Anyatigrisként védte főnöke Vettelt, de most is becsúszott egy baki

Folyamatosan hibái miatt ostorozzák Sebastian Vettelt, erre egy újabb bakival nyit Szingapúrban. A jelentősége szerinte nem volt nagy – főnöke pedig a korábbiak kapcsán is megvédte őt.

Sebastian Vettel (fotó: XPB)

Sebastian Vettel csütörtökön kijelentette, önmagát tekinti a legnagyobb ellenségének az idei bajnoki küzdelemben. Elismerte, hogy autója jobb annál, mint amennyit pontok tekintetében kihozott belőle. És megállapítása most a szingapúri nyitónapjára is igaz volt. A német a délutáni első edzésen még az élmezőnyben volt (3. hely), az estin viszont éppen a legrosszabb pillanatban követett el egy hibát, amivel nemcsak a legjobb körének javításáról maradt le, de a versenyre való felkészülést jelentő hosszú etapokról is.


Vettel az utolsó előtti kanyart vette túl nagy lendülettel, aminek következtében két jobboldali kereke szikrákat hányt a betonfalon. Nem volt nagy az ütközés, ám ahhoz pont elég, hogy szivárogni kezdjen a hűtőfolyadéka, és emiatt már ne térhessen vissza a pályára. „Egyáltalán nincs ok a pánikra. Mostanra már van elég tapasztalatunk ahhoz, hogy tudjuk, mit csináltak a többiek, és az adatokból lássuk, ki mit tud a gumikkal, ami meghatározó lesz vasárnap. De ennek a nagy részét pótolni tudjuk holnap” – kisebbítette a kihagyása jelentőségét a négyszeres bajnok.




Sebastian Vettel (fotó: XPB) Sebastian Vettel (fotó: XPB)


„Annyira nem volt rossz a helyzet. Igen, a végén időt vesztettem, de még így is gyorsabbá tudjuk tenni az autót, és tudunk javítania balanszán. A pole itt fontos lesz, mert előzni nem egyszerű. Biztos vagyok benne, hogy fogunk javulni.”


Mint mondta, a folytatásról elővigyázatosságból is mondtak le. „Ezt több volt egy sima falpuszinál, ezért úgy döntöttünk, inkább hagyunk magunknak időt az ellenőrzésre. Itt megszokott, hogy hozzáérsz a falhoz, hiszen próbálod kitapasztalni a határokat, és a sérülések tartanak a határon belül. De ez nem fog visszavetni minket az időmérőn. És voltam már itt párszor, így tudom, hogy mi vár ránk a folytatásban. A köröm a falnak ütközésig jó volt, de az egyensúly az első edzésen jobban tetszett. A Mercedes és a Red Bull is közel van, szoros lesz, vasárnap pedig az dönthet, ki hogyan boldogul a gumikkal. A Red Bull hosszú etapja viszont egészen erősnek tűnt.”



Arrivabene Vettel elé veti magát a golyózáporban


A kiélezett küzdelem és a gumikezelés fontossága két olyan tényező, amely nagyobb jelentőséget adhat Vettel hibájának. A második szabadedzés volt az egyetlen téttel nem bíró alkalom arra, hogy a csapatok az időmérő és a versenyen jellemző körülmények között (villanyfényben, lehűlő aszfalton) tegyék próbára autóikat és a gumikat, Vettel pedig ezt a lehetőséget szalasztotta el, ami akár még vissza is üthet a versenyen.


Így látja ezt Martin Brundle is, aki már két hete Monzában is megállapította, hogy Vettel péntekenként folyamatosan a határokat feszegeti, és ez már akkor is a kavicságyba vitte őt. A volt versenyző szerint egyszerűen túl sokat hibázik a ferraris az idei bajnokságban. „Amikor Vettel elhúzott előttem, éreztem valami égettet. Ezt a hétvégét nem ilyen módon akarod kezdeni, és egyszerűen túl sok hibát vét. Egy ilyen pályán fokozatosan építed fel az önbizalmadat, és nincs szükség buta hibák miatt elvesztegetni az értékes pályaidőt.”


Már megint egy hiba – mondhatnánk Monza, Hockenheim, Spielberg, Le Castellet és Baku után. Ez most nem téthelyzetben, nem versenyen történt, ám arra épp elég, hogy a sajtó tovább rágódjon Vettel megingásain. A Ferrari csapatfőnökét Maurizio Arrivabenét is kérdezték versenyzője idei teljesítményéről és ingadozásairól, ám ő határozottan védelmébe vette bajnokesélyesüket.




Maurizio Arrivabene (fotó: XPB) Maurizio Arrivabene (fotó: XPB)


„Hibákat emlegetnek, de ha megnézzük, az F1-ben mindenki hibázik – hol kisebbeket, hol nagyobbakat. Ha egy csapat vagyunk, együtt hibázunk, együtt nyerünk, szóval nem szeretnék ujjal mutogatni Sebastianra” – jelentette ki, amikor az olaszországi koccanásáról kérdezték. „Senki sem boldog a monzai történések után, de gondoljunk a csapat többi tagjára! Ha elkezdtem volna mutogatni Sebastianra, jusson eszünkbe, hogy létezik aerodinamikai probléma, kerékcserés probléma, motorprobléma is. Ezek a fiúk különböző területekért felelnek, és gondolhatják azt is, hogy ha most Sebastianra mutogatok, legközelebb rájuk fogok. Ezt mi nem akarjuk.”


Ehelyett inkább testével védelmezné Vettelt a golyózáportól. „Hibázni csak én szoktam, mert én vagyok felelős a csapatért, és ha nem jön az eredmény, az is az én felelősségem, nem Sebastiané vagy a mérnököké, szerelőké, csak az enyém. Ha hibáztatni akarnak bárkit is, akkor itt áll önök előtt” – jelentette ki a két edzés között tartott sajtótájékoztatón. „Nagyon fontos, hogy én elfogadok minden kritikát, mindenkitől, főleg olyanoktól, akik korábban már nyertek előttem. De csak a jó szándékkal, nem a rosszal, mert az utóbbi nem helyes. Én korrekt ember vagyok, és szeretnék jó szándékú véleményeket hallani, mert azokat mind elfogadom.”



Van még idő fordítani


A szingapúri hétvége Vettel szempontjából még távolról sincs veszve, sőt, a kilátásai továbbra sem tűnnek rossznak. Brundle szerint is jöhet még fordulat. „Sebastian elég idős és okos ahhoz, hogy tudja, hogyan fordítson az időmérőig. Ez most pont ezen a helyszínen rossz kezdés, mert tudja, hogy muszáj nyernie, közben pedig a Mercedes mellett a Red Bullt is le kell győzniük. De még van elég ideje” – nyugtatta meg a német szurkolóit.


Vettel pedig azzal nyugtatta magát, hogy csapattársa elvégezte a szükséges feladatokat. „Kimi szerencsére sima edzést produkált, és ez fontos volt a munkánk szempontjából.”




Kimi Räikkönen (fotó: XPB) Kimi Räikkönen (fotó: XPB)


És valóban, Räikkönen jó edzést teljesített, melyet meg is nyert – mindössze 11 ezreddel Lewis Hamilton előtt. Jó hír vörös szempontból, hogy szerinte a különbség egy körön nagyobb is lehetett volna. „Az első edzésen ellenőriztünk dolgokat, aztán változtattunk. A másodikon ezek beváltak. Tudtam volna jobb kört is menni, csak a leggyorsabb körömön túlságosan ráfutottam egy kerékvetőre, ami sok időmbe került. Ettől függetlenül minden egészen simán ment” – értékelt a finn, aki szerint a versenytempójukkal sem lesz gond, annak ellenére sem, hogy az átlagidőket tekintve a Red Bull és kicsivel a Mercedes is gyorsabb volt nála.  „Az biztos, hogy nagyon szoros lesz, ezért muszáj mindent jól csinálnunk. A gumikopás olyan, amilyennek vártuk, és egészen rendben volt. A hiperlágy nem bírja olyan sokáig, mint a többi gumi, de erre számítottunk.”


A nem megfelelő gumihasználat Monzában Räikkönen győzelmébe került. A Ferrarinak akkor is csak a finn futott hosszú etapokat pénteken Vettel akkori kicsúszása miatt. Azt viszont tudják, Szingapúrban jobb munkát kell végezniük, mert több élesben elkövetett hiba már tényleg nem fér bele.