Szombat reggel még úgy tűnt, talán vizes pályán veszi kezdetét a Belga Nagydíj harmadik szabadedzése, ám mire delet ütött az óra Belgiumban, a korai esőzésnek már nemigen volt nyoma az aszfalton, és a felhőkön keresztül is utat törtek a napsugarak. A levegő viszont a péntekinél is hűvösebb volt, 12 fokos, az aszfalté 20 körül mozgott, ami cseppet sem mellékes tényező a gumik viselkedése szempontjából.
A péntek Ferrari, Mercedes vetélkedést vetített előre a folytatásra, a Red Bull lépéshátrányban volt velük szemben, és különösen az egykörös tempójuk aggasztotta őket. Ennek oka, hogy két riválisuk a 3-as motorspecifikációt használja, melyek hatásáról még egyikük sem volt hajlandó konkrétumokat elárulni. A fejlesztésük sikere a hétvégi győzelem sorsáról is dönthet, de akár a bajnokság további alakulásáról is, ezért mindenki kíváncsian várta, az utolsó tréningen mennyivel tekerik följebb a teljesítményt, s mennyit engednek szabadjára a lóerőkből.
A köridők hajszolását a McLaren kezdte, az edzés elején a két narancsautó emellett a hosszú egyenesben a szélárnyékozást is gyakorolta – talán már az időmérőre hangolva ezzel. Tíz perc elteltével Kimi Räikkönen és Sebastian Vettel volt a két első a pályán a nagyágyúk közül. A Toro Rossók mellett ők tették csak fel már az első etapjukra a szuperlágy gumit, amin a pénteki leggyorsabb Räikkönen bizonyult jobbnak. 1:43,425 másodperces idejével egyelőre elmaradt az előző napi eredményétől, ám ebben az is közrejátszott, hogy körén hosszú ideig feltartotta őt Nico Hülkenberg.
A Renault versenyzője szó szerint csatázott 2007 bajnokával, a Buszmegálló-kanyarig vezető hosszú szakaszon sokáig egymás mellett haladtak, mire túl tudott jutni rajta a vörös autó. Addigra viszont már Pierre Gasly is előttük volt. Nem sokkal előtte ráadásul a német tartotta föl Sebastian Vettelt is, aki bár később javított első idején, 1:43,669-es köre így is bő 4 tizeddel elmaradt kollégájáétól. Nem is tűnt elégedettnek, sem a helyzettel, sem az autójával, amin a garázsba visszatérve változtatást kért.
Az első Mercedes 15 perc elteltével jelent meg, előbb Valtteri Bottas, majd Lewis Hamiltont futott repülőkört, igaz, ezt ők a lágy keveréken tették. Bottas 2 századdal ugrott Vettel elé, Hamilton pedig mindössze 98 ezreddel maradt el Räikkönentől. A gumikülönbség és Hülkenberg feltartása viszont egyelőre nem tette lehetővé a reális összevetést.
A két Red Bull is a lágy gumin nyitott, 25 perc elteltével Daniel Ricciardo teljesítette az első mért körüket, őt viszont Brendon Hartley föltartotta a harmadik szektorban. 1,8 másodperces hátrány lett a végeredmény, ám ezzel is elcsípte a 6. pozíciót. Elé Max Verstappen került, aki 9 tizeddel autózott jobb kört nála.
Az edzés felénél ezzel Räikkönen, Hamilton, Bottas, Vettel, Verstappen, Ricciardo sorrend alakult ki, mögöttük a Spában erős formát mutató két Force India közé Charles Leclerc ékelődött be, míg a tegnap még egyensúlyi és műszaki gondokkal is bajlódó Haast Romain Grosjean lőtte a top 10-be. A mezőny legvégén ekkor a két McLaren állt, ám a többiekkel ellentétben ők addig csak a közepes gumit használták.
Az utolsó 25 percbe lépve jött az első nyílt összecsapás a Ferrarik és a Mercedesek között. Az első repülőkörök nem is alakulhattak volna érdekesebben. Az első szektorban Vettel bő egy tizeddel verte Räikkönent, és 2-vel Hamiltont. A másodikban a brit volt utolérhetetlen, több mint 3 tizedet adott a két ferrarisnak. A harmadik szakaszon viszont Räikkönen vitte a prímet, 1 tizeddel gyorsabb volt Vettelnél, 3-mal Hamiltonnál.
Így alakult ki az átmeneti sorrend: Räikkönen 1:42,734 másodperces körrel vezetett, 33 ezreddel Vettel, 64 ezreddel Hamilton előtt. A büntetése miatt más programon lévő Bottas eközben 7 tizedes hátránnyal volt 4.
Miközben azonban az ezüstösök az egyetlen körük után visszatértek a garázsba, a két Ferrari egy hűtőkör után nekirugaszkodott még egy gyorskörnek. Räikkönen csak az első szektorban tudott javítani önmagához képest, Vettel pedig a másodikban és a harmadikban. Ez helycserét jelentett. A négyszeres bajnok 1:42,661-es idővel vette át a vezetést, kollégája minimális gyorsulás után 1:42,724-gyel követte őt, Hamilton pedig 0,137 másodperces hátránnyal szorult vissza harmadiknak.
Változás kicsivel hátrébb is történt. Leclerc zárkózott fel a 7. helyre, megelőzve Pérezt és Hülkenberget.
Az utolsó tíz perchez közeledve Bottas a lágy gumin tért vissza a pályára – Stoffel Vandoorne legnagyobb balszerencséjére. A finn bizarr baleset részese lett, ami miatt a piros zászló is lendült. A páros még egymást követve hasított át az Eau Rouge-t követő emelkedőn, a Kemmel-egyenesbe vezető jobbosba. Bottas az előtte haladó másik McLaren miatt vélhetően visszavett kicsit, amire Vandoorne úgy döntött, előzésbe kezd. A külső ívre, Bottasl baljára húzott a jobbosban, ám ellenfele nem vette észre, így helyet sem hagyott neki. Vandoorne a fűre kényszerült, majd az irányítást elveszítve keresztülvágódott a pályán, és enyhén nekikoccant az ottani szalagkorlátnak.
„Mi a francot csinált a Mercedes?! Letolt a fűre!” – mondta ingerülten csapatának a hazai pályán versenyző belga. Bottas eközben azt jelezte, egyáltalán nem látta őt maga mellett. Az FIA jelezte, az edzés után vizsgálatot indít az ügyben.
Az újraindításkor már csak 2 perc volt hátra, a boxutca végén pedig jó nagy tumultus alakult ki. Pierre Gasly nagy igyekezetében még meg is pördült a kijáratnál. Az utolsó körökkel az élen nem változott semmi, a Ferrarik megőrizték hibátlan mérlegüket Belgiumban, valamennyi szabadedzés az ő sikerükkel zárult. A Mercedesek a garázsban maradtak, a Red Bullnál Verstappen faragott kicsit a legjobbjától, ám így is 1,4 másodperc volt a lemaradása.
Az alsóházban Leclerc egyéni legjobb idejével erősítette meg 7. pozícióját, őt Pérez, Hülkenberg, Ocon, Ericsson és Grosjean követte. A Toro Rossók csak a két Williamst és a McLareneket tudták legyőzni, a peches és frusztrált Vandoorne-nak pedig az utolsó hely jutott csak.
Folytatás az időmérő edzéssel, amit az M4 Sport és az M4 Sport.hu 14:45-kor kezdődő műsorában élőben közvetít.
Belga Nagydíj, 3. szabadedzés – végeredmény:
Versenyző | Csapat | Idő | Különbség | Kör | |
1. | Sebastian Vettel | Ferrari | 1:42,661 | 13 | |
2. | Kimi Räikkönen | Ferrari | 1:42,724 | +0,063 | 15 |
3. | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:42,798 | +0,137 | 10 |
4. | Valtteri Bottas | Mercedes | 1:43,464 | +0,803 | 13 |
5. | Max Verstappen | Red Bull-TAG Heuer | 1:44,048 | +1,387 | 10 |
6. | Daniel Ricciardo | Red Bull-TAG Heuer | 1:44,479 | +1,818 | 13 |
7. | Charles Leclerc | Sauber-Ferrari | 1:44,963 | +2,302 | 12 |
8. | Sergio Pérez | Force India-Mercedes | 1:45,341 | +2,680 | 10 |
9. | Nico Hülkenberg | Renault | 1:45,464 | +2,803 | 17 |
10. | Esteban Ocon | Force India-Mercedes | 1:45,485 | +2,824 | 13 |
11. | Marcus Ericsson | Sauber-Ferrari | 1:45,536 | +2,875 | 11 |
12. | Romain Grosjean | Haas-Ferrari | 1:45,814 | +3,153 | 12 |
13. | Carlos Sainz | Renault | 1:45,925 | +3,264 | 13 |
14. | Kevin Magnussen | Haas-Ferrari | 1:46,087 | +3,426 | 12 |
15. | Pierre Gasly | Toro Rosso-Honda | 1:46,182 | +3,521 | 16 |
16. | Brendon Hartley | Toro Rosso-Honda | 1:46,259 | +3,598 | 17 |
17. | Lance Stroll | Williams-Mercedes | 1:46,502 | +3,841 | 10 |
18. | Szergej Szirotkin | Williams-Mercedes | 1:46,630 | +3,969 | 11 |
19. | Fernando Alonso | McLaren-Renault | 1:46,942 | +4,281 | 16 |
20. | Stoffel Vandoorne | McLaren-Renault | 1:47,061 | +4,400 | 14 |