Brawn nem akar mesterséges megoldásokat

Bár szükség van néhány módosításra ahhoz, hogy a versenyek izgalmasabbak, a hétvégék pedig eseménydúsabbak legyenek, a Forma–1 nem veszítheti el saját magát, tehát nagyon óvatosnak kell lenni a szabályok megváltoztatásakor – jelentette ki a királykategória sportigazgatója, Ross Brawn.

Ross Brawn (Fotó: XPB)

A Liberty Media 2021-re tervezi a Forma–1 megújítását: a tervek között a motorszabály, az aerodinamikai előírások és a sportregulák megváltoztatása is szerepel. Az új előírások kidolgozásáért részben a Ross Brawn neve által fémjelzett szakértői csoport felel, melynek tagjai igyekeznek friss ötletekkel előállni, ugyanakkor tudják, nagyon óvatosnak kell lenniük.


„Akkor lehetünk sikeresek, ha megőrizzük a sportág integritását” – jelentette ki Brawn az F1 Fan Voice-nak nyilatkozva. „Ez rendkívül fontos, a sport minőségének a szempontjából is. Úgy kell növelnünk a szurkolói aktivitást, hogy közben megőrizzük a sportág lényegét” – hangsúlyozta.


Persze fölvetette, először meg kell határozni, mi is az, amit semmiképpen sem veszíthet el a Forma–1, hiszen a sportág lényegéhez tartozik. Gyorsan hozott is egy példát, mégpedig a futamok hosszát, amin ő nem változtatna, noha többször fölmerült, le kellene rövidíteni. „Rendben van, hogy a futamok másfél-két óra hosszúak. Mindig is hittem ebben, és a szurkolókkal folytatott kommunikáció során láttam, hogy egyet is értenek velem” – magyarázta.




Kimi Räikkönen a Mercedesek szorításában az ausztiai rajt után (fotó: XPB) Kimi Räikkönen a Mercedesek szorításában az ausztiai rajt után (fotó: XPB)


„Nézz meg egy focimeccset, az is több órás esemény. Egy ilyen jelentős sporteseménynek fontosnak kell lennie. Az F1-es futamok hossza szerintem teljesen rendben van. Szerintem egyszerűen izgalmasabb F1-es versenyekre van szükségünk” – jegyezte meg találóan.


Nemrég fölmerült, ismét változtatni kell a pontrendszeren (a zónát kiterjesztenék 15-20 fősre). Ezzel kapcsolatban Brawn leszögezte, fontos, hogy a sportág hosszabb távon kötelezze el magát egy megoldás mellett. „Jelenleg folynak az egyeztetések a pontrendszerről. Ez egy nagyon fontos döntés. Ha úgy határozunk, hogy végül megváltoztatjuk a pontrendszert, akkor annak vagy 10 évig maradnia kell, mert nem zavarhatjuk össze az embereket” – fogalmazott.


Elmondta, ő maga komolyabb mértékű egységesítést is ellenzi, hiszen a Forma–1-nek továbbra is az ember és a gép csodálatos küzdelmének kell maradnia. „Ez teszi egyedivé ezt a sportágat. A nagy versenyzőknek jó autókra van szükségük, de nem törvényszerűen a legjobbakra. Egy átlagos pilóta is kaphat remek autót. Ez része az F1 csodás dinamikájának, viszont mindent a megfelelő szinten kell tartania. Nem engedhetjük meg, hogy mindent a technológia irányítson, de szerintem az sem lenne helyes, ha az autók egyformák lennének” – mondta.




Fotó: XPB Fotó: XPB


Hangsúlyozta, a futamokat kereskedelmi és technikai változtatásokkal is jobbá lehet tenni. „A legfontosabb, hogy olyan autókat hozzunk létre, melyekkel jól lehet versenyezni. Ebben a pillanatban az autók nem tudnak jól küzdeni egymással. Voltak jó versenyeink a szezonban, mert történtek bizonyos események a futamokon. Beküldték a biztonsági autót, vagy történt egy baleset, és így összejött a mezőny, mások voltak a stratégiák, és hirtelen rengeteg akció történt. Én azt szeretném látni, hogy az autók azonos szinten vannak. Mert most nehéz versenyezni a másikkal. Az aerodinamika kulcsfontosságú, hogy az autók megfelelően követhessék egymást. A futam elején még sok az akció, aztán leülnek a dolgok, és ha nem történik valami rendkívüli, így is marad.”


„És ezen akarunk javítani. Ehhez hozzátartozik a csapatok fenntarthatósága is. Az, hogy megfelelőbb kereskedelmi alapokkal rendelkezzenek. Ha versenyképesebbé tesszük a csapatokat, akkor a mezőny is szorosabbá válik majd. Szeretnénk korlátozni az élcsapatok rendelkezésére álló pénzt és a forrásokat, mert így valamelyest visszafoghatjuk őket. A cél az, hogy az autókkal jól lehessen versenyezni és a mezőny szoros legyen. Nagyszerű versenyeink lehetnek a jövőben. De ezt úgy, hogy megőrizzük az integritásunkat. Nem akarjuk mesterséges megoldásokkal jobbá tenni a versenyeket. Maguktól is jobbak lehetnek” – zárta gondolatát a tapasztalt sportvezető.  




A kanadai rajt (Fotó: XPB) A kanadai rajt (Fotó: XPB)