Musorujsag
Élő Eredmények

Marko nem kertelt: Furcsa történet ez Ricciardóval…

Marko nem kertelt: Furcsa történet ez Ricciardóval…

Servus TV, Auto Motor und Sport, Speedweek
Helmut Markót teljesen váratlanul érte a velük tulajdonképpen már megállapodó Daniel Ricciardo csapatváltása. Elmesélte, hogyan tudta meg a hírt, szerinte mi vezetett a döntéshez, és Pierre Gaslyról is beszélt.

Hétfő este a Red Bull által működtetett csatorna, a Servus TV sportműsorának vendége volt Helmut Marko. Az osztrák márka tanácsadójának ez volt az első nyilvános fellépése a nyári szünet óta, így egyben az első alkalom is arra, hogy részletesebben beszéljen Daniel Ricciardo mindenkit meglepő renault-s szerződéséről.

Mint elárulta, az ausztrál bizonyos szempontból a bolondját járatta velük, hiszen a Magyar Nagydíjat követő napokban még úgy tűnt, aláírja új szerződését velük. Marko nem titkolta, van is benne tüske a történtek miatt. „Nehezen tudom megérteni a csapatváltását. Eléggé furcsa történet volt. Az Osztrák Nagydíjat megelőző szerdán két órán át beszélgettünk vele Grazban, és megállapodtunk. A versenyhétvégén aztán még pontosítottunk pár dolgon. Magyarországon nekem és Mateschitz úrnak is azt mondta, minden rendben, kedden a teszten aláírhatunk. De ez nem történt meg. Csütörtök délután Daniel aztán felhívott, és hebegett valamit, amire én azt mondtam, térjen a lényegre, mert már felnőttek vagyunk. Erre kibökte: »A Renault-hoz megyek«.”

Ricciardo a pontos indokait még nem osztotta meg. Csapatfőnöke, Christian Horner szerint Max Verstappentől félt, attól, hogy háttérbe szorulhat mellette a folytatásban. Marko viszont inkább annak tudja be a döntését, hogy a Renault-éról a Honda erőforrására váltanak 2019-től. „Gyanítom, hogy nem bízott a Honda-projektben, és hogy a Renault nagy fizetést ajánlott neki. Biztosra veszem, hogy 2019-ben nem nagyon fogunk shoey-kat látni” – utalt a győzelmei utáni cipőből ivására.

Az osztrák persze elfogadja, hogy rutinos versenyzője klímaváltozásra vágyott. „Egyfelől megértem, hogy a Red Bullnál eltöltött tíz év után új kihívásra volt szüksége, és hogy a szomszéd fűje mindig zöldebb. Másfelől nagyon nagy kár érte, mert Daniel a versenyeken az egyik legjobb, az előzései pedig egyedülállóak. Az időmérőkön csak apróságok választják el Verstappentől, de a versenytempó terén ezt visszahozza.”

Daniel Ricciardo és Helmut Marko (Fotó: Red Bull) Daniel Ricciardo és Helmut Marko (Fotó: Red Bull)

„Messze a Renault előtt leszünk a Hondával”

Marko elmondta, ők Ricciardóval ellentétben már képtelenek voltak hinni a Renault ígéreteinek, és nem is volt kérdés számukra, hogy a Honda a megfelelő választás a folytatásra. „2014 óta a Renault számára komoly kihívást jelentett a hibridmotorok formulája. Már nem voltak azonos szinten a többiekkel, és sosem sikerült kezükbe venni az irányítást, nem tudtak a Mercedes és a Ferrari szintjére jutni. És a megbízhatósággal is küszködnek. Már hiába kaptunk biztosítékokat arról, hogy a következő évben az élen leszünk, ezekben – Ricciardóval ellentétben – mi már nem tudtunk hinni.”

„A japánok hozzáállása teljesen más. Ott partnerek és gyári csapat leszünk, míg a Renault mellett csak ügyfelek voltunk. Fair módon kezeltek ugyan, de természetesen a saját csapatukat helyezték előtérbe. Sosem váltották be a versenyképessé válásról szóló ígéretüket, ezért örömmel választottuk az alternatívát, amikor erre lehetőség kínálkozott.

Tulajdonosuk is maximálisan egyetértett a motorváltással. „Én vezettem velük a tárgyalásokat, és értesítettem Dietrich Mateschitzet a lehetőségekről. Egyből lelkesedett. A Toro Rossóval már eddig is sok tapasztalatot gyűjtöttünk, és a Honda minden észrevételre azonnal reagál. A Honda jövőre még egyszer jelentősen emel a szinten. A szakurai bázisukhoz foghatóval egyetlen másik gyártó sem rendelkezik” – dicsérte új partnerüket Marko.

Emellett abban is biztos, hogy nem kerülnek a Hondával a McLaren helyzetébe, de még csak visszalépést sem fog jelenteni az új motor. „Nekünk más lesz a hozzáállásunk a Hondával, mint a McLarené volt. Ők többé-kevésbé előírták a Hondának, hogyan kell kinéznie a motorjuknak, hol kell elhelyezni azt. Mi csak annyit mondtunk, hogy építsék számunkra a létező legjobb motort, és mi majd megpróbáljuk beleépíteni a karosszériánkba. Mindent együtt beszélünk meg. A japánok belátták, hogy hibát követtek el korábban, és sor került személycserékre, szakértők alkalmazására is. A Toro Rosso idei formája megmutatja az egyértelmű előrelépést. És biztos vagyok benne, hogy jövőre messze a Renault előtt leszünk velük” – jósolta Ricciardo számára nem túl biztatóan.

Helmut Marko (Fotó: XPB) Helmut Marko (Fotó: XPB)

Fél év alatt Ricciardo szintjére várják Gaslyt

A motorváltáshoz hasonlóan egyértelműnek tűnt az is, hogy versenyzőfronton eközben Pierre Gasly a megfelelő utód, akinek egyrészről Carlos Sainzcal ellentétben nincs viharos közös múltja Max Verstappennel, másfelől idén máris tapasztalatot gyűjthetett a Honda erőforrásáról, ami még nagy segítség lehet számukra a következő idényben.

A francia fejlődésével elégedett a tanácsadó, ám egyúttal azt is jelezte, magasra helyezik a lécet előtte. „Ez a második F1-es éve, így nincs még elég tapasztalata, de szépen fejlődik. Az időmérős tempót tekintve nincs nagyon messze Maxtól – ez az egyik erőssége. A többit még meg kell tanulnia. Arra számítunk, hogy 2019 közepére szerintem teljes értékű Ricciardo-helyettessé fog válni.”

Ami a Red Bull középtávú célját illeti, szavaiból az derül ki, mostantól Verstappen a csapat vezére. „Max Verstappent a valaha volt legfiatalabb világbajnokká tenni” – felelte a kérdésre, mi az első számú ambíciójuk.

Mielőtt viszont ez bekövetkezik, Ricciardo után Gasly helyettesét kell megtalálniuk a Toro Rossónál. Mint mondta, az erről szóló döntésük már nincs messze. „A Toro Rossónál most oda kell adnunk valakinek Gasly helyét. Ezt szeretnénk Monzáig tisztázni” – bocsátotta előre, egyértelművé téve, hogy szeptember elején már a faenzai gárdájuk kapcsán is tisztább lesz a kép.

Borítókép: Helmut Marko és Daniel Ricciardo végül mégsem írták alá az új megállapodást (Fotó: Red Bull)

További tartalmak

Kapcsolódó hírek

A Red Bull megnevezte Verstappen csapattársát
Hétfő este újabb kérdőjel egyenesedett ki az átigazolásokkal kapcsolatban: a Red Bull bejelentette, 2019-ben Pierre Gasly lesz Max Verstappen csapattársa! A bikások tehát követik a hagyományokat, és saját neveléssel pótolják a riválishoz igazoló pilótájukat (most Daniel Ricciardót).
F1 Hírek