„Erről még beszélünk” – szúrta oda Sebastian Vettel az Olasz Nagydíj időmérő edzése után a csapatrádión mérnökének. Bár utána határozottan elzárkózott attól, hogy kifejtse a médiának, mire is gondolt, az bántotta, hogy a kvalifikáció mindent eldöntő szakaszában Kimi Räikkönen az ő szélárnyékát használva szerezte meg előle a pole pozíciót, amelyre a bajnoki csata szempontjából neki lett volna nagyobb szüksége.
Nico Rosberg már ezt követően kijelentette: furcsállja, hogy így alakult, de ez annak a jele, hogy a Ferrari még nem állított fel csapatsorrendet. Ő úgy vélte, vasárnapra sem fog – és igaza lett. Bár az sosem fog kiderülni, mi történt volna, ha Vettel nem forog meg a második sikánban, és Räikkönen mögött halad a versenyen, a rajt utáni pillanatok is azt sugallták, szabad volt a küzdelem a két vörös autó között. Vettel kétszer is megtámadta csapattársát, aki irányválasztásaival és fékezési módjával mindkétszer nehéz helyzetbe hozta őt. Az első kanyar után csak koccant Lewis Hamiltonnal, a másodikban viszont már rendesen össze is ütköztek. A következményeket pedig ismerjük.
E csata azonban nem csak a németet érintette rosszul. Vettel hátraesésével magára hagyta az élen Räikkönent, aki még úgy is két Mercedes ellen volt kénytelen harcolni egyedül, hogy Valtteri Bottas a futam nagy részére Max Verstappen mögé ragadt.
A csillagosok csapatmunkával énekelték ki a sajtot a Ferrari szájából, ami újra visszairányította a figyelmet a csapatsorrend témájára. Több kérdés is fölmerült. Mi lett volna, ha a Scuderia már szombaton közbeavatkozik, és Vettel nyugodtan rajtolhat el az élről? És sor került volna-e a Hamiltonnal való ütközésre, ha a két Ferrari összejátszik a rajt pillanatában a kakaskodás helyett, és Vettel nem kényszerül a belső ívre a Roggiában?
Martin Brundle F1-es szakkommentátor szerint Maurizio Arrivabenéék olyan hibát követtek el, amit a helyzetük nem engedett volna meg. „A Ferrari szombaton szúrta el, mert Vettelt kellett volna a pole-ba szélárnyékoznia. A Mercedes már Hockenheimben megmutatta, hogy felkészült a csapatjátékra, és most újra megtette. Vettelnek kellett volna a pole-ban lennie, Räikkönennek pedig védelmeznie kellett volna őt. Nem tehetek róla, de úgy érzem, a Ferrari ezt kezdi eldobni. És menjünk csak vissza Hockenheimig: Vettelnek ott is meg kellett előznie Räikkönent” – utalt arra, hogy az eső megérkezése előtt a négyszeres bajnok körökön át rostokolt a más taktikán lévő finn mögött, mire a boxfal helycserét kért. Ez akkor épp elég volt ahhoz, hogy a később esős tempójával rá nyomást helyező Lewis Hamilton másodperceket hozzon rajta.
A kérdést a csapatfőnök sem kerülhette ki. „Mi versenyzőket alkalmazunk, nem inasokat” – hangzott Maurizio Arrivabene válasza. „Még ha akartuk volna, akkor is lehetetlenség lett volna, mert veszélyes és bolond dolog lenne utasítani őket a rajtnál.”
Räikkönen szerint a helyzetükön az sem változtatott volna sokat, ha előre megbeszélik, mi legyen az első métereken, és azzal sem értett egyet, hogy a csatájuk miatt alakult így a versenyük. „Nagyon világosak a szabályaink, és nem látom, hogyan változtatta volna meg a verseny képét, hogy blokkoltam a kerekem. Mindig nehéz egy olyan rajt után, ami nem úgy sikerül, mint kéne. Az ilyesmi megesik. Nem volt nagy dolog, kijöttem belőle, és nem látom, mennyiben változtatott ez a versenyen” – elmélkedett a „Jégember”, aki füstölősre fékezte az első gumiját az első kanyarnál, ahol Vettel mellé ért.
Vettel eközben még a verseny előtt beszélt arról, hogy nem neheztel csapatára, az időmérős szélárnyékozás miatt. „Nem voltam túl boldog, mert meglehetett volna a pole, de mindenkivel beszéltem, akivel kellett” – árulta el.
Ami a házon belüli felállást illeti, hozzátette: ő sem hiszi, hogy ezen múlt volna a futamon látott balszerencséje. „Nem gondolnám, hogy a balesetnek bármi köze is lenne ahhoz, hogy nem én indultam a pole pozícióból. Ez egyszerű pech volt, és másképp is elsülhetett volna. Megpördültem, és emiatt felzárkózásba kellett kezdenem.”
Mint mondta, segítséget amúgy sem vár el csapattársától. „Én szívesebben küzdök három autó ellen, de valamennyi ellenfél ellen, aki a pályán van. Ez mindig így volt. Elég idősek vagyunk már ahhoz, hogy tudjuk, hogyan kell viselkednünk a csapattárssal vívott küzdelem során. Nem várok ajándékot, soha nem is kaptam, most sem. Emiatt nem is számítok ilyesmire” – szögezte le a bajnoki második helyezett.
Pedig lehet, hogy erre lesz szüksége? A hátránya a vasárnapi malőrrel 30 pontra hízott, és ha le akarja dolgozni hét verseny alatt, minden apró segítség jól jöhet számára. Főleg annak ismeretében, hogy talán Hamilton is megkapja a háttértámogatást Bottastól, aki szerint jó esély van rá, hogy máskor is segítővé válik. „Legyünk őszinték: a pontkülönbség köztem és Lewis között már igen nagy, és ha szükséges, együtt fogok működni” – vetítette előre Bottas. „Egy csapat vagyunk, és realistának kell lennünk. Mindkét bajnoki címet meg akarjuk nyerni.”
Ahogy a Ferrari is. „Tudom, hogy mit csinálunk, és nem fogok mást kritizálni” – mondta helyzetükről Arrivabene. „Az autónk nem rosszabb a Mercedesénél, szóval nem szabad feladnunk. Csak ki kell elemeznünk, mi történt. A bajnoki hátrányunk nagy, de ha valaki nem ér célba, azzal máris oda huszonöt pontja. A megbízhatóság nagyon fontos lesz, és nekünk összeszedettnek és nyugodtnak kell maradnunk.”
És talán egy kicsit taktikusabbá válni?