Musorujsag
Élő Eredmények

„Tiltottak már el ilyenért versenyzőket” – de miért úszta meg Pérez?

„Tiltottak már el ilyenért versenyzőket” – de miért úszta meg Pérez?

Sky Sports, Autosport
Ahová ment, zűr követte Sergio Pérezt a Szingapúri Nagydíjon. Még örülhet, hogy megúszta egy áthajtásos büntetéssel a Szergej Szirotkinnel történt ütközést?

Az élmezőny talán csak vonatozott az éjszakában, ám hátrébb Sergio Pérez többszörösen is gondoskodott arról, hogy legyen valamilyen akció is a szingapúri futam két órájában. Esteban Oconnal történt rajt utáni koccanásával alapozta meg az egész kalandot: Szergej Szirotkin első szárnyára ekkor került egy „orrkarika” az összetört Force Indiáról, és az orosznak emiatt kellett már a 3 körben a boxba hajtania. Pérez ekkor még nem sejtette, hogy ez alapozza meg későbbi kálváriáját.

Szirotkin friss lágy gumit kapott, amit aztán a 45. körig le sem cserélt, így amikor mexikói riválisa megejtette kerékcseréjét, és visszatérve beragadt mögé, neki esze ágában sem volt a boxba hajtva ajtót nyitni előtte.

17 kör gyötrődés következett, amelynek vége egy ütközéssel járó előzés lett. Az időveszteség miatt idegessé váló Pérez már megnyerte a párharcukat, ám úgy érezte, egy agresszív manőverrel el kell fojtania az esetleges visszatámadást, ezért a Williamre húzott. Túl korán tette, ütköztek, defektet kapott, Szirotkin autója pedig úgy megsérült, hogy azzal már csak poroszkált, amikor később Romain Grosjean, Lewis Hamilton és Max Verstappen mögé került, és újra kisebb káosz alakult ki. (Vagyis Péreznek ezen akcióhoz is volt köze.)

Pérez mutatványát egy áthajtásos büntetéssel díjazta az FIA, ám fölvetődött, talán túl vajszívűen jártak el a bírák azok után, hogy bemozdulása teljesen indokolatlannak tűnt. Charlie Whiting versenyigazgató elmagyarázta, miért nem lett komolyabb büntetés az esetből. „Nem beszéltem Sergióval, és amennyire tudom, a bírák sem tették. Azt viszont nehéz elhinni, hogy egy versenyző szándékosan megy neki egy ellenfele autójának. Keményen próbált túljutni Szirotkinen, és egy kicsit idegesnek is tűnt. Egyszerűen rosszul mérte fel, mennyivel van előrébb. Ha megnézzük, a 14-es, 15-ös, 16-os, 17-es kanyarokban végig küzdöttek egymással, és szerintem csak elszámolta magát” – vette védelmébe őt az FIA szakembere.

Charlie Whiting (Fotó: XPB) Charlie Whiting (Fotó: XPB)

Az FIA szerint a szándékosság tehát kizárható, és ez enyhítő körülmény volt a balesetnél. A korábbi versenyző, Martin Brundle szerint viszont hibádzik az alapvetés: szerinte inkább az volt egyértelmű, hogy Pérez szándékosan tette, amit. „Már úgy tűnt, Pérez megelőzi őt, de Szirotkin visszajött mellé, ezért a mexikói úgy döntött, megkuglizza őt. Mázlija volt, hogy megúszta ezt egy áthajtással, és nem lettek súlyosabbak a következményei ennek a nyilvánvalóan szándékos manővernek. Az a frusztrált őrület pillanata volt Péreznél, és ebben a büntetés a legjobb eshetőség volt számára, hiszen rosszabb esetben véget érhetett volna a versenye, az egyik autó pedig a kerítésnek is repülhetett volna. Én már láttam olyat, hogy ennél nem rosszabb esetekért eltiltottak versenyzőket futamoktól.”

Whiting és Brundle tehát nincs egy véleményen, ám teljesen ellentétesen sem. Előbbi tudniillik azt állította, hogy nem volt szándékos az ütközés, Brundle viszont azt, hogy a manőver volt szándékos. A kettő pedig nem feltétlenül jelenti ugyanazt. Ennek kapcsán egyébként egy párhuzam lehetősége is felmerült: Sebastian Vettel 2017-ben Bakuban szánt szándékkal fordította kormányát Lewis Hamilton autója felé. A németet akkor sportszerűtlen magatartása miatt hurcolták meg. Nála viszont az ütközés és a manőver is szándékos volt.

Whiting szerint e két esetet más szempontból viszont nem lehet összehasonlítani. „Bakuban pályán volt a biztonsági autó, és ha biztonságosnak nem is lehet nevezni azt az esetet, de sokkal kisebb volt a valószínűsége a balesetnek, mint normál versenytempónál” – magyarázta a versenyigazgató. Hogy ez Pérez esetében enyhítő vagy súlyosbító körülmény, az ezek után már nem világos. Annyi biztos, hogy Vettelt 2017-ben 10 másodperces stop-and-go büntetéssel sújtották. Whiting a mostani eset kapcsán megbízott a bíróságban. „Ők így döntöttek, és vélhetően ezt is számításba vették” – tette hozzá.

Borítókép: Sergio Pérez ütközése Szergej Szirotkinnel (fotó: Formula1/Twitter)

További tartalmak