Ez az F1-es jövő: hivatalosan is bemutatták a 2021-es autóterveket!

Hivatalosan is prezentálta a Forma–1 vezetősége a 2021-re szánt megújulás terveit. Részletek a jövő F1-es autóiról!

Az F1 2021-es autótervei (fotó: Formula1.com)



Míg odakint az első szabadedzést intették le, Ross Brawn Szingapúrban egy bemutatóra hívta össze a média képviselőit, hogy most először megmutassa nekik, min is dolgoznak már hónapok óta mérnökgárdájával. A 2021-es autókoncepcióról van szó, melyről – amolyan ízelítőként – már csütörtökön kiszivárgott egy grafika, és amelynek részleteit pénteken aztán hivatalosan is ismertette a kategória.


Kiemelték, a mostani tervek még nem a végeredményt mutatják, a kutatási munka 2019-ben tovább fog folytatódni. A megújulás egyik fő célja, hogy az autók a jelenleginél könnyebben kövessék egymást, jobb versenyzést, több előzést biztosítva ezzel. Emellett fontos szempont volt a futurisztikus, vonzó külső is, vagy ahogyan írták: „A cél olyan autókat megalkotni, melyek jól néznek ki, és a gyerekek a poszterüket is fel akarják tenni a falukra.”


Ross Brawn elmondta: „Amikor elkezdtünk foglalkozni a 2021-es autóval, az elsődleges célunk az volt, hogy lehessen egymáshoz közel versenyezni velük. A kutatásaink során hamar megállapítottuk, hogy a jelenlegi autók a mögöttük haladó szempontjából nagyon rosszak. Mihelyst pár autóhosszal megközelítik a másikat, elvesztik a leszorítóerő ötven százalékát, ami jelentős teljesítményvesztést jelent. Próbáltuk megérteni ennek összefüggéseit, és javítani rajta. Örömmel mondhatom, hogy most már nyolcvan százaléknál járunk.”


Brawn szerint a jó kinézet ezt követően vált szintén fontos szemponttá. „Jobban kinéző autókat akarunk annál, mint amilyeneket a videojátékokban látunk. Folyamatosan változtattunk az autón, és egy grafikus művészt is felkértünk, hogy adjon tanácsot, mi mutatna jól. Nem ez irányítja a fejlesztést, mert fontos, hogy elérjük a fő céljainkat, de miért ne készítenénk jól kinéző autókat, ahogy halad a munka? Inspiráló autót akarunk, mert az F1 az autósport csúcsa, ezért szenzációsan kell kinéznie.”


2021




Az előzések és a versenyminőség javítása kapcsán hozzátette: „Más kategóriákban láthatjuk, hogyan lehet szoros a versenyzés, ám ott általában egységesített tervezésről van szó, mindenki egyforma autókat használ, és ott nincsenek olyan extrém tervezések, mint az F1-ben. Az F2-es autóknak nem olyan jó a teljesítménye, amikor egymással küzdenek, de az új IndyCar például remek. Meg is osztottuk a tapasztalatainkat egymással. Optimista vagyok, hiszem, hogy remekül kinéző autókat alkotunk meg, melyekkel sokkal hatékonyabban lehet versenyezni, mint a múltban. Ez az első alkalom, hogy az F1 ilyen szempontokkal foglalkozik.”


Brawnék az FIA-val közösen dolgoztak az új autókoncepción, miközben a csapatokat is folyamatosan informálták, hol tart a munka, és véleményeket is kértek tőlük. A most prezentált autó valójában csak egy a számos kidolgozott koncepció közül, és várhatóan még ez is fog változni. „A csapatok is részt vesznek már ebben. Valamennyi csapatnak vannak modelljei, már vizsgálják őket, és visszajelzést adnak róluk. Mind a tíz csapat azon dolgozik, hogy megtaláljuk a lehető legjobb megoldást 2021-re. Az aerodinamikai tesztek terén korlátozottak a lehetőségeik, de az FIA extra időt biztosított számukra, hogy ezen projekten dolgozzanak. És hasonló eredményeket kapnak a saját modelljeiken, mint mi.”


Az F1 a tervek alakulásának folyamatába is beavatott. Első grafikájukon bemutatták, milyenek voltak az alapok, és hogyan próbálták jobban az autóba integrálni a sokat kritizált glória fejvédőt. A második ábrán több ponton újragondoltak bizonyos részleteket, hogy az autók mutatósabbak, de hatékonyabbak is legyenek. „Ahogy az aerodinamikai mérnökök alakítják az autót, úgy a grafikus tervezők is változtatnak. A második koncepció már sokkal extrémebb” – magyarázta Brawn. „Látható, hogy nagyobbak a kerekek. 18 colos kerekekre akarunk váltani a jövőben. Ezek jobban néznek ki, és sok technikai oka is van annak, hogy váltani akarunk.”




Az F1 2021-es autótervei (fotó: Formula1.com) Az F1 2021-es autótervei (fotó: Formula1.com)


2


A harmadik koncepció számít a jelenlegi legfrissebbnek, ám már készülnek a továbbiak is, melyek újabb izgalmas ötleteket próbálnak megvalósítani. Brawn kiemelte, a jelenlegi változat középpontjában az előzéseket elősegítő aerodinamika áll. „Az autó legproblémásabb részét a kerekek, a gumik jelentik, mert azok zavarják meg a légáramlatokat. Olyan megoldásokat kezdtünk el keresni, amelyek stabilizálják a kerekekről lelépő áramlatokat. Ez egy folyamatosan alakuló terv.”




Az F1 2021-es autótervei (fotó: Formula1.com) Az F1 2021-es autótervei (fotó: Formula1.com)


A mérnökök célja, hogy 2019 végére véglegesítsék a terveket, vagyis bő egy év még a rendelkezésükre áll a kutatásokhoz és a finomhangoláshoz. Brawn kiemelte, olyan F1-et akarnak, amely a jelen résztvevőinek elég vonzó ahhoz, hogy maradjanak, de amely új csapatokat is bevonzhat. „Szeretnénk olyan közeget teremteni, amelynél sokan akarnak csatlakozni az F1-hez. A Force India szerencsére kijutott a gödörből, és láttuk, hogy sok vevő jelentkezett érte. Ha emlékszünk, a Manor esetében évekkel ezelőtt nem ez volt a helyzet, nem tudták eladni a csapatot. Az F1 magabiztosabbá vált azóta, és szeretnék, ha sorba állnának az F1-hez való csatlakozásért.”


És nemcsak bővíteni, fiatalítani is szeretnék a sportágat. „Számos kezdeményezésben részt vettem már, amelyek azt a célt szolgálják, hogy megnyerjék a fiatalokat az F1-nek a technológia, a tudomány, a mérnöki munka irányából. Kevés a jövő mérnöke. Ha viszont az F1 lázba hozza a fiatalokat, ők részt akarnak vállalni a mérnöki, a tudományos munkából, a technológiai fejlődésből. Szeretnénk, ha az új autók izgatottá tennék a fiatalokat. Ez egy nagyszerű lehetőség az F1 számára, hogy az iskolákban népszerűsítse a technológiát, a fiatal hallgatók körében, emellett ott van a Formula Student program is, amelyben egyetemek versengenek” – magyarázta Brawn.




Ross Brawn (Fotó: XPB) Ross Brawn (Fotó: XPB)




Az új, futurisztikus autó már most többek tetszését elnyerte. Lewis Hamilton az Instagramon már a csütörtökön kiszivárgó fotóra reagálva kommentálta a tervet, kábítónak nevezte azt, és előrebocsátotta: „Mindenképpen versenyezni fogok, ha az autók úgy fognak kinézni, mint ez.” Egy valóra aligha váló kívánságot azért még hozzáfűzött: „Csak légyszi, hozzátok vissza a V12-est vagy a V10-est.”


A tervek Toto Wolffnak, a Mercedes csapatfőnökének sem jelentettek már újdonságot. „Nagyszerűen néz ki. Az autó modern, és klassz, hogy a glória is sokkal esztétikusabb rajta, mint most” – állapította meg. Esztétikai szempontból szerinte nem lesz probléma a 2021-es szabályokkal, már csak az a kérdés, hogy a versenyzés szempontjából is hozzák-e, amit elvárnak tőlük. „Vicces, mert ha most visszamennénk három évet, a Stratégiai Csoportban már akkor voltak, akik figyelmeztettek, a mai autókkal nehéz lesz előzni. Erre többen azt mondták, nem, nem lesz nehezebb” – intett óvatosságra az előzéssel kapcsolatos elvárásokkal.