Amiért 2016 volt a Ferrari legfontosabb szezonja

Fájó volt és csalódást keltő, Sebastian Vettel mégis a nyeretlen 2016-os szezont tartja ferraris pályafutása legfontosabbjának. A jelen sikerei ott kezdődtek, amikor még senki sem hitt bennük. Az alapokat lerakókon kívül.

Sebastian Vettel (Fotó: xpbimages.com)

Az idei bajnoki küzdelem árnyékában nemigen gondolunk már a 2016-os Ferrarira, pedig minden onnan indult. Két évvel ezelőtt Maranello távolról sem volt olyan boldog és kiegyensúlyozott hely, mint manapság, amikor minden hétvégének győzelmi esélyekkel vágnak neki. Az azt megelőző szezon váratlan sikerei után az akkori elnök, Sergio Marchionne még gyorsabb felemelkedést és bajnoki győzelmet várt el, ám az, hogy nyíltan kimondta ambiciózus céljait, visszafelé sült el. A vörös csapat visszaesett, házon belül volt némi nyugtalanság, sokan pedig máris elkönyvelték, hogy felkerült a régi lemez: a főnöki terrorhangulat, a nyomáskényszer előhozza az olaszos káoszt, amelyben elvész a lényeg.


Ez volt az az időszak, amikor a feleségét tragikus hirtelenséggel elvesztő James Allison hosszabb szabadságra ment, ami hetekkel visszavetette az autó fejlődését, és ekkor történt az is, hogy a brit és Marchionne olyannyira eltérő nézőponton voltak a csapat reális céljai és legfontosabb feladatai kérdésében, hogy viharos körülmények közt elváltak útjaik.


A legnagyobb név távozott ezzel, a korábban megmentőnek, húzóembernek tartott mérnök, aki nélkül kevesen tudták elképzelni, hogy a szakemberfronton évek óta gondokkal küzdő Scuderia újra sikeressé válhat. Kétkedve fogadta a paddock azt is, hogy Sergio Marchionne a helyét egy motormérnöknek, Mattia Binottónak adta, akinek éppen a karosszériával kapcsolatos problémákat kellett volna megoldania. És azt is sokan vélték egyszerű PR-blablának, amikor Marchionne és Binotto több egyenrangú munkacsoportot felállítva a „horizontális csapatstruktúra” előnyeit kezdte ecsetelni, valahányszor a sajtónak beszélt a reformokról.


Aztán eltelt egy év, és a Ferrari olyan csapattá változott, amilyen rég volt: autóját az innováció, az egyediség jellemezte, és mindenekelőtt a versenyképesség. Ezt a lendületet hozták tovább az idei szezonra, s jutottak el vele arra a szintre, hogy már a Mercedes is állítja: a Ferrari a legjobb autó a rajtrácson, motorjának titka pedig még számukra is megfejthetetlen.




Kimi Räikkönen és Sebastian Vettel 2016-ban (fotó: XPB) Kimi Räikkönen és Sebastian Vettel 2016-ban (fotó: XPB)


A leggyengébb, de a legfontosabb szezon volt


Az istállóhoz 2015-ben csatlakozó Sebastian Vettel szerint visszatekintve a sikerük alapját éppen a sokat bírált időszak jelentette. „Számunkra 2016 volt a kulcsfontosságú szezon. A teljesítmény szempontjából nem volt valami jó, főleg nem 2015 után, amikor másodikak lettünk a konstruktőri bajnokságban. Ezek után nyilván közelebb akarsz kerülni, de nekünk nem sikerült, vesztettünk egy helyet. Viszont a csapat alakulása és a jövő szempontjából mégis 2016 volt a legfontosabb év.”


Binottóék elképzeléséről mára kiderült, nagyon is helyes volt, Marchionne bátorsága pedig kifizetődött. Nemcsak a svájci-olasz szakember előtérbe helyezésével, de azzal is, hogy mert építeni a házon belüli szakértelemre, és sok esetben az F1-es részlegen kívülről érkező emberekre, akik frissességet, új szemléletmódot hoztak magukkal, lendületükkel beindítva az új gépezetet.


„2017-ben jöttek a szabályváltozások, amelyek segítettek kihasználni az átszervezéseket, amik előtte zajlottak” – folytatta Vettel. „Azóta szerintem minden területen fejlődni tudtunk. Akár az autóról van szó, akár a szezon közbeni fejlesztési folyamatról, tartani tudjuk a tempót. A motorok terén is. Minden a helyes irányba halad. Az ellenfeleink a korábbi években nagyon-nagyon erősek voltak, és bár még ma is azok, mi is felerősödtünk, bizonyos területeken utolértük őket, másokon talán már kicsi előnyben is vagyunk. És pontosan ez volt a célunk: legalább egy szinten állni velük, harcban lenni, és megtartani ezt a szintet a teljes szezonon át, ha pedig előnyre teszünk szert, növelni ezt a különbséget.”




Sebastian Vettel (fotó: XPB) Sebastian Vettel (fotó: XPB)


Régi idők hírnöke a megújulás mögött


A mostani Ferrari már egy teljesen más Ferrari, mint amihez 2009 óta hozzászoktunk. Lendületes, kreatív, bátor – és mindenekelőtt működőképes. Hibáik még most is vannak, ám a paddock már más szemmel tekint rájuk, mint évekkel ezelőtt.


Ám ahhoz, hogy ez kialakuljon, előbb nekik kellett új szemléletmódot átvenniük. Ez pedig nem kis részben Mattia Binotto érdeme, aki a Schumacher-korszakot átélve újra megtanította a Scuderiának a sok bűnbakkeresés és tisztogatás során elfelejtett leckét: a csapatmunka fontosságát. „Nem vagyok minden terület szakértője. Huszonöt év F1-es tapasztalatom van, és nagyszerű időket éltem meg a Ferrarinál Michael Schumacher idejében motorszakértőként.  Amikor megkaptam a mostani pozíciómat, a legfontosabb számomra az volt, hogy meghatározzam a célokat, hogy biztosítsam, az emberek elégedettek a pozíciójukkal, hogy átlássam a belső folyamatokat, és hogy elérjem, ne csak egyénenként, csapatként is hatékonyabban dolgozzunk, és felejtsük el az egyént” – mondta filozófiájáról.


„Emiatt is gondolunk mi egy egész csomagként az autóra, és ezért nem bontjuk szét azt különböző részegységekre, mivel mi egy csapat vagyunk, amely nem egy motort versenyeztet vagy szárnyat, hanem egy teljes autót. Minden erőnket a csapatépítésre összpontosítottuk, a megfelelő célokra, hogy azokat elérjük. És ambiciózusak próbálunk lenni. Az előző két év erről szólt.”




Mattia Binotto (Fotó: XPB) Mattia Binotto (Fotó: XPB)


Binotto szerint csak az alapok lerakása volt fájdalmas folyamat, amit erre építenek, az kezd egyre mutatósabbá válni. „Elmondható, hogy a csapatunkat nagyon jó egyéniségek alkotják. Mindenki magasan képzett, a csapat ilyen szempontból fantasztikus minden területen, akár az erőforrást, akár a karosszériát vagy az aerodinamikát nézzük. Az előző szezon után abból is profitálni tudtunk, hogy stabil maradt a szervezetünk, ami az F1-ben rendkívül fontos, hiszen a stabilitással megteremtesz egyfajta munkamódszert, aminek már csak a folyamatain kell korrigálni.”


A finomhangolás még messze nem ért véget – Vettel is erre figyelmeztetett. „Még így is sok dolog van, amin javítanunk kell, és még mindig nagy potenciál van bennünk, amit nem szabadítottunk fel. Sok folyamaton lehet még javítani, szóval a munka nem állhat meg, lépésről lépésre mennünk kell tovább” – mondta a német.


És a céltól még valóban messze vannak, hiszen hiába az ütőképes csomag, továbbra is hátrányban vannak mindkét fronton. Ám ha mégis sikerülne visszaszerezniük az utoljára több mint egy évtizede viselt koronát, az óriási tett lenne. Az F1 történetének egyik legnagyobb dominanciáját törnék meg ezzel, a hibridérában először győznék le a Mercedest, behozva azt a több éves lemaradást, amit a csillagosok a 2010-ben kezdett csapatépítésükkel, valamint a 2012 táján elkezdett motorfejlesztésükkel harcoltak ki velük szemben.


Az alapokat már 2016-ban lerakták, most már csak rajtuk áll, milyen lesz a befejezés.