Musorujsag
Élő Eredmények

Ferrari-uralom az időmérő előtt: Vettelé az utolsó edzés

Ferrari-uralom az időmérő előtt: Vettelé az utolsó edzés

Boxutca
Izgalmas és szoros volt a Ferrarik és a Mercedesek repülőkörös összecsapása a spái utolsó szabadedzésen, és belőle a vörösök jöttek ki győztesen. Sebastian Vettel 6 századdal győzte le Kimi Räikkönent a piros zászlót is hozó egy órában.

Szombat reggel még úgy tűnt, talán vizes pályán veszi kezdetét a Belga Nagydíj harmadik szabadedzése, ám mire delet ütött az óra Belgiumban, a korai esőzésnek már nemigen volt nyoma az aszfalton, és a felhőkön keresztül is utat törtek a napsugarak. A levegő viszont a péntekinél is hűvösebb volt, 12 fokos, az aszfalté 20 körül mozgott, ami cseppet sem mellékes tényező a gumik viselkedése szempontjából.

A péntek Ferrari, Mercedes vetélkedést vetített előre a folytatásra, a Red Bull lépéshátrányban volt velük szemben, és különösen az egykörös tempójuk aggasztotta őket. Ennek oka, hogy két riválisuk a 3-as motorspecifikációt használja, melyek hatásáról még egyikük sem volt hajlandó konkrétumokat elárulni. A fejlesztésük sikere a hétvégi győzelem sorsáról is dönthet, de akár a bajnokság további alakulásáról is, ezért mindenki kíváncsian várta, az utolsó tréningen mennyivel tekerik följebb a teljesítményt, s mennyit engednek szabadjára a lóerőkből.

A köridők hajszolását a McLaren kezdte, az edzés elején a két narancsautó emellett a hosszú egyenesben a szélárnyékozást is gyakorolta – talán már az időmérőre hangolva ezzel. Tíz perc elteltével Kimi Räikkönen és Sebastian Vettel volt a két első a pályán a nagyágyúk közül. A Toro Rossók mellett ők tették csak fel már az első etapjukra a szuperlágy gumit, amin a pénteki leggyorsabb Räikkönen bizonyult jobbnak. 1:43,425 másodperces idejével egyelőre elmaradt az előző napi eredményétől, ám ebben az is közrejátszott, hogy körén hosszú ideig feltartotta őt Nico Hülkenberg.

A McLarenek szélárnyékozása (fotó: Formula1/Twitter) A McLarenek szélárnyékozása (fotó: Formula1/Twitter)

A Renault versenyzője szó szerint csatázott 2007 bajnokával, a Buszmegálló-kanyarig vezető hosszú szakaszon sokáig egymás mellett haladtak, mire túl tudott jutni rajta a vörös autó. Addigra viszont már Pierre Gasly is előttük volt. Nem sokkal előtte ráadásul a német tartotta föl Sebastian Vettelt is, aki bár később javított első idején, 1:43,669-es köre így is bő 4 tizeddel elmaradt kollégájáétól. Nem is tűnt elégedettnek, sem a helyzettel, sem az autójával, amin a garázsba visszatérve változtatást kért.

Az első Mercedes 15 perc elteltével jelent meg, előbb Valtteri Bottas, majd Lewis Hamiltont futott repülőkört, igaz, ezt ők a lágy keveréken tették. Bottas 2 századdal ugrott Vettel elé, Hamilton pedig mindössze 98 ezreddel maradt el Räikkönentől. A gumikülönbség és Hülkenberg feltartása viszont egyelőre nem tette lehetővé a reális összevetést.

Kimi Räikkönen (fotó: Formula1/Twitter) Kimi Räikkönen (fotó: Formula1/Twitter)

A két Red Bull is a lágy gumin nyitott, 25 perc elteltével Daniel Ricciardo teljesítette az első mért körüket, őt viszont Brendon Hartley föltartotta a harmadik szektorban. 1,8 másodperces hátrány lett a végeredmény, ám ezzel is elcsípte a 6. pozíciót. Elé Max Verstappen került, aki 9 tizeddel autózott jobb kört nála.

Az edzés felénél ezzel Räikkönen, Hamilton, Bottas, Vettel, Verstappen, Ricciardo sorrend alakult ki, mögöttük a Spában erős formát mutató két Force India közé Charles Leclerc ékelődött be, míg a tegnap még egyensúlyi és műszaki gondokkal is bajlódó Haast Romain Grosjean lőtte a top 10-be. A mezőny legvégén ekkor a két McLaren állt, ám a többiekkel ellentétben ők addig csak a közepes gumit használták.

Az utolsó 25 percbe lépve jött az első nyílt összecsapás a Ferrarik és a Mercedesek között. Az első repülőkörök nem is alakulhattak volna érdekesebben. Az első szektorban Vettel bő egy tizeddel verte Räikkönent, és 2-vel Hamiltont. A másodikban a brit volt utolérhetetlen, több mint 3 tizedet adott a két ferrarisnak. A harmadik szakaszon viszont Räikkönen vitte a prímet, 1 tizeddel gyorsabb volt Vettelnél, 3-mal Hamiltonnál.

Így alakult ki az átmeneti sorrend: Räikkönen 1:42,734 másodperces körrel vezetett, 33 ezreddel Vettel, 64 ezreddel Hamilton előtt. A büntetése miatt más programon lévő Bottas eközben 7 tizedes hátránnyal volt 4.

Miközben azonban az ezüstösök az egyetlen körük után visszatértek a garázsba, a két Ferrari egy hűtőkör után nekirugaszkodott még egy gyorskörnek. Räikkönen csak az első szektorban tudott javítani önmagához képest, Vettel pedig a másodikban és a harmadikban. Ez helycserét jelentett. A négyszeres bajnok 1:42,661-es idővel vette át a vezetést, kollégája minimális gyorsulás után 1:42,724-gyel követte őt, Hamilton pedig 0,137 másodperces hátránnyal szorult vissza harmadiknak.

Változás kicsivel hátrébb is történt. Leclerc zárkózott fel a 7. helyre, megelőzve Pérezt és Hülkenberget.

Az utolsó tíz perchez közeledve Bottas a lágy gumin tért vissza a pályára – Stoffel Vandoorne legnagyobb balszerencséjére. A finn bizarr baleset részese lett, ami miatt a piros zászló is lendült. A páros még egymást követve hasított át az Eau Rouge-t követő emelkedőn, a Kemmel-egyenesbe vezető jobbosba. Bottas az előtte haladó másik McLaren miatt vélhetően visszavett kicsit, amire Vandoorne úgy döntött, előzésbe kezd. A külső ívre, Bottasl baljára húzott a jobbosban, ám ellenfele nem vette észre, így helyet sem hagyott neki. Vandoorne a fűre kényszerült, majd az irányítást elveszítve keresztülvágódott a pályán, és enyhén nekikoccant az ottani szalagkorlátnak.

„Mi a francot csinált a Mercedes?! Letolt a fűre!” – mondta ingerülten csapatának a hazai pályán versenyző belga. Bottas eközben azt jelezte, egyáltalán nem látta őt maga mellett. Az FIA jelezte, az edzés után vizsgálatot indít az ügyben.

Stoffel Vandoorne a fűre szorult Valtteri Bottas mellett (fotó: Formula1/Twitter) Stoffel Vandoorne a fűre szorult Valtteri Bottas mellett (fotó: Formula1/Twitter)
Stoffel Vandoorne balesete (fotó: Formula1/Twitter) Stoffel Vandoorne balesete (fotó: Formula1/Twitter)

Az újraindításkor már csak 2 perc volt hátra, a boxutca végén pedig jó nagy tumultus alakult ki. Pierre Gasly nagy igyekezetében még meg is pördült a kijáratnál. Az utolsó körökkel az élen nem változott semmi, a Ferrarik megőrizték hibátlan mérlegüket Belgiumban, valamennyi szabadedzés az ő sikerükkel zárult. A Mercedesek a garázsban maradtak, a Red Bullnál Verstappen faragott kicsit a legjobbjától, ám így is 1,4 másodperc volt a lemaradása.

Az alsóházban Leclerc egyéni legjobb idejével erősítette meg 7. pozícióját, őt Pérez, Hülkenberg, Ocon, Ericsson és Grosjean követte. A Toro Rossók csak a két Williamst és a McLareneket tudták legyőzni, a peches és frusztrált Vandoorne-nak pedig az utolsó hely jutott csak.

Folytatás az időmérő edzéssel, amit az M4 Sport és az M4 Sport.hu 14:45-kor kezdődő műsorában élőben közvetít.

Belga Nagydíj, 3. szabadedzés – végeredmény:

Versenyző Csapat Idő Különbség Kör
1. Sebastian Vettel Ferrari 1:42,661 13
2. Kimi Räikkönen Ferrari 1:42,724 +0,063 15
3. Lewis Hamilton  Mercedes 1:42,798 +0,137 10
4. Valtteri Bottas Mercedes 1:43,464 +0,803 13
5. Max Verstappen Red Bull-TAG Heuer 1:44,048 +1,387 10
6. Daniel Ricciardo Red Bull-TAG Heuer 1:44,479 +1,818 13
7. Charles Leclerc Sauber-Ferrari 1:44,963 +2,302 12
8. Sergio Pérez Force India-Mercedes 1:45,341 +2,680 10
9. Nico Hülkenberg Renault 1:45,464 +2,803 17
10. Esteban Ocon Force India-Mercedes 1:45,485 +2,824 13
11. Marcus Ericsson Sauber-Ferrari 1:45,536 +2,875 11
12. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1:45,814 +3,153 12
13. Carlos Sainz Renault 1:45,925 +3,264 13
14. Kevin Magnussen Haas-Ferrari 1:46,087 +3,426 12
15. Pierre Gasly Toro Rosso-Honda 1:46,182 +3,521 16
16. Brendon Hartley Toro Rosso-Honda 1:46,259 +3,598 17
17. Lance Stroll Williams-Mercedes 1:46,502 +3,841 10
18. Szergej Szirotkin Williams-Mercedes 1:46,630 +3,969 11
19. Fernando Alonso McLaren-Renault 1:46,942 +4,281 16
20. Stoffel Vandoorne McLaren-Renault 1:47,061 +4,400 14

Borítókép: Sebastian Vettel (fotó: Ferrari)

További tartalmak