Eljátszott esély: a Ferrari hibái, amikről Vettel hallgatott

Állandóan Sebastian Vettel hibái állnak a figyelem középpontjában, ám a szingapúri időmérőn kiderült, a Ferrari gépezete nem működik olajozottan. Több figyelmetlenség vezetett a kellemetlen szombati vereséghez.

Sebastian Vettel (fotó: MTI/EPA)

Sebastian Vettel nem tartotta legyőzhetetlennek Lewis Hamiltont a szingapúri időmérőn, arról beszélt, hogy jobban kellett volna dolgozniuk az egy óra alatt, ám amikor a konkrét hibákról, a gyengélkedés okáról kérdezték, feltűnően szűkszavúnak bizonyult. „Nem úgy ment az időmérő, ahogyan terveztük. Nem csak az eredmény miatt. Lewis nagyon jó kört ment, gratulálok neki, de nem gondolnám, hogy legyőzhetetlen lett volna. Nem raktuk össze jól az időmérőt, és így nehéz elkapni a ritmust” – fogalmazott, majd amikor a hibákról érdeklődtek nála, hozzátette: „Nem gondolnám, hogy lenne értelme részletekbe bocsátkozni. Itt-ott lehettünk volna jobbak, talán a kör előkészítésével, az időmérővel, de végső soron a köreim nem voltak elég jók.”


Ahogyan két hete Monzában a szélárnyékozós esetnél, Vettel úgy most sem volt hajlandó egyetlen szóval sem kritizálni a csapatát. Pedig ha alaposabban megvizsgáljuk, mi történt, ugyanarra a következtetésre jutunk, mint akkor: a Ferrari bizonytalankodásai és pontatlanságai ágyaztak meg a vereségnek.


Mark Hughes, a Sky Sports elemzője a közelmúltban egy cikket közölt arról, miért hibázhat mostanság annyit Vettel. Sokan emlegetik, hogy a német nem bírja a nyomást, ám ő rámutatott, hogy a Red Bull-os korszakában Vettel éppen arról volt híres, milyen jól kezeli a nehéz helyzeteket. Elég csak a 2012-es abu-dzabi felzárkózására, vagy a mindent eldöntő interlagosi futamra gondolni, amely egy balesettel kezdődött számára. Hughes szerint nem véletlen, hogy Vettel ferrarisként hibázik többet: az idei esetek többségénél a csapata megingásai hozták kényelmetlen helyzetbe őt.


A szingapúri időmérő tökéletes példa volt erre: hiába voltak favoritok, a Ferrari nem tette lehetővé versenyzője számára, hogy kizárólag a feladatára összpontosítson – Hamilton ezzel szemben megtehette. Vettel „zavaros” időmérőt emlegetett, és azt mondta, nem tudott egyszer sem belelendülni. Márpedig egy olyan pályán, mint a szingapúri, a versenyző jelentheti a különbséget, és ha nincs meg a magabiztosság, a jó kör sincs meg.




Sebastian Vettel (fotó: MTI/EPA) Sebastian Vettel (fotó: MTI/EPA)



Zavart keltő gumitaktika


A ritmus elkapásában és a nyugalmi állapot elérésében nem segített a Ferrari Q2-es taktikája. Az ultralágy gumin küldték ki Vettelt, melyről a Mercedes Q1-es szereplése alapján nyilvánvalónak tűnt, hogy túl lassú lesz a top 10-be jutáshoz. Vettel még vitázott is egy sort csapatával a köre után arról, kitartsanak-e ezen út mellett, ám végül feladták.


E közjáték viszont éppen elég volt ahhoz, hogy eggyel kevesebb menetet teljesítsen a hiperlágy gumin, s ezáltal kevésbé legyen felkészült a Q3 előtt. Hamilton már első Q2-es körével továbbjutást érő időt autózott, megnyugodhatott, és a végén így teljesíthetett még egy kört, ami amolyan főpróbája volt a finálénak. Vetteléknek ezzel szemben a Q2 hajrájában nem lehetett azzal foglalkozni, hogyan viselkednek a gumik, muszáj volt jó kört futniuk, máskülönben kiesnek. Körének végén a németet ráadásul még a forgalom is hátráltatta.


Egy fölösleges ultralágyas kör és egy nem jól sikerült kényszerkör a hiperlágyon – így vágott neki a Q3-nak a ferraris. Hamilton ezzel szemben fejben és a gyakorlatban is előre ráhangolódhatott a legfontosabb percekre.




Sebastian Vettel (fotó: MTI/EPA) Sebastian Vettel (fotó: MTI/EPA)


Vettel hiába figyelmeztetett, a Ferrari fejjel ment a falnak


Ehhez jött aztán a további zűrzavar a Q3-ban. Szingapúrban jellemző, hogy időnként a megszokottnál nagyobb különbségek alakulnak ki – akár a csapattársak között is. Ez annak köszönhető, hogy a 23 kanyar a kis gondokból is komoly hátrányt csinál. „Ezen a pályán alapvető fontosságú, hogy pontosan úgy menjen minden, ahogyan akarod, mert nagyon sok a kanyar, és nagyon hosszú a pálya. Elég, ha csak fél tizedet veszítesz az egyik helyen, és pár kanyar után ez máris három-négytizedes különbséget eredményez. Ez ebben a trükkös” – magyarázta Kimi Räikkönen.


E hógolyóeffektus elsődleges oka általában a gumik nem megfelelő használata. Vettel is emiatt szenvedett a harmadik szakaszban – ez pedig ismét csak a boxfal figyelmetlensége miatt lehetett így. Vettel az időmérő után „miniversenyeket” emlegetett, melyeket a bemelegítő körökön kellett megvívnia másokkal. A rádiózásukból kiderült, hogy Vettel már a kimenetele előtt arra figyelmeztette mérnökeit, hogy a Mercedes másképpen készül fel a gyorskörére: lassabb kivezető körrel, mint ők, mert autója agresszívebb a gumikkal. Ehhez képest a Ferrarinak mégis sikerült egy-egy Mercedes mögött pályára küldenie két versenyzőjét, akiknek ezzel a gumik előkészítése helyett a szükséges tér kialakításával kellett foglalkozniuk...


Az Auto Motor und Sport megvizsgálta a Q3-as kivezetőkörök részidőit, melyből tisztán kitűnik a különbség. Hamilton szinte teljesen azonos szektorokat teljesített az első és a második próbálkozása előtt. A második szektorban először 55,518-as, másodszor 55,941-es részidőt futott, míg a harmadikban 54,289-est és 53,699-est. E következetességből látszik, hogy ő tudatosan választotta meg a tempóját, pontosan tudta, mire van szüksége a gumiknak, és azt is csinálta, amit kell. Vettelnél ezzel szemben teljes az összevisszaság. Első menete előtt egy (túl gyors) 47,991-es második és egy (túl lassú) 60,120-as harmadik szektort teljesített, a második előtt viszont egy 53,107-est másodikat és egy 57,346-os harmadikat. Nála nem tizedek, másodpercek jelentették a különbséget – köszönhetően a forgalomnak. Nem csoda, hogy nem találta a ritmust.




Sebastian Vettel (fotó: Ferrari) Sebastian Vettel (fotó: Ferrari)


És ami igazán bosszanthatta: ő előre figyelmeztette a csapatát arra, hogy problémájuk lehet ezzel. Ő figyelt a Mercedes eltérő stratégiájának rájuk gyakorolt hatására, a csapata figyelmen kívül hagyta ezt. És éppen ez az az ellentmondás, amit Mark Hughes az idei hibák háttere kapcsán pedzegetett cikkében. Ő például megemlítette: Vettelt Monzában is rossz ütemben küldték pályára, hiszen túlságosan távolt volt Lewis Hamiltontól ahhoz, hogy igazán ki tudja használni a szélárnyékát. Bezzeg Räikkönen az övét...


A gumik nem megfelelő felkészítésének hatása Szingapúrban abban mutatkozott meg, hogy Vettel az első körében már az elején sokat veszített Hamiltonnal szemben, a másodikban pedig hiába volt gyorsabb az elején, a pálya végére teljesen visszalassult, autója érezhetően alulkormányzott volt.


Talán csak apróságokon múlt, a különbség mégis nagy lett – és nem csak a 0,6-es időhátrány miatt. Hamilton a pole-ból első számú esélyesként várja a délutáni versenyt (13:30, M4 Sport – élő), míg Vettelnek a harmadik helyről kellene valahogyan megszereznie azt az egyre jobban kellő győzelmet. „Mindig jobb, ha az elejéről rajtolhatsz, de rendben leszünk. Csodát viszont nem várhatunk, mert senki sem annyival gyorsabb, hogy lekörözze a másikat” – ismerte el Vettel, aki most abban bízhat, hogy az első sorból induló Max Verstappen megkeseríti előnybe került bajnoki riválisa életét, és „besegít” neki.




Műsorváltozás! A Szingapúri Nagydíjat vasárnap este 22:40-kor ismételjük az M4 Sporton!


180915 Idomero vege fb