Musorujsag
Élő Eredmények

Miért nem büntették a hamis kerékcseréért a Mercedest?

Miért nem büntették a hamis kerékcseréért a Mercedest?

Sky Sports, RTL, RaceFans, Motor
Szabálytalan hamis kerékcserét imitálni a boxutcában – miért úszhatta meg a Mercedes? Az FIA és a címvédő csapat is magyarázattal szolgált a Ferrari szempontjából végzetesnek tűnő jelenetről.

Csúnyán beetette a Mercedes a Ferrarit a monzai kerékcseréknél – mondhatnák. Lewis Hamilton a futam első etapján végig az élen haladó Kimi Räikkönen nyomában volt, mígnem a 20. körben a Mercedes és a Ferrari szerelői is kerékcserére készültek. Ám amíg Hamilton nem kanyarodott ki a boxutcába, a finn megtette, a csillagosok szerelői pedig egyből visszavonultak a garázsukba. A brit az élre állt, majd további 8 kört teljesített a saját kerékcseréjéig. E lépésnek a hajrában lett különös jelentősége: míg Räikkönen gumija teljesen elfogyott az utolsó körökre, Hamiltoné frissebb maradt, s így előzhette meg a „Jégembert” a győzelemért.

A Mercedes látszólag jól blöffölt. Más kérdés, hogy Toto Wolff csapatfőnök állította, nem történt szándékos átverés. Már csak azért sem, mert az ilyesmit a szabályok tiltják… „Szó sem volt itt átverésről, egyszerűen az ellenkezőjét akartuk csinálni annak, amit a Ferrari. Ha Kimi kint maradt volna, akkor mi jöttünk volna be. Természetesen amikor te vagy elöl, neked kell meghoznod a döntést. Velünk ugyanez volt például Melbourne-ben” – magyarázta. „Ez nem volt fantomkerékcsere. Eleve úgy készültünk, hogy az ellenkezőjét csináljuk annak, amit Kimi.”

Hamilton megerősítette, valóban másodpercek döntése volt, hogy nem áll ki. Elárulta azt is, hogy előzetesen még korábbi kerékcserét terveztek. „A taktikánk az volt, hogy ennél korábban állunk ki, de a verseny alatt változhat a helyzet. Remekül működött a kommunikáció, és a gumim még jó állapotban volt. Láttam, hogy Kimi kicsit szenved, ezért képes voltam egy másodperc körül tartani a különbséget. Egy kicsit meglepett, hogy nem Kimi előtt álltunk ki, mert azt gondoltam, megpróbálkozunk az elévágással.”

Lewis Hamilton (fotó: MTI/EPA) Lewis Hamilton (fotó: MTI/EPA)

Az FIA sportszabályzatának 28.12-es pontja kimondja, szerelők kizárólag akkor tartózkodhatnak a boxutcában, ha kerékcserét vagy javítási munkálatokat kell elvégezniük az autójukon, és ha ezzel végeztek, azonnal el kell hagyniuk a garázs előtti területet. Ezt a korlátozást a biztonság növelése, a boxutcai balesetek valószínűségének csökkentése miatt vezették be.

Felmerült, nem vétett-e a szabály ellen a Mercedes, amely aztán még később is kiküldte egyszer a szerelőket, abban a hiszemben tartva ezzel Räikkönent, hogy a fordított elévágás veszélye miatt muszáj a maximumon autóznia. (Az etapja első körein diktált nagy tempó alapozta meg végül a gumija hólyagosodását.) A gyanút az is erősítette, hogy a Mercedes a közelmúlt versenyein is többször mutatott be hasonló álkiállást.

Charlie Whiting versenyigazgató viszont egyértelművé tette, fel sem merült bennük, hogy szabályszegés miatt vizsgálatot indítsanak. „Úgy érzem, ez része a játéknak. Nem szeretjük, amikor a csapatok a boxutcában kószálnak, miközben valójában nem hajtanak végre kerékcserét, és csak úgy csinálnak, mintha sort kerítenének egyre. Ha minden körben ezt tennék, akkor lenne mit mondanom, de így lehet, hogy elsőre tényleg azt gondolták, kereket cserélnek, aztán meggondolták magukat. Ha tehát nem csinálnak valami nyílt szabálytalanságot, nem hinném, hogy bármit is kéne lépnünk” – indokolta az intézkedésük elmaradását.

A Mercedes blöffkiállást már többek között Bahreinben is bemutatott, akkor a Valtteri Bottasszal küzdő Sebastian Vettelt ugrasztották ki ezzel. Whiting ott sem tudott mit tenni. „Ha azt mondom, csak blöfföltek, ők erre annyit mondanak: »Ki akartuk hívni őt, de meggondoltuk magunkat.« Szerintem ez benne van a játékban. És még van jó oldala is, hiszen felkelti a figyelmet, ártani pedig nem árt senkinek” – érvelt akkor is hasonlóan.

Charlie Whiting (fotó: XPB) Charlie Whiting (fotó: XPB)

A mostani eset kapcsán hozzátette, ők csakis akkor avatkoztak volna közbe, ha a Mercedes-szerelők például szándékosan megnehezítették volna a szomszédos garázs elé álló Räikkönen dolgát, és csak ezért vonultak volna ki. Ez esetben visszahallgatták volna a csapat rádiózását, hogy lássák, valóban sor került-e a szándékos feltartásra.

A Ferrari nem a Mercedes blöffjére ugrott ki a bokorból: mindenképpen el akarta kerülni, hogy Hamilton megelőzze Räikkönent a kerékcserével, hiszen ez esetben elévágási kísérletbe kezdhetett volna, és a kiállások után átvehette volna a vezetést. (A finn tempója alapján működött is volna ez a taktika.)

Mint azt Hamilton elmondta, ez is volt a céljuk, ám mivel a Scuderia előbb lépett, kénytelenek voltak más taktikára váltani. „Kimi kiállt, én pedig gyorsultam, és sikerült pár igen jó kört futnom, emiatt abban bíztam, hogy összejöhet a fordított elévágás. Aztán viszont gyorsan újra a veszélyzónámba került, mert nagy volt a gumik közti különbség. Emiatt muszáj volt meghosszabbítanom az etapom, elmenni, ameddig csak lehet. Majd Valtteri mögé kerültünk, ezért kihívtak, noha a gumim még mindig jó állapotban volt. Remek döntés volt, hogy akkor álltunk ki, mert így utána fel tudtam zárkózni rájuk” – mondta a versenye egyik kulcsát jelentő lépésről.

Borítókép: Lewis Hamilton valódi kerékcseréje a 28. körben (fotó: MTI/EPA)

További tartalmak