szemnek mégsem kedvezett... (fotó: XPB) A 2009-es megújulás jó célt szolgált, a szemnek mégsem kedvezett... (fotó: XPB)


Fontos-e vagy sem, Andy Green így is sajnálja, hogy csúnyábbak lesznek a szárnyak. „Nem vagyok rajongójuk egyáltalán” – ismerte el. Emellett kiemelte: lehet, hogy több lesz a csata az új légterelőkkel, de talán több lesz a szárnytörés is a szélesebb méretek miatt… „Egyfelől: ha letörnek, hajlamosak lesznek a sérülésekre. Másfelől nem is néznek ki jól. Láthattuk, mostanában mennyi szárnytörés volt. Jövőre még rosszabb lesz a helyzet. Emiatt jobban meg kell erősítenünk őket, ennél többet az ilyen szárnyakkal nem tehetünk.”


Green egyébként úgy véli, amilyen nagy hatással lehet az autók tervezésére a 2019 új szabálycsomag, annak előzésre gyakorolt hatása annyira kicsinek ígérkezik. „Szerintem ez túl nagy kompromisszumot jelent. Több időre lett volna szükség. De ha az elmélet helytálló, akkor egy apró lépést tehetünk a helyes irányba” – bocsátotta előre, hogy csodákra senki se számítson.


Egy mellékes előny


Hogy az új szárnyak mennyire lesznek hatékonyak az előzés szempontjából, azt – idei tesztek ide vagy oda – legkorábban 2019-ben fogjuk megtudni, amikor először használják őket éles helyzetben. A változtatásnak egy járulékos előnyét viszont már idén év végén és a télen meg fogják érezni a csapatok: az egyszerűbb szárny olcsóbb is lesz.


„Az első szárny gyártása jelentősen olcsóbbá válik” – erősítette meg Green. „Nyilván lesz ezen a téren is fejlődési lehetőség, talán kiskapuk is lesznek, amiket a csapatok meg fognak találni a szabály szövegében, és ezzel bonyolultabbá fognak válni. De összességében sokkal kevésbé lesznek bonyolultak az első szárnyak, és jelentősen csökkenni fog a tér a fejlesztésre is. Nagyon kis dolgokon változtathatsz, és azoknak is kis hatásuk lesz az autók teljesítményére. Ezzel a szárnyfejlesztés is olcsóbbá válik, kevesebb verzióra lesz szükség. A költségek szempontjából tehát ez egy jó dolog. Más pozitívumát viszont nem látom” – mondta a Force India szakembere.

Kapcsolódó tartalom