Wolff: Hazugok és szavukat szegők miatt nincs ülése a jövő sztárjának

A hazug, kicsinyes és gyáva csapatokat tette felelőssé Toto Wolff az ülés nélkül kutyaszorítóba került Esteban Ocon helyzetéért.


Sokaktól hallhattuk az elmúlt hetekben, hogy a Forma–1 szégyene lenne, ha egy olyan tehetséges versenyző, mint Esteban Ocon, nem kapna ülést 2019-re a királykategóriában. A francia legfőbb problémája, hogy mindenki csak beszél róla, a szavakat viszont nem követik tettek. Szingapúrban maga is elismerte, csalódott, és úgy érzi, egyre kevesebb az esélye arra, hogy maradjon az F1-ben.


Az útjait egyengető Mercedes csapatvezetője, Toto Wolff ezzel szemben nemcsak csalódott, kimondottan dühös is azok után, hogy több csapat hitegette őket lehetőséggel, de a mercedeses kötődésre hivatkozva végül mind rájuk csapta az ajtót. Ingerültségét nem is próbálta titkolni az osztrák, amikor a témában a Sky Sportsnak nyilatkozott.


„Nemcsak mi, a többi utánpótlásprogrammal rendelkező csapat is azért csinálja ezt, hogy emelje a színvonalat, hogy segítsen azon kölyköknek, akik egyszer majd Forma–1-es bajnoki címet fognak nyerni, és akik megérdemlik, hogy itt legyenek” – emlékeztetett a juniorprogramok alapvető céljára, mielőtt bírálni kezdte az ellenfeleket. „Ami idén júliusban és augusztusban történt, az egyszerűen hihetetlen volt. Annyi politika volt a háttérben, rejtett érdekek, hazugságok. Nem minden jó srác fog kikötni egy autóban, és talán Esteban is közéjük fog tartozni. Júliusban két ajánlata is volt, szerződést tettek az asztalra, és csak az volt a kérdés, hogy melyiket lenne a jobb elfogadni. Erre oda jutottunk, hogy már semmink sincs, mert valakik nem elég tökösek ahhoz, hogy tartsák a szavukat.”


Az ígéretszegőket és gyávákat nem nevezte néven, ám nem nehéz kitalálni, a Renault-ról és a McLarenről beszélt. Ez a két csapat tett ajánlatot Oconra a nyáron, előbbi már majdnem meg is állapodott vele, aztán Daniel Ricciardóval írt alá szerződést, míg utóbbi addig vonakodott a megállapodással, hogy végül inkább saját nevelésű tehetségét, Lando Norrist választotta.




Toto Wolff (Fotó: XPB) Toto Wolff (Fotó: XPB)


A közös a Renault és a McLaren esetében az volt, hogy utólag mindketten elárulták, a Mercedes-vonal miatt nem akarták alkalmazni Ocont, bármennyire is volt vonzó számukra a lehetőség. Zak Brown szerint egy csapat sem szívesen ültet autóba olyan versenyzők, akiről tudja, pár év múlva bármikor visszahívhatja őt nevelőcsapata, a slamasztikában hagyva ezzel az addigi munkaadót.


Wolff is tudja, a visszautasítások inkább szóltak a Mercedes-ellenességről. „Igen, így érzem. Egyesek így látják a dolgot, és ezért inkább rontják a saját teljesítményüket, és választják nem a legjobb versenyzőket. Ez az ő problémájuk, nem a miénk. Látni ezt a helyzetet, és nem akarok senkire sem hagyatkozni. Hiszem, hogy a tehetség végül eljut a megfelelő autóba, és ezt szeretnénk bizonyítani.”


Bár a helyzetért a Mercedest is felelősség terheli, hiszen több lehetősége (2016 végén, majd idén nyáron) is volt arra, hogy Valtteri Bottas helyett Oconnak szavazzon bizalmat, és őt ültesse saját autójába, Wolff jelezte, nem hajlandóak elengedni Ocont, és csak úgy átadni másnak. „Egymillió éven belül sem akarjuk elengedni, mert egy nap a Mercedesben fog ülni, és versenyeket fog nyerni, bajnokságokat, és megmutatja mindenkinek, hogy hibáztak” – jelentette ki. „Azt megígérhetem, hogy vigyázni fogunk Estebanra, mert a jövő egyik sztárja, ez meggyőződésem. Ment már keresztül nehéz időszakokon a pályafutása során, és biztos vagyok benne, hogy ezt is meg fogjuk oldani.”


Hasonlóképpen vélekedik másik tehetségükről, a Forma–2-es bajnokságot vezető George Russelről is. „Ennél többet nem tehetne, mint most. Megnyerte tavaly a GP3-at, idén pedig az F2-ben küzd Lando Norrisszal. Mindketten megérdemlik, hogy a Forma–1-be kerüljenek, és kétségem sincs afelől, hogy a Forma–1-be fognak kerülni. Hogy egy másik csapatnál-e, amely elismeri a tehetségüket, vagy sem, az majd kiderül.”