Ricciardo kezdett a leggyorsabban, Leclerc autót tört

Kettős Red Bull-elsőséggel indult a szingapúri hétvége, Daniel Ricciardóék a két Ferrarit előzték meg, míg a Mercedes egyelőre visszafogottan bújt meg a mezőnyben. Charles Leclerc lett a falak első áldozata.

Daniel Ricciardo (fotó: XPB)



A „lámpákat” még nem kapcsolták le odafenn, így a reflektorokra sem volt még szükség a Szingapúri Nagydíj első szabadedzésének kezdetén, és a hőmérséklet sem hűlt még le az éjszaka jellemző szintre, 32 Celsius-fok volt. Mindez magyarázza, miért tartják kevésbé értékesnek a miniállam pénteki első másfél óráját. Több csapat számára azonban a mostani az idei utolsó nagy fejlesztések bevetésének helyszíne, ezek kipróbálására pedig az első szabadedzés is remek lehetőséget kínált.


A legtöbb változás talán a Force Indián van: autójukra most kerültek fel a már Lawrence Stroll pénzéből készült újítások (a csapat szerint az idei eddigi legnagyobb csomagjuk), az új padlólemez, első szárny és fordítólemezek, valamint további apróbb módosítások, melyek segíthetnek az újjáalakulással lenullázott csapat konstruktőri tabellán megcélzott visszakapaszkodásában. A Haas és a Sauber is utolsó újításaival rukkolt elő, előbbi gárda egy új padlólemezzel is, amely már megfelelő a Monzában még kizárásukat eredményező előírásoknak.


A fejlesztéseknek köszönhetően több autót is rikító áramlásjelző folyadékkal kentek le első menete előtt – köztük volt Sebastian Vettel Ferrarija is, amelynek a bal oldala vált sárgává. A két Ferrarié voltak az első mért körök is, Kimi Räikkönen a hiperlágy gumin futott 1:44,622 másodpercével adta meg az alaphangot. Lance Stroll meg egy megpördüléssel: a második kanyar belső kerékvetőjére hajtva szállt el a Williamse, amit csak tolatással tudott visszaterelni a pályára.




Sebastian Vettel (fotó: Formula1/Twitter) Sebastian Vettel és a sárgálló oldalú Ferrari (fotó: Formula1/Twitter)


A három élcsapat teljesen eltérő menetrend szerint vágott neki a munkának. A Szingapúrban először használt hiperlágy gumit a Ferrarik választották, a Mercedes az ultralágy, a Red Bull a lágy keveréken teljesítette első etapját. A leggyorsabban a 10 körös menetet teljesítő Mercedesek kezdtek. Valtteri Bottas háromszor javította meg a legjobb köridőt az első fél órában, annak végén mégis Lewis Hamilton vezette a mezőnyt. A brit 1:42,072-es időt teljesített etapja utolsó körében, mindössze 98 ezredmásodperccel megelőzve csapattársát. Bottas eközben egy Strolléhoz hasonló piruettel zárta le ezt a menetét.


A Ferrarik a legpuhább gumi ellenére jócskán elmaradtak fő ellenfelüktől. Sebastian Vettel 1:43,129-es legjobbal vonult vissza a garázsába, mellyel hamar a 7. helyre csúszott vissza, míg Kimi Räikkönent a 12. pozícióba szorították hátra a vélhetően könnyebb autóval kezdők.


A Red Bullok két részre osztották lágygumis etapjukat, és igazán a másodikban tapostak a gázba. Három gyorskört futottak, melynek végén Daniel Ricciardo 1:41,814-es eredménnyel az élre állt, közel 3 tizedes előnnyel. Pedig a vezethetőséggel még nem is volt elégedett. Max Verstappennek a középső szektorban gondjai adódtak, így csak a 4. helyről, bő fél másodperces hátránnyal ment a gumivisszaadós szünetre.


Az edzés feléhez érve a Mercedesszel töltött Red Bull-szendvics mögött a hiperlágyat használó, de egyszer megpördülő Sergio Pérez és lágy gumis Nico Hülkenberg következett, majd Vettel, akit Esteban Ocon, Carlos Sainz, Fernando Alonso és Pierre Gasly követett.




Lewis Hamilton (fotó: XPB) Lewis Hamilton (fotó: XPB)




Az edzés második fele úgy kezdődött a Mercedesnél, ahogyan az első: Bottas fokozatosan gyorsult és nála azonnal jöttek a gyors körök, Hamiltonnál viszont nehézkesen. Mindketten friss lágy gumira váltottak, és a finn egyből visszavette az első helyet Ricciardótól. Háromszor javított egymás után, míg csapattársa első körében az első kanyarkombinációt vágta le, a másodikban pedig egy lila és egy zöld szektor után a harmadikban mért el egy féktávot. A harmadikon viszont 1:41,232-nél állította meg a stoppert, amivel 2 tizedet adott Bottasnak. A W09-es mindazonáltal bizonytalannak tűnt a pályán, mindkét versenyzőtől láthattunk elfékezéseket, kicsúszásokat.


A Mercedes keményebb gumijával nem hagyta, hogy közvetlenül összevessük teljesítményét a riválisaiéval, a Red Bull és a Ferrari viszont hiperlágyon futott ki másodszor, ami megadta az alapot ehhez. Sebastian Vettel elsőként tört be az 1:40-es határ alá, 1:39,997-es körét viszont nem követte újabb javítás. „Ellenőrizzétek az MGU-K viselkedését, mert pár kanyar kijáratánál némi késlekedést érzékelek, az ötösnél és a tizenhetesnél” – jelentette a csapatrádión, mielőtt a boxba hajtott. Kimi Räikkönennek is az első köre jelentette a legjobbját (1:40,486), az ő dolgát viszont később egy kicsúszás nehezítette.


Hiába Vettel jó ideje, Ferrari-uralomról szó sem lehetett. Ricciardo hamar talált választ, és 1:39,711-gyel újra elfoglalta az első helyet. Verstappen csak többedszeri nekifutásra tudott felzárkózni mögé: Vettelt 85 ezreddel megelőzve, de az ausztráltól 0,201 másodperccel elmaradva lépett előre másodiknak.


Hamiltonék eközben visszacsúsztak: a britet Hülkenberg, Bottast Sainz előzte meg az 5. illetve 7. pozícióban, míg a top tízbe Charles Leclerc és Romain Grosjean furakodott be. A megújult Force Indiával Sergio Pérez volt a gyorsabb, a 12. helyen, a Szingapúrtól előzetesen sokat váró Toro Rossók kiszorultak a legjobb 15-ből, míg Stoffel Vandoorne ismét csak sereghajtó volt a két Williams mögött.




Kimi Räikkönen kicsúszása (fotó: Formula1/Twitter) Kimi Räikkönen kicsúszása (fotó: Formula1/Twitter)




Az utolsó negyedóra változást már nem, csak pár megtankolt kört hozott az élmezőnytől. A Mercedes ezek során is makacsul kitartott a lágy gumi mellett, a többiek a hiperlágy tartósságát tesztelték. A hajrá fő eseményét Verstappen látványos elfékezése, Esteban Ocon és Pierre Gasly majdnem koccanást hozó csatája jelentette, míg Fernando Alonso a motorerő elvesztésére panaszkodott, melynek okát a csapat hamar megállapította: csökkent a hidraulikus nyomás.


Már-már úgy tűnt, komolyabb baleset nélkül megússzuk az első gyakorlást, ám a friss Ferrari-szerződéssel a zsebében vezető Charles Leclerc gondoskodott róla, hogy ne így legyen. A monacói az Anderson-híd kijáratánál volt túl agresszív, és annyira szűken akarta teljesíteni a jobbos törést, hogy felfüggesztéstörést csinált belőle... Jobb kerekét hasonlóan ütötte a falnak, mint Verstappen Monacóban az Uszodánál. „Sajnálom, az én hibám volt” – kért bocsánatot csapatától, miután a korlát mögé parkolta háromkerekű Sauberjét.


Az edzés ezzel gyakorlatilag véget is ért. Ricciardo vezetésével kettős Red Bull-elsőséggel indult a hétvége, ám a valódi erőfelmérőt majd az éjszakai körülmények jelentik. Ne feledjük, a második szabadedzés a megszokottól eltérő időpontban kezdődik, 14:30-tól. Az M4 Sport és az M4 Sport.hu élőben közvetíti.


Szingapúri Nagydíj, 1. szabadedzés – végeredmény:





VersenyzőCsapatIdőKülönbségKör
1.Daniel RicciardoRed Bull-TAG Heuer1:39,71127
2.Max VerstappenRed Bull-TAG Heuer1:39,912+0,20127
3.Sebastian VettelFerrari1:39,997+0,28623
4.Kimi RäikkönenFerrari1:40,486+0,77521
5.Nico HülkenbergRenault1:41,105+1,39426
6.Lewis Hamilton Mercedes1:41,232+1,52128
7.Carlos SainzRenault1:41,329+1,61823
8.Valtteri BottasMercedes1:41,429+1,71828
9.Charles LeclercSauber-Ferrari1:42,035+2,32424
10.Romain GrosjeanHaas-Ferrari1:42,108+2,39721
11.Marcus EricssonSauber-Ferrari1:42,408+2,69723
12.Sergio PérezForce India-Mercedes1:42,412+2,70125
13.Kevin MagnussenHaas-Ferrari1:42,452+2,74120
14.Fernando AlonsoMcLaren-Renault1:42,630+2,91923
15.Esteban OconForce India-Mercedes1:43,177+3,46625
16.Pierre GaslyToro Rosso-Honda1:43,240+3,52925
17.Brendon HartleyToro Rosso-Honda1:43,485+3,77430
18.Lance StrollWilliams-Mercedes1:43,849+4,13830
19.Szergej SzirotkinWilliams-Mercedes1:44,036+4,32529
20.Stoffel VandoorneMcLaren-Renault1:45,160+5,44911