Ha Räikkönen komornyik lenne…

A Mercedes Valtteri Bottast is bevetette Lewis Hamilton győzelméért, a Ferrari hagyta küzdeni versenyzőit. A Mercedes nyert, a Ferrari vesztett, mégpedig sok pontot. Hibáztak volna az elmaradt csapatutasítással?

Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen (fotó: XPB)

„Erről még beszélünk” – szúrta oda Sebastian Vettel az Olasz Nagydíj időmérő edzése után a csapatrádión mérnökének. Bár utána határozottan elzárkózott attól, hogy kifejtse a médiának, mire is gondolt, az bántotta, hogy a kvalifikáció mindent eldöntő szakaszában Kimi Räikkönen az ő szélárnyékát használva szerezte meg előle a pole pozíciót, amelyre a bajnoki csata szempontjából neki lett volna nagyobb szüksége.


Nico Rosberg már ezt követően kijelentette: furcsállja, hogy így alakult, de ez annak a jele, hogy a Ferrari még nem állított fel csapatsorrendet. Ő úgy vélte, vasárnapra sem fog – és igaza lett. Bár az sosem fog kiderülni, mi történt volna, ha Vettel nem forog meg a második sikánban, és Räikkönen mögött halad a versenyen, a rajt utáni pillanatok is azt sugallták, szabad volt a küzdelem a két vörös autó között. Vettel kétszer is megtámadta csapattársát, aki irányválasztásaival és fékezési módjával mindkétszer nehéz helyzetbe hozta őt. Az első kanyar után csak koccant Lewis Hamiltonnal, a másodikban viszont már rendesen össze is ütköztek. A következményeket pedig ismerjük.


E csata azonban nem csak a németet érintette rosszul. Vettel hátraesésével magára hagyta az élen Räikkönent, aki még úgy is két Mercedes ellen volt kénytelen harcolni egyedül, hogy Valtteri Bottas a futam nagy részére Max Verstappen mögé ragadt.




Sebastian Vettelnek kellett volna felzárkóznia, mégis Kimi Räikkönen került az előtérbe Monzában (fotó: XPB) Sebastian Vettelnek kellett volna felzárkóznia, mégis Kimi Räikkönen került az előtérbe Monzában (fotó: XPB)


A csillagosok csapatmunkával énekelték ki a sajtot a Ferrari szájából, ami újra visszairányította a figyelmet a csapatsorrend témájára. Több kérdés is fölmerült. Mi lett volna, ha a Scuderia már szombaton közbeavatkozik, és Vettel nyugodtan rajtolhat el az élről? És sor került volna-e a Hamiltonnal való ütközésre, ha a két Ferrari összejátszik a rajt pillanatában a kakaskodás helyett, és Vettel nem kényszerül a belső ívre a Roggiában?


Martin Brundle F1-es szakkommentátor szerint Maurizio Arrivabenéék olyan hibát követtek el, amit a helyzetük nem engedett volna meg. „A Ferrari szombaton szúrta el, mert Vettelt kellett volna a pole-ba szélárnyékoznia. A Mercedes már Hockenheimben megmutatta, hogy felkészült a csapatjátékra, és most újra megtette. Vettelnek kellett volna a pole-ban lennie, Räikkönennek pedig védelmeznie kellett volna őt. Nem tehetek róla, de úgy érzem, a Ferrari ezt kezdi eldobni. És menjünk csak vissza Hockenheimig: Vettelnek ott is meg kellett előznie Räikkönent” – utalt arra, hogy az eső megérkezése előtt  a négyszeres bajnok körökön át rostokolt a más taktikán lévő finn mögött, mire a boxfal helycserét kért. Ez akkor épp elég volt ahhoz, hogy a később esős tempójával rá nyomást helyező Lewis Hamilton másodperceket hozzon rajta.


A kérdést a csapatfőnök sem kerülhette ki. „Mi versenyzőket alkalmazunk, nem inasokat” – hangzott Maurizio Arrivabene válasza. „Még ha akartuk volna, akkor is lehetetlenség lett volna, mert veszélyes és bolond dolog lenne utasítani őket a rajtnál.”




Sebastian Vettel támadja Kimi Räikkönent a monzai rajtnál (fotó: XPB) Sebastian Vettel támadja Kimi Räikkönent a monzai rajtnál (fotó: XPB)


Räikkönen szerint a helyzetükön az sem változtatott volna sokat, ha előre megbeszélik, mi legyen az első métereken, és azzal sem értett egyet, hogy a csatájuk miatt alakult így a versenyük. „Nagyon világosak a szabályaink, és nem látom, hogyan változtatta volna meg a verseny képét, hogy blokkoltam a kerekem. Mindig nehéz egy olyan rajt után, ami nem úgy sikerül, mint kéne. Az ilyesmi megesik. Nem volt nagy dolog, kijöttem belőle, és nem látom, mennyiben változtatott ez a versenyen” – elmélkedett a „Jégember”, aki füstölősre fékezte az első gumiját az első kanyarnál, ahol Vettel mellé ért.


Vettel eközben még a verseny előtt beszélt arról, hogy nem neheztel csapatára, az időmérős szélárnyékozás miatt. „Nem voltam túl boldog, mert meglehetett volna a pole, de mindenkivel beszéltem, akivel kellett” – árulta el.


Ami a házon belüli felállást illeti, hozzátette: ő sem hiszi, hogy ezen múlt volna a futamon látott balszerencséje. „Nem gondolnám, hogy a balesetnek bármi köze is lenne ahhoz, hogy nem én indultam a pole pozícióból. Ez egyszerű pech volt, és másképp is elsülhetett volna. Megpördültem, és emiatt felzárkózásba kellett kezdenem.”




Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen (fotó: XPB) Sebastian Vettel és Kimi Räikkönen (fotó: XPB)


Mint mondta, segítséget amúgy sem vár el csapattársától. „Én szívesebben küzdök három autó ellen, de valamennyi ellenfél ellen, aki a pályán van. Ez mindig így volt. Elég idősek vagyunk már ahhoz, hogy tudjuk, hogyan kell viselkednünk a csapattárssal vívott küzdelem során. Nem várok ajándékot, soha nem is kaptam, most sem. Emiatt nem is számítok ilyesmire” – szögezte le a bajnoki második helyezett.


Pedig lehet, hogy erre lesz szüksége? A hátránya a vasárnapi malőrrel 30 pontra hízott, és ha le akarja dolgozni hét verseny alatt, minden apró segítség jól jöhet számára. Főleg annak ismeretében, hogy talán Hamilton is megkapja a háttértámogatást Bottastól, aki szerint jó esély van rá, hogy máskor is segítővé válik. „Legyünk őszinték: a pontkülönbség köztem és Lewis között már igen nagy, és ha szükséges, együtt fogok működni” – vetítette előre Bottas. „Egy csapat vagyunk, és realistának kell lennünk. Mindkét bajnoki címet meg akarjuk nyerni.”


Ahogy a Ferrari is. „Tudom, hogy mit csinálunk, és nem fogok mást kritizálni” – mondta helyzetükről Arrivabene. „Az autónk nem rosszabb a Mercedesénél, szóval nem szabad feladnunk. Csak ki kell elemeznünk, mi történt. A bajnoki hátrányunk nagy, de ha valaki nem ér célba, azzal máris oda huszonöt pontja. A megbízhatóság nagyon fontos lesz, és nekünk összeszedettnek és nyugodtnak kell maradnunk.”


És talán egy kicsit taktikusabbá válni?