Visszaüt a nagyok mohósága? Leállíthatja tehetséggyárát a Mercedes

Hiába van három tehetséges fiatalja a Mercedesnek, van esély rá, hogy 2019-ben egyikük sem lesz F1-es versenyző. Toto Wolff háromautós csapatokról álmodozik, és elgondolkodik a juniorprogramjuk leállításán.

Fotó: XPB

Sorra csapják rá a csapatok az ajtót a Mercedes sportigazgatójára. Toto Wolff hónapok óta fáradozik azon, hogy helyet találjon az általuk támogatott versenyzőknek, ám eddig mindenkitől kosarat kapott. A legszorultabb helyzetben Esteban Ocon miatt vannak. A franciának a tulajdonosváltás és Sergio Pérez vélt szerződése miatt aligha lesz maradása a Force Indiánál. Wolff előbb a Renault-hoz, aztán a McLarnhez próbálta bejuttatni őt – sikertelenül. Az indok mindkét csapatnál ugyanaz volt: egy hasonlóan jó másik jelöltjük is volt, akit viszont nem fűzött semmilyen kötelék a Mercedeshez…


„Saját versenyzőt akartunk, és Estebant hiába tartjuk nagyon sokra, ám amikor hosszú távra keresel egy versenyzőt, és valaki egy másik gyártóval áll kapcsolatban, az egy rossz pont a neve mellett” – magyarázta Zak Brown, a McLaren ügyvezető igazgatója, miért mondtak nemet a náluk korábban üléspróbán is járó franciára. Hasonlókat mondott a Renault is arról, miért esett kútba az utolsó pillanatban a már majdnem aláírt megállapodásuk; és Helmut Marko is ezt visszhangozta a Toro Rosso kapcsán: „Nem motivál minket egy Mercedes-versenyző alkalmazása.”


Elsőre talán nagy lökésnek tűnhet, ha egy alsóbb kategóriában szereplő versenyző mögé beáll egy nagy csapat, ám hosszabb távon riasztó stigmának is számíthat, ha valakinek ott az önéletrajzában, hogy: „Mercedes-versenyző”. Toto Wolff megtapasztalta már ezt a körön kívülre került Pascal Wehrleinnel is, és most Ocon mellett a Forma–2-ben vitézkedő George Russell előmenetele is megtorpanni látszik.




Toto Wolff (fotó: XPB) Toto Wolff (fotó: XPB)



Bezárják a tehetséggyárat?


Mindezek után Wolff már-már kétségbeesett nyilatkozatot tett Monzában, és kilátásba helyezte a juniorprogramjuk leállítását is. „Van három igazán tehetséges srácunk, akiknek alig van lehetőségük. Eljutottunk addig a pontig, amikor határoznunk kell a jövőről. A juniorcsapat létesítése nem opció számunkra. Csak azért nyolcvan-százmillió dollárt költeni egy évben, hogy legyen helyük a versenyzőinknek, nem vonzó út. A versenyzőinket másrészről megbélyegezték Mercedes-versenyzőkként, és ez nem a legjobb reklám nekik. Hiszem, hogy a tehetséget kell támogatni és gondozni, és hiszem, hogy találunk megoldást e fiúk számára. Ha nem, akkor az megkérdőjelezi a juniorprogramunk jövőjét, és visszatérhetünk a fizetős versenyzők modelljéhez. Ha nem találunk módot az F1-es elhelyezésükre, nincs sok értelme ennek a rendszernek. Fogok egyeztetni erről az igazgatótanáccsal a szezon végén, attól függően, mi lesz George-dzsal, Pascallal és Estebannal.”


Egy lehetséges megoldás az lenne, ha felbontanák együttműködésüket, és Oconékról lekerülne a Mercedes-bélyeg. „Elsősorban azért csináljuk ezt, mert szeretnénk segíteni a szűkös anyagi háttérrel rendelkező tehetségeknek. Ha az F1-ig működik a támogatás, ott viszont éppen az állja útját, hogy jó helyekre kerüljenek, akkor el kell gondolkodnunk. Mit jelent Mercedes-versenyzőnek lenni? Ha egy másik csapatnál vagy, akkor egy másik csapatnál vagy. Ha Esteban mondjuk a Renault-nál, a McLarennél vagy a Williamsnél versenyez, semmit sem jelent neki, hogy itt vagyok. Az egész rendszert újra kellene gondolni” – utalt arra, hogy nincs értelme vonakodni „idegen” pártfogoltak szerződtetésétől.




Esteban Ocon (fotó: XPB) Esteban Ocon (fotó: XPB)



Visszaüt a mohó túltermelés és irányításvágy?


A helyzeten nem segít, hogy a Mercedesnek két ülése van, míg a Red Bull négyről, a Ferrari már-már hatról rendelkezik. Ha a csapatok közötti kapcsolatokat is számításba vesszük, nem marad nagy mozgástere a németeknek. Két partnerük, a Williams és a Force India a pénzügyi hátteret is fontosnak tartja a versenyzőválasztásnál, kényszeríteni pedig nem tudják őket semmire.


Ez viszont nem Mercedes-probléma, hanem F1-es. „Nem egészséges, hogy a gyártók rendelkeznek a versenyzők fölött, mert ha nem állsz egy bizonyos gyártó mellett, de tudni szeretnéd, hogy egy versenyző elérhető-e öt-tíz éves távlatban, ez negatívum” – állapította meg Brown.


Felmerül a kérdés, van-e szükség a mohó nagyok versenyzőgyáraira egy olyan közegben, ahol a kereslet kisebb a termelt mennyiségnél, vagy legalábbis nincs összhangban a termelés módjával. A Red Bull kirúgottak sorának pályafutását vitte zátonyra az F1-es álom reményével, és miközben feltöltötte a mezőnyt saját nevelésű, de már függetlenné vált pilótáival (Sebastian Vettel, Daniel Ricciardo és Carlos Sainz), saját B-csapatába nem talál senkit. Rossz ütemben forgott a futószalag: előbb a túlzsúfoltság miatt muszáj volt lepakolni róla, most viszont üresen jár tovább…




Helmut Marko és Danyiil Kvjat (fotó: xpbimages.com) Hiába árasztották el fiataljaikkal az F1-et, Helmut Markóék most mégis a többszörösen kirúgott Danyiil Kvjat visszahívásán gondolkodnak... (fotó: xpbimages.com)


Az F1 egyre erőteljesebb B-csapatos trendje is a probléma egyik forrása. A kisebb gárdák azért nem válogathatnak akármennyi tehetségből, mert egy konkrét utánpótlásrendszerhez köti őket a partneri megállapodásuk. A Sauber vagy a Haas a Ferrari nélkül nincs annyira tehetős, hogy olyan volumenű juniorprogrammal dolgozzon, amellyel megnyerhetné magának „Verstappeneket”, függetlenítve versenyzőkérdését a nagy csapatokétól.


A nagyok pedig mindent uralni akarnak: kapcsolatokkal erősítik pozíciójukat a pályán és a pályán kívül, és partnercsapatoknál akarják kinevelni a jövőbeni versenyzőiket, hogy amikor a jelenlegiek váratlanul távoznak, az se érhesse felkészületlenül őket. Azért pedig bármeddig hajlandók elmenni, hogy lehetőleg már jóval az F1 előtt kisajátítsák a jövő legjobbjait (például ülést adnak nekik 17 évesen). Mindenben elsők akarnak lenni, ám ennek ára, hogy néha túl nagy a versenyzőlétszám…



Három Mercedes a megoldás?


Wolff egy alternatív kiút lehetőségét vetette fel: engedélyezzék a csapatoknak egy harmadik autó futtatását. „Adjanak nekünk egy harmadik autót! Tegyék kötelezővé, hogy abba csak fiatal versenyző ülhet, aki legfeljebb két éves tapasztalattal rendelkezik az F1-ben. Ez nem kerülne túl sokba, a mezőny létszáma is nőne, és jót tenne a show-nak, ha az újfiúk keményen harcolnának a Vettelekkel és Hamiltonokkal, meglepve mindenkit” – javasolta.


A bővítéssel szerinte megoldható lenne egy mostani probléma is. „Mondhatnánk azt, hogy vállaljuk a kockázatot, és ültessünk most tizennyolcéveseket a topautókba. Ám ezzel az a gond, hogy elveszíthetjük a konstruktőri bajnokságot, amíg a fiatal versenyző tanul, vagy nem teljesít jól.”


Három autó esetén ennek veszélye nem állna fenn. Azé viszont igen, hogy egy-két csapat dominanciája még nyomasztóbbá váljon a középmezőny számára. Képzeljük csak el a 2014-es bajnokságot három Mercedes-autóval…


Ocon nem is tartja reális elgondolásnak Wolff javaslatát. „Nem hiszem, hogy megtörténik. Fantasztikus lehetőség lenne számomra, vagy mondjuk Charles (Leclerc) és George (Russell) számára, de az új autók sokba kerülnének, megnehezítenék a csapatok helyzetét. Nem álmodozom, inkább a jelenlegi szabályok mentén gondolkodom” – mondta a francia.


Kérdés, mit tud neki kínálni a valóság 2019-re. Az F1 mindenképpen szegényebb lenne, ha Wehrleinhez hasonlóan ő is partvonalon túlra kerülne, és olyan tükröt tartana a sportág elé, amelybe előbb-utóbb kénytelen lesz belenézni.